Mereka yang Kool :)

Saturday, April 30, 2011

Jazakallah Abang! :)

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...


Alhamdulillah.. 1 MEI 2011 = HARI BURUH = CUTI. Dapatlah aku berkumpul semula bersama semuuuaaa ahli keluarga tersayang. CUTI KERJA duniawi saja tau! HAK kepada Allah S.W.T perlu dijaga juga. InsyaAllah. Moga kita terletak bersama orang-orang yang tidak lalai. 

Semalam, abang ku yang disayangi kerana Allah, belajar di Institut Perguruan Malaysia Kuala Lipis selamat sampai ke kediaman. Basah kuyup habis. Hujan lebat sangat katanya. Yelah, dia pun naik VROOM VROOM, mana mungkin ada bumbung, ye tak?
Seperti biasa aku excited menunggu kepulangannya. Tapi kali ini, laaagi excited. Kenapa ya?
Ha... Ni lah sebab nya.



2 buku yang aku tunggu-tunggu. Abang aku belikan di Pesta Buku Antarabangsa di Putra World Trade Center (PWTC) . Alhamdulillah... Jazakallah abang!!! Moga Allah memberkati usaha mu. Nantikan ulasan realiti selepas aku usai 'study' kedua-dua buku ini. 
Buat you guys, JOM! Ramai-ramai baca buku ini. InsyaAllah, padat dengan pengajaran Islamik. :)

Ma fi Qalbi Ghairullah~
Wallahualam~

Friday, April 29, 2011

Dolu-dolu bersama Akhwat A :)

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Kring kringg!!!!
Telefon berbunyi
Ada orang dalam bahaya
Ada orang dalam bahaya
Ada orang dalam bahaya... DI SANA!!!
Apa yang penting?? KERJASAMA~



Haa.. Mesti antum tahu lagu ni kan? Setiap kali aku teringat kan akhwat sorang ni.. Mesti aku teringat jugak lagu ni. Hehe..

DI SINI SEGALANYA BERMULA 




  Aku terima panggilan satu malam. Kak A ni senior aku di sekolah menengah dulu. Entah kenapa, dia call. Dengan rasa pelik ajaib, aku berbual lah. Rindu jugak, lama sangat dah tak berjumpa. Lepas borak-borak dengan Kak A, tiba-tiba dia tanya aku satu soalan tentang TUDUNG. Aku sangat arif yang Kak A suatu masa dahulu bukanlah berada di jalan Tarbiyyah.
''Adik, apa pendapat adik tentang orang yang SCARFLESS?''
Aku hanya menjawab, pada pendapat aku, tak semua orang yang bertudung itu baik dan tak semestinya yang tidak bertudung itu jahat. Cuma, kena pegang satu formula, sekurang-kurangnya orang bertudung sudah menjalankan KEWAJIPAN mereka terhadap perintah Allah S.W.T. :)
Akak A hanya ketawa mesra. Ya! Di situlah segalanya bermula.
Akak A menyatakan keinginannya untuk berada di jalan tarbiyyah. Aku tergamam sebentar.
Yelah, bukan senang orang nak menyerahkan diri untuk berada di jalan ini. Alhamdulillah.
Hidayah Allah untuk sesiapa yang dikehendakiNya. :) Nasib baik ada teknologi moden yang boleh hubungkan kami walaupun jauh di mata~

SEKARANG
Akhwat A call aku. Dengan rasa terujanya.. dia memberitahu bahawasanya dia dah mengikuti usrah di tempat belajarnya. Alhamdulillah. Sekarang, setelah lama dia tetap di jalan ini. Bukankah bagus begitu?


Selamat Berjalan kak A :) Moga Allah hapuskan segala keraguan dan dosa-dosa kita semua... Kalau dulu kita jahil, namun kita hebat. Sekarang juga begitu, tiada yang berubah. Kita faham Islam dan kita masih hebat!!! InsyaAllah~

P/s: Kak A kini merupakan seorang mahasiswi (engineering). Mengikuti dan insyaAllah akan mengendalikan program ISK dan lain-lain akan datang. :)

Ma fi Qalbi Ghairullah~
Wallahualam~

Thursday, April 28, 2011

Tabahlah Hati Oii #2

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Alhamdulillah... Segala puji bagi pemilikku, Allah SWT kerana diizinkanNya sekali lagi untuk meninggalkan bekas tangan ku di sini. :) Selawat serta salam buat Junjungan Nabi Muhammad SAW serta keluarga dan para sahabat baginda juga buat saudaraku di Palestin, malah seluruh dunia~

