Mereka yang Kool :)

Friday, January 31, 2014

Kerna Ohana Artinya Keluarga. Bisa Ngerti Kamu?

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. 


[Nota cebisan]: Entri yang sangat sesuai buat yang sering tersepit. Antara dakwah dan tarbiyyah dan keluarga. Ya. Entri ini, untuk saya, untuk anda, untuk kita. Biidznillah.

Family info-text graphics and arrangement concept on white background (word cloud) - stock photo
Ohana means Keluarga. Keluarga maknanya Ohana. Eh. [KRedit]

[Bahagian Satu]

Cuti. Jika sebelum disapa hidayah untuk berada bersama satu saf dengan Uncle Dee dan Aunty Tee, mungkin cuti kita pasti penuh dengan rancangan demi rancangan bersama keluarga tersayang. Ada yang mahu membuat kek tujuh tingkat berbentuk kapal selam ala-ala Titanic, ok over sangat tu, ada yang mahu usahakan kebun milik Inche Atuk yang penuh dengan pokok pisang-berbuah-cukuplah-sekali, ada juga yang mahu pusing dunia! Ohoii! Cuti yang berwarna warni, seindah melihat langit biru yang mempesonakan, tanpa ada yang mengganggu. Maka, kita seakan-akan terikat dengan keluarga kita. Tak pernah pula kita rasa risau *'ilah' kita kini berorientasikan 'redha' keluarga lebih daripada tuntutan dakwah demi redhaNya. 


*ilah=sembahan, fokus

Peluh saiz jumbo.


Namun, ya, bila sudah berada di jalan ini, kita amat maklum, ia sangat menuntut hampir semuanya daripada kita. Semua nak rembat! Semua nak sebat!

Kereta Nissan Murrano kita, (batuk kecil kedengaran di sebalik pintu), duit gaji kita, duit biasiswa, duit elaun yang diberi Puan Mummy dan Inche Daddy, masa dengan kucing kita, masa untuk membelai anak-anak yang sumpah comel dan membuat kita rindu mendukungnya, masa romantik bersama Inche Zauj yang osem atau Puan Zaujah yang ayu, ohoiii! Hampir semua.

Bahkan, dibalas pula dengan air mata kita yang tak sudah-sudah mahu jatuh. Juga duit yang kering dalam purse coklat berjenama Prada. Kbai.

Juga masa cuti kita untuk bersama keluarga juga disebat oleh jalan ini. 


''Asyik-asyik dengan geng tudung labuh tu je. Tak boleh ke korban sikit masa duduk rumah ni?!''

''Ni kalau hujung minggu je susah nak lekat rumah eh. Payah betul. Nak ajak jalan pun susah.''

''Alah, adik tu. Tak payah ajak dia, Mama. Dah tahu dah jawapan dia. Mesti ''maaf ma. ada konferens sorga abadi. next week kita keluar sama ya? Pwomish ma. Lebiyu''


Tarik nafas dalam-dalam.


Tak mengapa. Sedangkan sahabat dahulu juga diuji dengan hal yang sama. Hal keluarga. Perkara ini tidak lain ialah ketetapan Allah swt yang takkan pernah berubah. Diuji untuk mereka yang DIA sayang dan DIA kompem tahu anda dan saya boleh atasinya! Hoyeah!



 Bukankah ini motivasi kita? 


Katakanlah: “Jika bapak-bapak, anak-anak, saudara-saudara, istri-istri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya.” Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.
(At Taubah 9:24)



Kerana kita tahu, kita korbankan masa dengan keluarga tersayang kerana kita sayangkan mereka lillah! Kita harapkan dengan kita membantu umat, Allah swt pula menjaga keluarga kita. Dan siapa lagi yang lebih osem untuk jadi 'guard' selain Allah swt? 



