Mereka yang Kool :)

Monday, September 10, 2012

Hikayat Biskut yang Lemau

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang

[Nota secebis]: Menulis dengan satu rasa. Hanya Dia yang Maha Tahu.

Biskut raya? Err. [Kredit]
Alhamdulillah, tsumallhamdulillah. Masih lagi Allah beri satu hari untuk teruskan taubat nasuha kepadaNya. Mutabaah amal bagaimana? Masih kuat, kukuh dan utuh ?

Tika ini serasa mahu meminjam bahu akhawat-akhawat sekalian, menangis puas-puas. Ya, tarbiyah Allah datang dan datang lagi. Kali ini, saya tahu benar, mengapa DIA menguji. 
Seperti yang anda sedia maklum, atau mungkin tak berapa maklum, saya tak kisah pun, hehe... Bercuti di rumah merupakan satu perkara yang sangat ekstrem bahayanya! Iman yang berbunga-bunga boleh layu dan ibarat biskut Chipsmore kurang gula yang semakin lemau kerana tak disimpan dalam Tupperware. Eh.

Ya! Tika kaki ini melangkah ke waqi' yang baru, rasa macam batu menghempap kepala. PAMMMM! Ya, sebagai daie, mana ada jalan singkat nak dapat syurga yang bawahnya mengalir air-air sungai, ditemani bidadara yang kacak wallah! Hehe. Jika dahulu, saya pernah post mengenai Ghuraba' atau Asing. Ya, menjadi asing itu amatlah payah dan hati mesti mahu kuat maaaa...!

I really mean it. [Kredit]
 Tatkala kita di temani insan-insan yang hanyut, hanyut dan jauh, jauh sangat sangat dari Allah, dengan jahiliyyah yang sumpah pekat likat! Kita tertanya-tanya, mengapa mereka begitu? Mengapa tidak begini? Mengapa susah sangat nak ikut acuan dan celupan Allah? Whyyy whyyy whyyyy...?

Ya, mungkin bukan 'kita' yang rasa semua ini. Mungkin pada ketika ini, saya yang merasainya. Dan alhamdulillah, Dia sentiasa kuatkan saya. DIA sentiasa di sebelah saya. Lalu, hamba hina ini masih mahu menyoal? Kadang kita terlupa apa tugas kita di bumi, kita lupa mengapa naqibah kita bermati-matian mahu menjaga kita dengan bulatan gembira yang sumpah osem itu, kita buat-buat leka dengan 7 maratib amal.

Hoi! Bukan nak bina tangga hotel lah! Kita nak capai Ustaziyatul Alam tu! Ingat main-main?

Ok. Over sikit. Huhu.

Dan kerana lama menjadi biskut yang lemau di rumah, sekarang nah! Hambek kau. Allah suruh keluar! Tengok realiti ummat Islam di sekeliling. Siapa yang hanyut, siapa yang tidak. Siapa yang pentingkan redha manusia, siapa yang dahulukan redha Allah?

Saya bertekad! Kawasan itu akan saya takluk dengan Islam! Biidznillah! 

''Dan betapa banyak nabi yang berperang didampingi sejumlah besar dari pengikutnya yang bertaqwa. Mereka tidak menjadi lemah kerana bencana yang menimpa di jalan Allah, tidak patah semangat dan tidak pula menyerah kepada musuh. Dan Allah mencintai orang-orang yang sabar''
[Ali Imran 3: 146]

Err anda. Boleh ambilkan tisu Premier di tepi meja itu? Saya rasa mata berpeluh. ;)

[Credit]
 Dan...
Allah tetap bersama kita. Bersama saya. Hingga akhir hayat saya, saya cintakanNYA. 

ps: Maaf jika entri kali ini tidak menyentuh hati anda. Tapi ia menyentuh hati saya. Daie kene memahami perasaan orang lain, bukan? Hehe. Dan... Errr... Boleh anda beri saya kata-kata semangat? Demam saya sudah seminggu dan belum kebah. Hehe. Jazakumullahu khairan katheera.

Wallahualam
 

No comments:

Post a Comment

''... Katakanlah, ''Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran''

[Az Zumar 39:9]