Sebelum kita buat apa-apa... Cer kita ISTIGHFAR 20 saat dulu... Astaghfirullah~
Entry kali ini insyaAllah disambung lagi. Kenapa kah? Mungkin aku berasa masih ada sesuatu yang ingin aku kongsikan... Jom layan~~

27 MEI 2011

''NAJWA FARHANA, MASUK!''
Aku dan mak mengatur langkah sopan kami ke bilik doktor.
Aku berkenalan dgn Doctor Yap Naing Soe, Assistant Prof./Surgeon, Department of Surgery, Kuliyyah of Medicine IIUM. Macam Korean pun ada~ hehe.
Pembedahan aku ditetapkan pada tarikh keramat 16 JUN 2011 kira-kira 8.30 a.m hingaaaa tak tahu.


PERKARA MENGEJUTKAN- JADI MODEL???

Apa yang bestnya ber'deal' dengan dr ni adalah bincang pasal operation sekejap je. Hehe. Sekali, dia mintak tolong jadi Model. Terkejut jugak aku ni. Model apelah pulak Inche Doctor oii?
Rupanya, Dr ni salah seorang daripada pensyarah IIUM. Anak-anak murid dia akan menghadapi peperiksaan akhir. So, kena ada practical sikit lah kan? So, Selamat Menjalani Peperiksaan buat akhwat2ku..:) Biitaufiq wannajah~

 MAK KATA...
Bagus lah jadi Model tu. Kenapakah? Sebab....
  • Tolong orang belajar (Islam of course)
  • Dapat pengalaman 
  • Nanti Allah tolong kita balik, insyaAllah :)
Bukankah Allah dah janji bahawa sesiapa yang tolong agamaNya, pasti akan dibalas dengan 'reward' yang pastinya best?? Jadinya, baru aku tahu. Ada hikmah penyakit ni untuk aku dan jugak bermanfaat untuk orang lain. Benarlah kata-kata Allah dalam AL-Quran :)
“...Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu. Boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah Mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.”
(Q.S.Al Baqarah 2: 216)
Ma fi Qalbi Ghairullah~
Wallahualam~

Tuesday, April 26, 2011



Sumber: www.ataphijau.com
*Siri Penulisan HOPE ini diadaptasi dari Modul Pengisian 1001 : HOPE, O – Optimism*
Kopi ‘O’
Kopi ‘O’ itu hitam dan pekat.
Gelap dan tidak menarik.
Melihatnya, hati tidak merasakan mahu menikmatinya.
Namun, apabila didekati dan dihidu aromanya,
Hati akan tergoda, bibir tersenyum manja.
Begitulah kehidupan, walaupun ada ketikanya hitam dan gelap,
Namun, jangan dijauhi, perlu didekati dan diteruskan hidup ini,
Jangan berpaling kerana ia hitam dan gelap
Tetapi nikmatilah bau Aroma kehidupan itu, kerana ia sungguh mengasyikkan.

Kopi ‘O’ itu pahit,
Tapi bila ditambah gula,
Rasanya nikmat sekali,
Pahit dan manis, bersatu mencipta rasa menakjubkan
Tanpa gula yang manis, kita tidak mampu menghabiskan secawan Kopi ‘O’
Begitulah kehidupan, walaupun ada yang pahit,
Namun, kenangan yang manis, menjadikan kehidupan kita sebagai suatu Nikmat yg tidak terperi.
Nikmat hidup dicipta hanya apabila pahit dan manis bersatu.

Kopi ‘O’
Kenapa Kopi itu dipanggil Kopi ‘O’?
Kerana secawan kopi itu, penuh dengan ciri-ciri ‘O’ = Optimistik
Optimistik buat mereka yang menikmati sebuah kehidupan
Kopi ‘O’, menu dipagi hari, buat si Optimist
Jika hanya dilihat Kepahitan dan Kehitaman
Kopi ‘O’ bukanlah pilihan,
Namun, si Optimist, perlu menjangkaui penglihatan,
Menanti rasa dan aroma kopi ‘O’ untuk mencipta kelazatan.
Menggunakan akal dan deria untuk menilai kehidupan
Kopi ‘O’ hanya untuk mereka yang Optimist

Tabahlah Hati Oi..!!