**************************
[kredit]


[Bahagian Dua]

Anda tahu mengenai 10 Muwassofat Tarbiyyah? Ala, yang 10 sifat asas yang wajib ada pada seseorang individu bergelar muslim itu... Ok. Cuba sebut satu-satu. 

Tak hengat? Apa? Meh sini nombor talipon murobbi anda, meh saya tolong reportkan. Heheh.

Ok. Ada satu sifat yang digelar ''bermanfaat pada orang lain'' . Ya, hal ini juga termasuklah komitmen kita untuk berbakti, ambil peduli sama bokap dan mokap (daddy dan mummy lah tuu) kita. Dan bukan saja-saja berbakti pada keluarga dimasukkan sekali dalam 10 sifat muslim yang mantap osem gojes mojes itu tahu?

Ini juga daripada pengalaman saya sendiri. Tatkala diri berada di hadapan hadek-hadek untuk menyampaikan Babai Jahiliyyah, talipon bimbit berbunyi menandakan ada Apps Apa masuk. Dan seperti biasa, jika sedang berpogrem seperti itu, jarang sekali saya melayan. Oh, anda tahu, jap eh. Ni selingan sebentar bersama Cik Prada. Eh. Pagi itu sesampainya saya di tempat pogrem adik-adik Universiti-Naughty-Malaysia, ya, kuda dakwah saya rosak, enjin depan berasap berkepul-kepul. Kalau orang tak tahu, mungkin ada yang sudah ingat saya sedang berbakiu! Pergh!


Ok. Kita teruskan cerita asal. 

Seusai mengisi, err, sesuatu yang berat, i must say, saya tiba-tiba rasa kelesuan dan sedikit kepenatan. 

Dan err, tertidur di bahu seorang adik ni (walaupun sekejap) adalah satu kenikmatan dan kejiwangan yang hakiki. Heh. 


 Balik dari pogrem osem tersebut, ya, dipendekkan ceghite, saya kembali ke rumah hakak saya yang tidak lah jauh pun. Agak-agak kurus kering juga lah jika berjalan kaki. Heheh. Dan malam itu, kami makan bersama (makan pun nak ceghite ke weh?),  dan bercatching-up secara santai.


Ya, dan rupanya ada hikmah Allah Swt takdirkan saya tidur sebentar untuk recharge tenaga dan emosi saya untuk mendengar sesuatu yang lebih berat daripada itu!

''Dik, tahu tak......blablabla''

''Masa kau takda, macam-macam jadi kat rumah... Blablabla''

''Dik, ada masa kau tengok tengokkan, dia ada masalah tu...Blablabla''


Nanges. Banjir kibod habaq hang! Aargghh!


Anda pernah belajar perkataan Loser tak daripada Puan Chegu Bahasa Inglish anda? 

Ya. Itu menggambarkan perasaan saya waktu itu. Terasa diri banyak 'ketinggalan' kereta api mengenai keluarga sendiri. 

Walaupun mereka tak pernah menegur, tapi sebagai orang yang sepatutnya lebih faham daripada mereka, et lis hal-hal mini begini kita perlu tahu.


Tak tahu pasal Famili atau tak nak ambil tahu? Sama loser katanya. [kredit]


Dan lebih loser lagi jika kita hilang kepercayaan keluarga kita. Mereka seakan-akan tidak mahu bercerita masalahnya kepada kita. Ya! KITA! Mohon tuding jari telunjuk belah kanan tu kepada diri sendiri! Lebih osem lagi jika dilakukan di hadapan cermin saiz gajah jumbo! Hah. Hamek.


Ya, inilah hal-hal yang pasti Allah swt akan uji. Jika tidak sekarang, nanti. Jika tidak nanti, sekarang. Jika tidak sekarang, besok lusa, tulat, kulat. Eh.

