Mereka yang Kool :)

Monday, October 14, 2013

Eiduladha? #Domorelah

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Memberi Rezeki :)

Selamat berkorban kerana Allah, Enche Lembu yaa [Kredit]
Alhamdulillah tsummalhamdulillah, 10 Zulhijjah bersamaan Eiduladha. 

Ya, pastinya raya haji ini takkan terlepas daripada bercakap soal pengorbanan. Mungkin juga sudah berbuih-buih, terjuih-juih mulut osttad ostadjah di masjid, surau mahupun kaca telebisen bercerita kisah Nabi Ibrahim a.s dan Siti Hajar, pengorbanan Rasulullah saw dalam misi dakwahnya dan baaaaannnnnyyaaaaakkkkk lagi kisah-kisah seerah yang saya cukup minat.

Jika pada Eiduladha tahun lepas, (sesiapa yang masih ingat) saya bercerita soal Al Quran Hijau kesayangan yang tertinggal di dalam bas ekspres ondewei pulang ke kampung. Ok, cukup. Kali ini, alhamdulillah Al Quran saya sudah bertukar warna, warna merah jambu!!! Gegurls uolls. Maceh buat anda yang sudi membelikan. 

Okbai. 


************

Baiklah. Mengapa tajuk entri ini seperti yang dimensyen di atas? Apa kaitan eiduladha dengan hashtag #domorelah? Meh sini rapat-rapat, ambil biskut dan teh o panas itu sekali ya!

Jika perasan, tiba sahaja Eiduladha, ramai sungguh yang akan berpusu-pusu datang ke masjid dan surau-surau untuk bersolat sunat hari raya. Alhamdulillah. Dan kemudian, kita mendengar ceramah atau tazkeerah sempena Eiduladha. Dan sekali lagi, jika perasan, ceramah atau tazkeerah yang disampaikan, adalah teks buatan orang lain yang skema dan kadangkala ''tak menyentuh'' hati para jemaah. 

Saya tidak bermaksud hendak mengondem para pembuat teks. Namun, sebagai golongan muda (muda ke?) saya merasakan, amatlah sayang sejuta kali sayang jika peluang ketika anak-anak muda dan golongan yang veteran bersama, eksaited nak dengar ceramah namun hampa atau tak ada perasaan langsung seusai ceramah tersebut diberikan. Mengapa? Banyak faktor. Pemilihan cerita dan isi kandungan ceramah yang nampaknya ''selamat sangat'' dan skema, tak membuat para pendengar menghayati sekaligus berasa insaf dengan ceramah tersebut. 

Juga, kelihatan sangat kureng imam muda (ini di tempat saya, saya tak pasti tempat anda) untuk menyampaikan ceramah atau tazkeerah tersebut. Pada saya, pemuda ini sifatnya gagah dan berani serta bersemangat! Jadi, jika mereka diberi peluang untuk   menyampaikan, pasti kita akan lihat perubahan yang bakal dibuat. Tak percaya? 

Anda boleh baca sejarah hidup Hassan al Banna, seerah Sultan Muhammad al Fateh, Nouman Ali Khan (eh) dan bannnyaakk lagi pemuda islamik yang haibat. 


#Domorelah daripada sekadar pergi ke masjid, solat sunat, tengok orang melapah daging, balik, dan tidur. 

#Domorelah daripada sekadar memakai baju baru, beraya sakan, pulang ke rumah dan kembali berehat.

#Domorelah daripada sekadar menghabiskan masa di hadapan telebisen Samsung melihat lepas satu ke satu cerita yang tersedia sepanjang Eiduladha.

Kita boleh. Kita mampu. Kerana banyak lagi hal yang boleh kita perbaiki. Biidznillah.

**********
[kredit]
Selamat Hari Raya Eiduladha buat semua pembaca Blog Diari Bulatan Gembira. Moga Allah menerima segala amalan kita, insyaAllah. Jangan makan banyak sangat daging, saya tak jamin hospital muat kalau semua orang dijangkiti wabak kolestrol tinggi. *gelak keji





Wallahualam


Sunday, October 6, 2013

Antara Hari Jubah, Cik Ribena dan Anak Mommy Ju.

Dengan nama Allah yang Maha Penyayang dan Maha Mengasihani :)

Alhamdulillah tsummalhamdulillah, moga pagi Isnin ini menjanjikan keceriaan dan tiada lagi Isnin Biru (baca: Monday Blues) . Hoo yeahh!


Nak jugak bebaling Topi ni. [Kredit]

Belum terlambat lagi untuk saya ucapkan setinggi-tinggi tahniah mabruk alaikum, buat insan-insan yang tersayang yang telah berjaya menyarungkan Jubah Konvekesyen anda. Tahniah alang, tahniah ateh. Tahniah BusBus (anda tak lama dah enn?). Ingatlah, hakikatnya graduasi sebenar adalah saat Allah mengucapkan salam sejahtera ke atasmu kerana kesabaranmu, masuklah ke Syurga... 