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Assalamualaikum wbt semua :) Alhamdulillah kita dapat lagi sama-sama hidup sehari lagi. Selawat serta salam buat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W  kerana dengan berkat perjuangan baginda kita masih dpat mengecapi 2 nikmat terbesar dan best, ISLAM dan IMAN. (ayat biasa di KISAS, hehe).

Dan aku turut bersyukur dapat meninggalkan hasil tulisan tangan di sini untuk malam ini.
Dan esok. Ya, esok. Semoga aku terus tabah dengan apa-apa pun keputusan inche Doctor. :)
Dan hospital. Akan aku temui mu esok, insyaAllah.


Ganglion Wrist Ecyst. Kata inche doctor suatu masa dahulu,itu lah penyakitku. Tapi, tak bahaya, insyaAllah. Kenapa pula? Haa... Assignment untuk u guys lah untuk cari kenapa tak bahaya. Ok? Cer cari-cer cari.
Tapi, pembedahan akan ditempuh juga. Kalau nak dibandingkan aku, dengan pesakit-pesakit lain di Gaza, Bosnia, Syria, Thailand, India dan pelbagai lagi negara bermasalah, sudah pasti jaaaaaaaaaauuuuuuhh bezanya. Alhamdulillah.  Betul3x. Dulu tak jugak aku nafikan, aku mengeluh. Kenapa aku dapat penyakit ni, famili aku takda pun yg sakit macam ni. Pelik+hairan= Pening.
Ini tidak seberapa, Najwa. Kata seorang akhwat A pada suatu petang.
Aku terdiam. Rupanya, penderitaannya jaaaaaaaaaaauuuuuuhhh lebih sadis.
Namun, dia tak mengeluh jauh sekali menyalahkan Allah SWT. Syafakillah, ukhti sayang.
Moga Allah memberimu kesihatan dunia dan akhirat, insyaAllah.


“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan “kami telah beriman”  sedangkan mereka belum diuji”                                                                                                                          (Al-Ankabut:2)


Uniknya ujian Nya itu. Jadi, kena tabah hati. Baru Allah sayang sokmo :)


Bonne Luck for me. For all. :) JIHAD!!!
Ma fi Qalbi Ghairullah~
Wallahualam~

Monday, April 25, 2011

Keshian Chekgu-chekgi kita :(

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

BANGUN SEMUAAAA!!! SELAMAT PAGI CIKGU!!

Post kali ni tentang cikgu-cikgu di Malaysia umumnya.. Mungkin juga pengalaman ni bagi ratusan ribu pekerja di luar sana? Who knows right? Dahtu, kenapa nak kesiannya..? Takpe, cer cite kat bawah ye..



Pengalaman ni aku alami mungkin sudah lama. Aku bercerita ttg cikgu kerana keluargaku dipenuhi dengan golongan pendidik alaf baru. Yelah, nama pun nak jadi anak-anak solehah kan (insyaAllah) jadinya kena lah tolong-tolong mak apa yang patut. Barulah Allah sayang :)
Suatu malam tu, mak minta tolong anak bongsu dia ni 'key-in' kan data pelajar.
Pada aku memang tiada masalah sebab masa tu aku pun 'free'. Jadi, 'Ai Ai Captain!!!'. :)
Sedang aku leka buat kan kerja mak, tak ku sangka rupanya aku telah memasukkan hampir 1000 data murid-murid. Aku terfikir sejenak, kalau lah aku tiada nak tolong mak, macam mana? Bagaimana pula untuk cikgu-cikgu yang ada anak-anak kecil? Kembar?? Subhanallah...
Aku nampak, mak tersenyum. Mungkin mak faham apa yang sedang aku fikirkan..
Selesai saja kerja, selaku anak bongsu (hehe), aku mengendeng mak. Mak pun cerita beza cikgu dulu dan cikgi sekarang.

ONCE UPON A TIME.... By: Cikgu Emak

Dulu, masa mak mula-mula posting di Sarawak, dapat pedalaman ala-ala GRED 3  gitu. Majoriti masyarakatnya Iban. Mak tinggal dengan arwah abah di rumah panjang. No electric, no private toilet. Semua kongsi atau mandi di perigi dan sungai. Pengangkutan? Mestilah bot panjang..