Maka, sesuai sangatlah untuk kita membaca buku ''Cinta di Rumah Hassan al Banna'' juga ''Raheeq Makhtum'' untuk mengetahui bagaimana para sahabat stok lejen dahulu mengendalikan masalah ini juga bagaimana cara terbaek untuk memastikan dalam kesibukan kita 'bekerja', kita tidak ketinggalan langsung stori mori hangat dan terkini keluarga kita. 

Bukankah Rasulullah saw sangat dikagumi para isteri dan anak-anaknya? Sepenat-penat Rasulullah saw usai berdakwah, tatkala balik, bersama cucu lelakinya, berlari-lari membuat bising, Rasulullah saw tidak pula menengking jauh sekali berkata ''Hampa tak reti senyap ka weh? Kan Daddy penat ni?''

Bahkan Rasulullah saw terus mendukung kedua-dua anaknya dan bermain pula bersama mereka. Oh! Indah bukan? Rapat betoi hubungan antara mereka. 

Takda pula Rasulullah saw berkata pada isteri baginda, ''berdakwah itu satu kewajipan, hang mana tau?''

Jauh beza. Jauh sangat dengan kita.


JOM! Bila Allah swt tegur tu, faham-fahamlah. Maknanya memang Dia mahu sangat kita ubah kelemahan kita. Kerana sentiasa ada peluang dan masa untuk kita berubah. Bukankah itu juga sebahagian daripada tarbiyyah?


Kerana dakwah kita syumul. Untuk semua. Diri sendiri, keluarga, kengkawan, cikgu, makcik cleaner yang budiman, makcik kantin yang manis, dan tidak lupa juga pakcik tukang kebun di taman.


Katakanlah: “Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
(Ali Imran 3:31)



Daripada Abu Ruqaiyyah Tamim ibn Aus al-Daarie r.a. bahawa Nabi SAW telah bersabda: "Agama itu adalah nasihat. Kami berkata: Untuk siapa? Baginda bersabda: Untuk Allah, untuk kitabNya, untuk RasulNya, untuk para lmam kaum muslimin dan untuk umat lslam seluruhnya."      

(Riwayat Ahmad no. 16982, Muslim no. 55 dan Abu Daud no. 4944)
                         


Senyum. 
ps: Doakan saya untuk perjalanan panjang esok hari. Moga Allah redha. Gong Xi Fa Choi buat semua kenalan yang berbangsa Cina, yang nak mengaku ada darah cina pun, err, oklah oklah, anda pun boleh dikira dalam (count in). 
ps II : Ummi sudah semakin pulih, dan jika diijinkanNya, akan di discharge daripada wad, subjek kepada pemerhatian Tuan Tabib. (ayat hondang hondang). Syafakallah juga buat anak buah saya yang demam. Nak tumbuh gigi pertama agaknya. Heh. Boleh caye ke gitu?
Wallahualam.
 

Thursday, January 16, 2014

Ini Tips Hangat Holidei Tak Lemau!

Dengan nama Allah yang Maha Memberkati Usia...

Holidei! Eh! Daie ada holidei eh? Gulp. [Kredit]
Alhamdulillah tsummalhamdulillah. Pada ketika ini, jika tidak silap saya lah, majoriti hadek-hadek IPTA khususnya, rata-rata sudah berjaya menghabiskan peperiksaan mereka. (toksah mereka sangat lah enn, awak pun sama, heh). 

Eh? Suara sumbang sapa tu? Heheh.

Jadi, sebelum anda berkata hooreayyy atau hooyeahhhh sambil membaling beg berjenama Rahsia Victoria anda ke penjuru lantai bilik tidur, dan mula berfikiran menerawang memikirkan movie apa nak ditengok back-to-back, atau tempat mana lagi nak pergi berjimba, atau apa-apa sahaja perancangan anda yang osem itu, meh sini duduk sini. Dengar mokcik ceghite dulu.

Eleh Cik Prada, macam semua tak boleh. Baru nak plan gi Hong Kong Tanah Disni tau! Grrrr.

Pengsan. 


Ok. Bangun balik.