Buat ateh, 

Setitik, dua titik air mata gugur saat melihat anda berhari jubah tanpa insan tersayang. Subhanallah, kuatnya ateh. Ingat ya ateh, abah ateh sedang tersenyum melihat anaknya berjaya, baik urusan dunia mahupun urusan dakwah dan tarbiyyah. Moga pahala terbias sebanyak-banyaknya buat beliau. Al fatihah. I can feel you deeply. Trust me, honey.


Buat alang, 

Tersenyumlah, setelah penat lelah terkapai-kapai hampir lemas dalam mencari 'alat' yang terbaik untuk ummah ini. Anda kuat. Kuat sangat. Allah melihat usaha kita, bukan hasilnya. Biidznillah. Selalunya anda berjaya buatkan saya berasa kagum dan respek toing toing bila melihat semangat dan lajunya anda di jalan ini. Tipulah jika saya kata, anda bukan contoh saya. Hikshiks. Mohon menangis terharu sampai banjir Shah Alam nun. Ahaah. 


Alhamdulillah. Mabrukalaikuma!!! (sambil goyang sepanduk #Al-'adiyaatosemtakbolehbelahkbai)


**********
[Kredit]
Ada satu makhluk di Galaksi Bima Sakti ini yang.... Ya Allah, mohon pinjam baldi merah jambu itu kejap. Nak menangis terharu. 

Ok sudah. 

Iya, Cik Ribena. Sebenarnya saya baru saja dua kali ketemu beliau. Tapi rasanya bagai dah rapat bertahun-tahun lamanya. Agaknya, kerana persamaan perangai kami kot. Anda insan yang haibattt. Seriyusli. Dan tentunya suka buat saya terharu. Ada je benda tersorok yang anda buat. Haihhh. Kalau asik kena kejutan cenggini, boleh diserang kencing manis tahu..? Shuuuwwwiiitt banget deyh!

ps: Nanti kita gi panjat Gunung Kinabalu sama sama tau. Kenkononnya sweet lah gituu. Heh.


Anak-anak Mommy  Ju

Buat anak-anak Mommy Ju.

Teruskan melangkah, 
Cik M
Cik A
Cik I
Cik S
Cik Sa

Tengsomac alhamdulillah. Melihat anda, saya jadi semangat. Tentu saja Mommy anda lebih bangga dengan anda semua. Nanti kita bersama-sama lagi dalam syurgaNya yaa? 

Kita baca quran.
Kita tidur.
Kita borak.
Kita makan. 
Kita main-main.
Kita main kucing.
Kita shopping sama-sama. 
Kita err... 

Menangis kongsi masalah sama-sama. 

Anda aset Mommy Ju. Aset sorga beliau. Maka, berjalanlah di jalan ini dengan tabah. Saya sayangkan anda semua lillahi ta'ala. Senyum lebar.

[Kredit]
*********

Alhamdulillah tsummalhamdulillah. Nikmat mana lagi ya Allah, yang ingin aku dustakan? Terima kasih untuk nikmat ini. Jalan dakwah ini. Tarbiyyah ini. 

Aku cintakan mereka, ya ALLAH. KeranaMu. 


Rasulullah saw ketika ia berkata:
“Di antara hamba-hamba Allah terdapat manusia yang bukan Nabi dan bukan pula syahid. Pada hari kiamat tempat mereka di sisi Allah lebih hebat dari tempat para Nabi dan para syuhada.”
Mereka bertanya:
Siapakah mereka ini ya Rasulullah? Jawab Rasul:
“Mereka itu adalah orang-orang yang saling kasih mengasihi dengan jiwa Allah di kalangan mereka, sedangkan di antara mereka tidak terdapat tali kekerabatan, dan juga tidak terdapat hubungan kewangan dan material. Demi Allah! Muka mereka itu cahaya dan mereka itu di atas cahaya. Bila manusia merasa takut, mereka tidak takut. Bila manusia merasa sedih, mereka tidak sedih.”
(al hadith)

 Moga Allah tsabbatkan kita. Ameen.





PS: Sanah helwah buat Laily Natasha. Moga usia anda diberkati. Sayang lillah. Ngeee. Mohon tuntut hadiah lepas Raya Haji yaaa.



Wallahualam



Friday, October 4, 2013

Stay Tuned!

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Bijaksana :)

...nantikan entri berikutnya. Biidznillah. Maafkan saya dengan kehambaran blog yang dah beberapa minggu tak bertukar baju. Eh. 

Ma'assalamah!

Wallahualam