Mak dapat mengajar di Bintangor. Pelajar-pelajar masa tu sikit je. Dan 'MAIN JOB' cikgu MENGAJAR. Mestilah,kan? Nama pun cikgu. Hehe. Tapi nak katanya, cikgu sekarang pun mengajar. Ditambah-tambah pula beban kerja PENGKERANIANNYA. Dengan surat-menyurat, kertas yang kerja, lawatan Nazir dan baaaaaaaaaaaaaaaaanyak lagi. :) Phew~

Mak dapat mengajar kelas yang bilangan pelajarnya lebih kurang 40 orang. Dengan mak yang tak tahu berbahasa Iban, terpaksa juga mengajar dalam Bahasa Melayu. Yelah, speaking omputih kang, langsung ternganga murid dia. Mak cerita lagi, yang bestnya, 1 kelas 1 cikgu. Jadinya, dari pagi saaaaaaaaampaaaaii tengah hari memang mak tengok anak murid dia dan vice versa. BM pun mak ajar, ILMU ALAM (Geog) pun sama, ILMU HISAB (Math) juga. Pendek kata, memang semua subjek cikgu sorang ajar. Jatuh bangun anak didik dalam subjek tu, terletak pada cikgu tu juga. Jadi, tiadalah spekulasi mahupun kontroversi salah-menyalah. :)

CIKGU SEKARANG? APA CER PULAK?

Wow!!! Cikgu sekarang mestilah hebat-hebat, dengan kemudahan yang disediakan (walaupun ada lagi yang merungut) mesti dapat mengajar dengan berkesan. Tu pasal SPM 2010 hampir 9000 yang dapat Straight A's, ye tak? Alhamdulillah...
Tapi sayang 1000000 kali sayang...
Tekanan darah masing-masing meningkat seiring dengan bebanan kerja yang tak sudah-sudah. Aku mengambil satu contoh mak ( sebab dia yang bercerita), sekolah dia baru je dianugerahkan SBT (Sekolah Berprestasi Tinggi). Haaa... Hebat kan cikgu sekarang? Ada prestasi-prestasi lagi..
Tapiiiii.....
  • Buat program = Kertas Kerja
  • Buat program= Cari kewangan sendiri
  • Dokumentasi= Tak sah kalau 1 atau 2 fail sahaja
  • Lawatan dari atasan= Mesti kena prepare yang TERBAEK :)
Sampai ada juga yang tidak berdaya....


RASULULLAH S.A.W PUN ADA CIKGU JUGA TAU!

(Antum boleh rujuk Hadis 2)

Ketika Malaikat Jibril datang menemui Baginda, malaikat Jibril duduk terlalu rapat sehingga lutut bertemu lutut lalu dia menanyakan soalan-soalan buat Rasulullah S.A.W. 
Naqibahku bertanya: BOLEH KE CIKGU DAN ANAK MURID SEKARANG DUDUK MACAM TU PUNYA MESRA?

Well... I don't think so. Haa... Islam dah tunjuk contoh lama dah tau! Kalau nak berkesan dalam pengajaran, CIKGU DAN MURID mesti ada 'CHEMISTRY' gitu. Mesra dalam semua aspek. Jadi, boleh elakkan masalah buli cikgu, cikgu buli murid, sama-sama buli (ada ke?)
Resolusinya, IKUTLAH RASULULLAH kita yg murabbinya ALLAH S.W.T. Baru boleh jadi A+ SUPER DUPER TEACHER!!! SELAMAT MENGAJAR CIKGUUUUUUU :)

SEMUA BANGUN!!!
TERIMA KASIH CIKGUKU SAYANG.... :)
Ma fi Qalbi Ghairullah~
Wallahualam~

Saturday, April 23, 2011

Bulat-bulat 0_0

Siapa nak dengar lagu bulat kecik bulat kecik versi BLOG BULATAN GEMBIRA? Angkat Tangan anda!!




Bulat kecik-bulat kecik 
Bulatlah besar
Sayang naqibah
Sayang Mad'u
Sayang Semua
Tarbiyah- Tarbiyah macam Rasulullah
Jadilah-jadilah DAIE berguna

Haa.. Best tak? Lepas ni, boleh ajar dalam Bulatan Gembira masing-masing ok? :) 

MAKNA SETIAP PATAH LIRIK

Bulat kecik-bulat kecik : Mula-mula Bulatan Gembira saya kecik je...