Eceli, saya terinspirasi menulis entri ini apabila usai membaca Bab 5 : Muntalaq oleh Uncle Muhammad Ahmad Ar Rasyid. Nak tahu siapa beliau? Boleh klik sini.

Ahli Ibadat yang Bermain-main. 

Jika dahulu, murobbi anda yang kachak atau murobbiah yang ayu selalu berpesan (hatta sekarang pun sama) untuk kita menghabiskan buku-buku tarbiyyah yang dah penuh satu rak buku, tapi habuk tinggi tiga henci! Ohoii! Kantoi tak pernah bukak. Hehe. 

Tapi et lis, kita berniat dan merancang untuk mengkhatamkan sekalian penduduk buku tersebut, bukan? 

Ya ya. Betul. Alhamdulillah.

Memang tak dapat diargue lagi bahawasanya kita memang perlu mewajibkan diri membaca banyak buku. Itu kan antara tuntutan 10 Muwassafat Tarbiyyah? ''Shemonyu'' jika setelah lama kita ditarbiyyah, tetapi hanya satu dua buku yang dibaca. Lantas, bila tiba masanya kita perlu membina orang lain, hujah apa yang kita mahu hidangkan saat ditanya? Fakta seerah mana kita nak cekau saat adik bersemangat mahu tahu? Apakah latar belakang penulis sesebuah buku itu? 

Phew. Banyak yang masih kita tak tahu. Kita belum settle. Mohon kita sama-sama muhasarawak yaw.


Lalala [Kredit]

Jadi, apa kes nya dengan ahli ibadat yang bermain-main ini? Apa pulak kaitannya dengan perancangan holidei?

Apa yang penting untuk dihighlight, bold, italickan di sini adalah, dalam kita bersemangat waja, perdana dan preve (semangat kereta nasional seh) untuk menghabiskan buku-buku untuk dibaca, bercuti ke tempat-tempat osem, tolong mak di dapoq, belajar masak, buat lesen kereta, bantu kucing beranak, atau apa-apa sahajalah aktivitas yang nak dibuat, jangan lupa! 

KELUAR!

Keluar di sini bukan hang out, tetapi keluar untuk mengisi. Ya mengisi! Saya pasti apabila sudah anda khatamkan satu buku atau satu bab, pasti ada ibrah yang boleh ada kongsikan. Bersama keluarga, kawan-kawan, bulatan gembiramates melalui Whatsapp group anda itu, dan kalau dah tak ada orang sangat, hapdet lah status mengenai ibrah itu. Simple kan?

Kerana seorang ahli ibadat yang bermain-main itu dia hengat dengan dia buat hal sendiri, baca buku sorang-sorang, mentarbiyyah diri sorang-sorang, gemok pon sorang-sorang, maka dialah insan yang paling kool! Kerana dia fikir et lis dia tidak terlibat dengan aktiviti lagha di luar sana. Eceh. Bunyi cam bagus. 


Tapi tidak!


Hakikatnya, dalam kita mahu enjoy, mahu berubah dan mahu membaikkan diri kita waktu cuti ini, kita sama sekali tidak boleh lupa tujuan hidup kita. KHALIFAH itu. Kita bukan sekadar mahu menjadi HAMBA. Bukan cukup dengan jadi baik, tetapi perlu MEMBAIKKAN.

Kerana itu, saya salute Uncle ini dalam penulisannya yang boleh tahan pedas berbisa, kerana berjaya membangkitkan hamasah dan kesedaran saya dalam menguruskan masa cuti.

Bukankah lebih kool kalau kita kongsi sekali buku-buku kita dengan kakngah, kaklong, abang, adik, tok mama, tok abah? 

Bukankah lebih manis kalau kita sama-sama penuhkan mutabaah amal kita dengan hadek-hadek yang jauh di mata dekat di jiwa? (meremang dengaq)

Bukankah jauh lebih gempak kalau kita berjaya mencari junior-junior zaman sekolah dulu nun lalu menyampaikan Ini Sungguh Kool kepada mereka? Bukankah?