Bulatlah besar : Semakin besar pula.. Hooray! :)

Sayang naqibah : Khusus untuk Naqibahku Nik Aida

Sayang mad'u : Buat sahabat-sahabat QC dan adik-adik BG

Sayang semua : Buat saudara seIslamku

Tarbiyah-tarbiyah macam Rasulullah: USRAH macam Rasulullah lakukan di rumah Al-Arkam

Jadilah-jadlah DAIE berguna : Goal kita semua!!!. InsyaAllah ;)

Kite sayang awak sangat :)

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

22 APRIL 2011-JUMAAT

Alhamdulillah.. Sekali lagi Allah panjangkan umur aku untuk sama-sama ke Bulatan Gembira :) Hehe..
Bertemankan sahabat 'N' yang sedang demam.. Takpe sahabat ku sayang, Allah tahu usaha mu dan mesti ade 'reward'. Oleh kerana bas lambat 1 jam, kami pun sama terlewat ke QC. Asif jiddan, naqibahku! Aku perasan hari ini aku banyak diam. Kenapa ya?? Mungkin terkesan di hati tentang HADIS 2 yang dikongsi..
Memang betul kata naqibahku. Kalau kita taktahu, kita kena bagitahu yang kita tak tahu. Macam Rasulullah, ketika ditanyakan ttg hari kiamat, Baginda menjawab Allah dan Rasulnya lebih tahu.

Aku terfikir sejenak, adakah aku juga seperti Rasulullah? Ataupun aku seorang yang ego? Nauzubillah!
 Semoga aku dapat bersikap optimis seperti Rasulullah S.A.W.
Selepas menyedut seberapa banyak tarbiyah, aku dan N dan P sama-sama ke Perpustakaan. (ulat buku dah naik daun~)
Di sana, sempatlah kami bercurhat. P/s: sabar ye kawan2... Moga Allah permudahkan jalan kita~insyaAllah.

'' Dan janganlah kamu berasa lemah, dan jangan pula bersedih hati, sebab kamu paling tinggi darjatnya, jika kamu orang beriman'' (ALI-IMRAN:139)

Disebabkan ayat Allah ini jua, aku ketepikan rasa sedih bila satu persatu perancanganku nampaknya tidak berjaya. Terasa juga diri ini tidak dipedulikanNya macam orang lain. Astaghfirullah...
Lantas aku teringat kata-kataNya dalam surah ad-dhuha:3

'' Tuhanmu tidak meninggalkan engkau (Muhammad) dan tidak (pula) membencimu..''

Rasa tertusuk dalam hati ayat ni. Memang benar, Al-Quran itu jika ditadabbur, akan terkesan di hati kita.

Terima kasih sahabat-sahabatku. Moga Allah tsabatkan hubungan kita semua.
Buat 'N', syafakillah. Moga Allah membalas segala pengorbanan mu.. 
Buat 'P', Allah Maha Tahu yang terbaik untuk kamu. 
Buat diriku, moga tabah mengharungi hidup ini. Di jalan ini, ingat! Tidak akan ada karpet merah dan publisiti. :) 

Ma fi Qalbi Ghairullah
Wallahualam~

Biar Betul Makcik ni???

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Aku menulis tika ini dengan perasaan yang pelik lagi ajaib. Entahlah... Agaknya aku tak sangka perkara macam ni pun ada dah jadi di bandar kediaman aku yang permai ni.. Hehe (tak baik bangga). Jap ye.. Kita flash back.

Pagi tadi selesai aku mengemas bilik sikit bersepah, kakakku pun pulang dari pasar Sabtu. Macam-macam yang dibelinya, maklumlah barang dapur ni pun dah banyak yang habis. Sedang aku main-main dengan kucing tersayang, SI KECIK, tiba-tiba... ''Adik, nak tahu cerita pelik tak kat pasar tadi?''. Kakak pun cerita.
Rupanya ada seorang makcik yang sempurna fizikalnya persis aku jugak, sedang duduk meminta sedekah. Itu tak pelik, bukan? Ramai je yang macam tu, tapi mak cik sorang ni ''special''. Siap dengan haler,''TOLONGLAH MAKCIK.. SEDEKAHLAH KERANA ALLAH''. Subhanallah!
Terpana aku dengar cerita kakak. Bukanlah aku menyalahkan makcik itu semata-mata. Mungkin saja ada sebab-sebab tertentu, mungkin juga sindiket. Nauzubillah!
Apa yang aku dapat simpulkan, dunia sekarang dah jadi TAK BETUL. Aku juga rasa bersalah kerana masih ada lagi yang merana walaupun dia saudara seIslam ku..
Aku takut bila teringatkan hadis berikut :
"Tidak sempurna iman seseorang di antara kalian sehingga ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai diri sendiri."
(h.r. Bukhari dan Muslim)
Semoga saja makcik itu dilimpahkan rezeki yang dapat mengubah hidupnya nanti.. Syurga nanti pun akan dipenuhi dengan golongan miskin.. Wallahualam..