(sambil terdengar bunyi orang lari teresak-esak)


Kerana kita hidup berkomuniti. Ingat tu.
Faham? [kredit]

Jadi, apa sahaja perancangan anda yang nampaknya sungguh rapi itu, jangan lupa pesan mokcik Prada ya! 

KELUAR! DAN BAIKKAN ORANG LAIN.

Moga saham akhirat milik kita bersama. Biidznillah. 

Ini puisi daripada Abdullah al-Mubarak :

''Wahai abid dua tanah haram, jika kamu melihat kami,
nescaya kamu faham bahawa kamu hanya bermain-main di dalam ibadahmu.
Orang yang membasahi lehernya dengan air mata,    sedang tengkuk kami berlumuran dengan darah,
Dia memenatkan kudanya di dalam sia-sia, sedangkan kuda-kuda kami penat di hari peperangan,
Kamu berbau harum dengan minyak wangi, sedangkan minyak wangi kami adalah peluh kuda dan debu yang terbaik di medan,
Telah datang sabda Nabi kita kepada kita, kata yang benar, tepat dan bukan dusta,
“Tidak akan bertemu debu kuda pada hidung seseorang, dengan asap neraka yang menyala”
Kitab Allah ini telah menyebut di hadapan kita bahawa, “orang yang mati syahid itu tidak mati” ini bukan satu dusta''



Ini pula daripada Dr Hissan Hathut :


 Mereka sangka agama itu ialah uzlah dan pertapaan
dan asyik di dalam wirid dan zikir
Anehnya kulihat mereka beriman dengan sebahagian,
kelihatan hati mereka kufur terhadap sebahagian lagi
Padahal agama ini ada fardhu, sunat, dan istighfar kepada Allah
Agama ini adalah medan jihad, kepahlawan
yang menghancur-leburkan kejahatan dan penyangak
Agama ini pemerintahan atas  nama Tuhanmu
Menegakkan keadilan, bukan kezaliman dan bukan ambil tak kesah



Tak mampu nak ulas lebih panjang. Sentap oi!

  Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya; Eloknya satu kelompok berangkat dari setiap kumpulan untuk mereka memahami deen dan memberi amaran kepada kaum mereka apabila mereka balik nanti. Mudah-mudahan kaum mereka itu akan takut kepada azab Allah.”
 [At-Taubah 9:122]


 Jadi? Apa lagi?

Rancanglah apa sahaja janji ia bertepatan dengan syariat dan tentunya kita tak mahu menjadi daie bertopeng atau bermuka-muka.

Jika di rumah, kita lah daie. Jika sesama akhawat dan ikhwah, kita juga daie. Daie sejati, daie hakiki, daie poreber. 

Enaf said. 

Selamat menjalani cuti yang pastinya dah tak lemau bak biskut Cap Ping Pong kesukaan nenek saya! Kbai.


Tazkeerah last. Ok. Babai semuaaaaaa. [Kredit]





ps: Selamat jalan buat rakan saya yang kini sedang menikmati indahnya bumi Allah di Korea. 

ps II: Al Fatihah buat ukhti dan akhi yang bersama-sama di jalan dakwah dan tarbiyyah yang telah dijemput dengan penuh kasih dan sayang Allah swt. Seriyusli, satu dua tiga hari ini, Allah memang bagi tazkeerah kematian terus. Apakah tandanya itu...?


Wallahualam.

 

Friday, January 10, 2014

Jangan Hengat Anda Sorang Jeles!

Dengan nama Allah yang Maha Menghidupkan.

Afwan, gambar mengandungi unsur tak patut. Heh. [Kredit]
 
Alhamdulillah tsummalhamdulillah. 

11012014 bersamaan 9 Rabiulawal 1435H. Ya! Kita dah pun masuk Rabiulawal ya hakak hadek habang. Bulan kelahiran kekasih Allah swt, Rasulullah saw. Letak sat henpon anda tu ditepi, meh kita selawat 2 minit. 


Ok. Tengsomac. 

Memandangkan sekarang sedang musim berperang dengan kertas kajang bersaiz AEmpat dan pen berwarna warni tajaan Kilometrico dan Pilot, makanya DBG dengan suka hati mengucapkan Selamat Berjihad dengan kertas peperiksaan anda. Gagal sekali tak bermakna tak gagal dah tau? Eh. 


**********

[Bunyi angin sepoi sepoi bahasa]

Sebenarnya bukanlah tujuan saya untuk bercerita atau menulis mengenai hekzem. Cukuplah dengan kad-kad ucapan berwarna warni, mesej-mesej osem daripada adik-adik bulatan gembira yang dikasihi, dan peluk cium rakan-rakan yang turut sama mendoakan. Biidznillah, Allah swt memandang usaha dan wajiblah bagi kita berusaha semaksimumnya. 

Dan ingatlah,

''Berusahalah bagai tiadanya tawakkal, dan bertawakkallah bagi tiadanya usaha''

Ok. Cik Prada skema. Bai. 


Jeles. 

Semua orang mesti pernah rasa cemburu kan? Dari sekecik-kecik umur dua atau tiga tahun, dah pandai rasa jeles. Dan kerana jeles juga, saya dan rakan-rakan serta loyer-loyer di luar sana pening-kepala-rasa-cam-nak-botak, mempelajari, menganalisis dan memahami betapa luar biasanya kuasa cemburu ini. Hinggakan kes-kes sadis seperti Altantuya (ehem-high-profile-case-tak-boleh-ceghite-ehem), Black Dahlia dan baaannnnnyaakkkk lagi menjadi bukti bahawa perasaan cemburu itu mampu mempengaruhi perbuataan dan fikrah seseorang. Seriyusli!

Lari jelah sehabis daya, kerna Syurga tak datang percuma. Tahu? [Kredit]

Dan jangan fikir manusia seorang je mampu jeles. Allah swt pun tahu jeles tau? 

Maka! Bersyukurlah bagi insan-insan yang Allah kurniakan rasa 'jeles'Nya kepada mereka. Mengapa?

Pernah dengar ''cemburu tanda sayang'' ? Klise kott. 

Ya! Sebab itu lah. 

Betapa banyaknya ayat-ayat Allah swt yang tidak mahu kita menyamakanNya dengan makhluk lain? 

''Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan''
[Al Fatihah 1:5]

''Wahai manusia! Sembahlah Tuhannmu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang sebelum kamu, agar kamu bertaqwa''
[Al Baqarah 2:21]

''Dan jika mereka beriman dan bertaqwa, pahala Allah pasti lebih baik, sekiranya mereka tahu''
[Al Baqarah 2:103] 

 
 Sebab itu, saya sangat hairan, bila Allah swt datangkan rasulNya, murobbi dan murobbiah yang tidak kurang haibatnya, kadangkala kita ada tendensi untuk tidak betul-betul 'grab' peluang itu. Kita selamber je buat-ikut-sedap-rasa kita dengan hal berkaitan dakwah dan tarbiyyah ini. 


Dan kemudian, kita kata kita 'izzah (bangga) menjadi daie? Pui!

Saya berkata begini bukan kerana saya nak emfesaiz bahawa saya sangat sempurna-angel-like, oh puhlis! Tidak sama sekali. Namun, apabila saya telah merasakan sendiri bahawa kerana tahap cemburu Allah swt yang Maha Besar itu, maka Allah swt telah memberi satu-persatu peringatan agar saya tetap thabat dan kuat dan berusaha menjadi hebat seperti hamba-hambaNya yang telah pun syaheed. 