Monday, April 18, 2011

Secebis Doa Buat Ilahi

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..
**Doa ini mungkin belum sesuai untuk saya, sekadar dijadikan panduan buat mereka yang sedang mencari keyakinan :)

Ya Allah, Kau ampunilah dosa yang telah aku lakukan, Kau limpahkanlah kesabaran yang tiada terbatas, Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan, Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista, Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan.

Ya Allah, sekiranya dia ini adalah pilihanMu di Arasy, berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk bersamanya. Sekiranya dia ini adalah suami yang akan membimbing tanganku ke titianMu, kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya. Sekiranya dia adalah bidadara untukku di JannahMu, limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya. Sekiranya dia adalah terbaik untukku di duniaMu, peliharalah tingkah laku ku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya. Sekiranya insan ini jodoh yang di rahmatiMu, berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya.

Tetapi Ya Allah, sekiranya dia ditakdirkan bukan untuk diriku seorang. Kau tunjukkan aku jalan terbaik untuk aku harungi segala dugaanMu. Sekiranya dia tergoda dengan keindahan duniaMu, limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya. Sekiranya dia tunduk terhadap nafsu yang melalaikan, kurniakanlah aku kekuatan untuk aku memperbetulkan keadaannya. Sekiranya dia mencintai kesesatan, kau pandulah aku untuk menarik dirinya keluar dari terus terlena.

Ya Allah, kau Yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untukku, Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan keterlanjuranku. Sekiranya aku tersilap membuat keputusan, bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai. Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku, Kau hukumlah aku di dunia tetapi bukan di akhiratMu. Sekiranya aku ingkar dan derhaka, berilah aku petunjuk kea rah rahmatMu.
Ya Allah bimbinglah aku…



~ Ma fi Qalbi Ghairullah~
Wallahualam.

Wednesday, April 13, 2011

Ceritera di kedai kopi PLKN ;)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Jeng jeng jeng.... Bertemu kembali bersama saya. Haa.. Ceritera di kedai kopi?? PLKN?? Ape ni... Entahlah LABI ;) 

Ceritera saya sebenarnya berkisar tentang kisah dolu2.. Masa muda mudi jadi WIRAWATI NEGARA. (muka patriotik japp) Berikutan saya mempunyai kisah yang menarik untuk dikongsi, jadi sudi sudilah membuka mata boshar2 ye :) P/s: cerita ini sekadar utk berkongsi, tiada niat utk mengeji..pandangan masing2

Kisah bermula di BILIK  KELAS PLKN...

Pada suatu pagi yang hening bening, suam-suam jari.. Saya dan wira wirawati yang lain berjalan ke kelas kami dengan lajunya. Yelah, MASA ITU KAN EMAS sedare sedari oii.. Bila tiba masanya, cikgu cikgu kami yang comel-comel dan tampan-tampan semua mempersilakan kami duduk.. ''cikgu, kita nak belajar ape hari ni ye??'' kami bertanya. dengan wajah berseri, cikgu menjawab '' KOLAJ VISI. Jadi, cikgu nak kamu semua ambil sorang satu kertas A3 ni, jangan conteng ape2.. Dengan berbekalkan Majalah WANITA dan REMAJA, cikgu mahu kamu buat kolaj visi kamu. Gambarkan harapan dan tujuan serta impian kamu dalam hidup ini''. HAH! Panjang lebar penerangannya...

Serentak dengan itu, saya pun berdebar-debar. KERTAS A3 DI TANGAN KIRI, MAJALAH WANITA DI TANGAN KANAN. APA NAK BUAT NI?? LANTAS SAYA TERINGAT KATA-KATA NAQIBAH NIK AIDA...

TUJUAN PENCIPTAAN HIDUP KITA DI MUKA BUMI ALLAH :)

1. Untuk BERIBADAH KEPADA ALLAH SWT 
''Dan tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk menyembah dan beribadah kepadaKu...''
(ad-dzariyat:56)

2. Untuk menjadi KHALIFAH ALLAH SWT
'' Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat ''Aku hendak menjadikan khalifah di bumi''. Mereka berkata, ''Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memujiMu dan menyucikan namaMu?? Dia berfirman ''Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui'' 
(al-baqarah:30)

3. untuk menjadi DAIELILLAH
-yakni aku wajib menyampaikan dakwah Allah yang sekian lama bertapak di Bumi ini kepada saudaraku dan orang-orang kafir.. 

-FLASHBACK TAMAT SUDAH :)-

Saya dah pening dah ni. Aduhai.. Macam mana ni.. Nak ku khabarkan tapi tiada yang mengerti ketika itu. Allah je yang Tahu.. Jadi, saya hanya membuat ala-kadar dan sejujrnya, TIDAK IKHLAS. Hehe. Yelah, majalah yang saya pegang, MAJALAH REMAJA DAN WANITA. yang serba-serbi di dalamnya bercerita tentang fesyen hidup zaman kini.. Hurmm.. ENTAHLAH LABI~~~ 

PEMBENTANGAN BERMULA!!!

Aku perhati
Satu-persatu kepingan-kepingan kertas
Yang dibentangkan oleh wira wirawati sekalian
Islam dan BUKAN Islam 
Sama rata, tiada bezanya
Impiannnya apa???
RUMAH BESAR
KERETA SPORT
CAMERA DSLR
HANDPHONE MAHAL
ALLAHUAKBAR!!!
Lantas....
Aku merenung diriku..
Inikah jawapan aku jika disoal MUNKAR DAN NAKIR???
Inikah yang ku bawa tika di hadapan ALLAH??
SUMPAH! Aku takut!!!

Inilah dia ceriteraku pada suatu ketika muda mudi dolu dolu...bukan niatku ingin menyalahkan PLKN. Sya teramat bersyukur menyertai PLKN, di sini saya menemui berbgai ragam manusia.. Pelbagai TARBIYAH saya dapat secara tak langsung. Namun, ISLAM TELAH GARISAKN PANDUAN. ISLAM TETAP ISLAM. JAHILIYAH TETAP JAHILIYAH. AYUH!!! BERSAMA KITA BERJIHAD!!

Ma Fi Qalbi Ghairullah~
Wallahu'alam~

Friday, April 8, 2011

Pasca Tarbiyah 1 Tahun (Anniversary)

Salam..
Sy mintak maaf kalau post sy ada mengguris perasaan mana2 pihak.. Bukanlah maksud sy untuk mengatakan sesetengah antara kita lebih baik dari yg lain.. 

Sy sgt2 memahami ada antara kita yg ada masalah transport, parents x bg etc..

Sy juga sgt menghargai those who tried to make effort to come..
Ada yg keje, sanggup mtk cuti..
Ada yg sanggup korbankan lunch break..
Ada yg sanggup dtg naik bus ke sek utk attend QC..
Ada yg terpaksa mencipta mcm2 alasan utk dpt izin keluar dr rumah..
Moga Allah ganjari segala pengorbanan antunna..

Sy bukanlah org yg layak utk menilai komitmen antunna..
Tp apabila msg sy tidak berbalas (sy assume kredit x cukup)
Apabila x dpt dtg, langsung xde informasi diberikan..
Sume ni membuatkan sy terfikir, ada antara kita yg mmg dh tak berminat menyertai QC..

Tetapi bukanlah bermakna antunna x blh join dh QC ni..
Dtg je la jika masih rindu pd kemanisan tarbiyah ni..

Sy sayang semua dlm group ni krn Allah..
Sy sentiasa doakan Allah merahmati kita di mana jua kita berada..



Kata-kata dan luahan hati naqibahku pada suatu hari..Inilah cabaran dalam perjalanan tarbiyahku..  Ku akui, aku bukanlah insan sempurna, kadang kala aku jua turut menyatakan alasan sedemikian.
 Buat adik-beradik QC ku, ku doakan antunna sentiasa dilapangkan masa dan ketika buat mencari keredhaan Nya. Allah sentiasa Maha Tahu sejauh mana usaha kita untuk berada di landasan ini.. Moga semua dapat mengambil iktibar dan pengajaran.. 

''PLEASED ALLAH, THEN ALLAH WILL PLEASE YOU..''
Ma Fi Qalbi Ghairullah~
Wallahu'alam~

10 MUWASSAFAT TARBIYAH :)