Tatkala dulu, ada satu fasa dalam hidup saya (sebelum ditarbiyyah, lah) saya hampir putus asa dengan Islam. MasyaAllah. Bukan apa, pada pemikiran yang cetek agama ini, kala itu, kita akan lebih memandang insan yang membawa Islam daripada ajarannya sendiri. Berlatar belakangkan sekolah yang tidak mementingkan biah Islami, anda bayangkan, saya sendiri tidak tahu bahawa kaki itu aurat, couple itu haram, menyanyi di khalayak ramai itu (bagi wanita) tidak boleh. Saya TAK TAHU bukan BUAT-BUAT TAK TAHU.

Tetapi bila saya pernah dimarahi dengan sesuatu yang saya sendiri tak pernah diceritakan hukum hakamnya, dibimbing agamanya, saya jadi TAKUT. TAKUT kepada insan yang memakai tudung besar-besar dan labuh-labuh ni. Seriyusli! Pada saya, semua yang saya buat tika itu semua tak kena. Eh heloooo! Saya perlukan eksplenesyen lah. Bukan kemarahan dan teguran yang sumpah makan dalam!

Namun, kerana berkat 'jeles' Allah, tidak mahu saya jauhkan diri daripadaNya, maka DIA hadirkan seorang demi seorang insan yang bagai 'memahami' kebutuhan saya waktu itu. 

Kasih sayang dalam membimbing seorang Muslim.
Sweet lah ni? [Kredit]

Kerana itu, saya memahami hakikat jalan ini. Qudwah qabla da'wah. 

Cemburu itu kerana kita kasihkan seseorang, sayangkan dia, dan kalau boleh kita nak dia ada selalu dengan kita. Begitu juga Allah swt. 

Hatta, ketika orang lain 'ban' kita, tak setuju dengan kita, menegur hanya kerana tidak ikut cara mereka yang satu itu, kita tidak mudah mengalah. Kita tetap bekerja hingga tiba masanya Allah memberi 'cuti pencen' buat kita. Menjemput untuk kembali padaNya dengan penuh keceriaan. Walaupun sebelum itu, kita mungkin dah tak daya menepis segala macam tok nenek ujian. Bertimpa-timpa. Satu demi satu. Tak mengapa! Kerana kita tahu, Allah swt sentiasa 'jeles' dengan kita. Dan apa lagi yang kita kejarkan selain rahmat dan 'puas hati' Allah pada kita?



Bukankah ada dua hakikat nyata yang menjadi ciri seorang daie sejati?
1. Tiada bumi yang menyekatnya
2. Tiada penyeksaan yang menggerunkan.

[Muntalaq Bab 14]
 


Kerana rasa cemburu itu jugalah, maka, kita perlu merasakan betapa ramai hati yang perlu disantuni, dicuci, untuk mereka juga merasakan kasih sayang Allah swt. 

Kerana rasa cemburu itu jugalah, maka, kita mesti panjangkan langkah, untuk menarik tangan-tangan yang dah nak lemas, terkapai-kapai mencari diri sendiri.

err dan... tentunya...








Saya sangat cemburukan insan-insan yang Allah swt telah jemput mereka dengan penuh kasih sayang. 

Ahmad Ammar.

Terima kasih atas satu pemergian yang membangunkan.

Tunggu saya dan kami semua di sana. InsyaAllah. 

Senyum nampak gigi. 

''(kepada mereka dikatakan) Salam, sebagai ucapan selamat dari Tuhan yang Maha Penyayang''
[Yassin 33: 58]





ps: DBG sedang berusaha merangka satu projek dakwah dan tarbiyyah yang boleh tahan osem untuk satu tempat yang menempatkan pemikir-pemikir perundangan. Mohon doakan. Hoo yeah!

ps II : Buat yang bertanya hapdet Ummi, saya mohon, doa itu senjata mukmin. InsyaAllah Allah swt sedang menjaganya. Keep calm. Ok?


Wallahualam