Mereka yang Kool :)

Monday, December 30, 2013

Ummi 1.0

Dengan nama Allah yang Maha Merancang...


Ummi.

Dulu suka baca belognya.
Tapi Allah izinkan jumpa dengannya.
Dengar taujihatnya.
Dia yang ruhi. Cakap dari hati. Selalu termenangis bila memberi.
Dia. Lembut tetapi tegas.
Dia. Murobbiku.

Syafakillah. Moga Allah tetapkan imanmu. Menang atau syaheed. Itu pesanmu. 


[Mukabuku, Disember 23, 2013]
Harapan masih ada. Kerana kita berharap hanya padaNYA. [Kredit]


30 Disember 2013.

Hujan lebat di luar. Seakan-akan mengerti perasaan saya tika ini. Satu perasaan yang tak pernah berubah daripada dulu lagi. Saat saya mendapat khabar itu. 

''Cik Prada, ana nak kasi tahu ni, ummi... Err ummi.''

''Ummi kenapa kak?''

''Ummi awak... Err. Dikejarkan ke Hosp Sg Buloh. Demam dan sawan dan ada infection pada otak. Awak err sabar banyak-banyak ya''

Terdiam.

''Awak?''
''Awak ok tak? Hello... Awak!''


***********

2010

''Aku ada kenal sorang kakak ni. Comel-comel je. Kenal through blog dia. Di Bawah Bayangan Tarbiyyah. Aku siap beli Quran tafseer dengan kakak ni tau. Dia pun join usrah cam kita. ''


Itu dialog rakan karib saya suatu ketika dahulu. Dia yang sangat eksaited dan suka benar membaca blog-blog ikhwah dan akhawat. Haibat katanya. 

Memang contra dengan saya. Saya lebih suka membaca buku. (walaupun waktu tu saya sendiri tak ada buku tarbiyyah lagi) Jadi, bila si dia ni tak habis-habis dok ceghita pasal kakak yang sorang itu, saya jadi nak tahu, apa yang best sangat pasal dia. Hehe. 

Lalu episod selepas itu dipenuhi dengan penantian kakak ini mengupdate blognya. 


2011 

''Yang, jom ikut akak pergi sharing Palestine.''

''Jom''

Ajak murobbi ku kala itu. 

''Eh awak lah (Cik Prada) tu kan! Sama sekolah dengan ukht Jiji!''

''Haah. Saya. Hawkam hakak berdua kenal saya? Errr''

''Kita ni boleh kata sepupu usrah''

''Seriyusli? Haha. I get it.''


Indah. Itu kali pertama saya mengenali mereka. Mereka yang digelar ''Al-'Adiyaat''

Osem. 


Dan kali pertama juga saya bertemu dengan kakak yang rakan saya admire itu. Yang pada masa itu menjadi kakak usrahnya. Unsangkarebel. Mesti tsiqah (patuh) habis!

Teruja jugalah. Tapi entah. Heartless lagi kot masa tu. Haha. Apadaaaa~

Tapi mereka kelihatan sangat rapat. Sangat-sangat rapat bersama kakak itu. Jeles kott. Kbai, hehe.


2012

Saat ini saya memulakan jerni dakwah dan tarbiyyah di Universiti Mahal Malaya. Dan tak sangka pulak saya juga berpeluang menjadi adik bulatan gembira kepada kakak osem comel itu. Berbunga-bunga rasanya. Semangat menjulang tinggi. Dapat juga menjadi ahli Al-'Adiyaat. Terasa sungguh nikmat ukhuwwah fillah masa itu. 

Seronok. 

Terasa memperoleh tarbiyyah yang cukup ideal. Gembira dan senang hati sokmo kata orang Pantai Timur ye dok.


Insan yang selalu saya panggil kakak, membahasakan dirinya UMMI. Malah, semua ahli bulatan gembira kami memanggilnya begitu. Sebati. 

Berbunga-bunga lagi hati saya. Setiap taujihat yang diberikan terasa sangat masyukk. Bayangkan, ummi sangat pandai mengambil hati kami. Pesannya selalu dari hati. Hingga walaupun dia berbicara soal yang cukup simple, air matanya mudah sangat tumpah. Lembut sungguh hati ummi. Kadang-kadang saya lambat-lambat jawab soalan ummi. Bukan kerana malas jawab, tetapi saya ralit memerhatikannya. Insan muda yang sungguh hebat. 

Lebih-lebih lagi saat dirinya bermusafir ke United Kingdom, sungguh banyak ibrah yang ummi ceritakan buat kami. 

[Kredit]


Walimah ummi pun sempat saya hadir. Walaupun terpaksa pulang menaiki bas yang jaraknya sangat jauh. Malam pula tu. Ummi sanggup belanja tiket dan usai majlisnya, ummi, zauj dan pakciknya menghantar saya dan rakan saya ke Terminal Bas. Terharu kan? Culik pengantin baru. 


Masa tu, ummi malu-malu. Pantang diusik, mesti saya kena cubit. Haha. Ummi. Indahnya waktu tu. 


2013

Tahun ini. Terlalu banyak kejadian menimpa ummi. Ummi yang sedang struggle melahirkan anak sulungnya, Rasya Rayyan dalam keadaan fizikalnya yang masih kurang sihat. Kami masih setia bersama ummi. Daripada rumahnya di awangan (ada eh?) hingga ummi berpindah ke rumah atas darat. Alhamdulillah, Allah swt masih memberi peluang pada kami semua menjenguk ummi. Bertanya khabar. Berukhuwwah. Walaupun waktu tu... Kami dah pun... Err. 

Nevermind.


Kami masih sayang ummi. And always will.


**********

Masuk ke Wad ICU. 

Daripada pagi hati ni berdebar. Buku yang dibawa untuk study direnung kosong. Helaian demi helaian saya buka, separuh saja mungkin yang benar-benar masuk. Selebihnya hati saya teringatkan ummi. 

''Makcik, macam mana ya harini? Ada apa-apa perkembangan?''

''Ubat tidurnya Doctor dah stop bagi. Sekarang tunggu respon dia. Mungkin pergerakan mata. Tapi tadi Doctor kata ada macam gerak sikit. Tapi tak pastilah. Tunggu jelah macam mana, yaa''

Dan ibunya membacakan Yassin hingga habis dan keluar. Katanya mahu beri ruang kepada tetamu lain untuk melawat. Ibu itu. Tabah sekali. Tak menangis. Selalu tersenyum. Banyak sangat ucap terima kasih pada yang melawat. Walaupun beliau tidak mengenali kami. Allah swt memelihara anak mu, makcik. Bakal ahli syurga. Biidznillah. 

****************


Satu titik. Dua titik. Akhirnya, basah tudung. 

Tak tahan bila duduk berdua. Terasa macam baaaannnnnnyyyaaakkkk benda nak cakapkan. Tapi tak lepas. Tak tercakap. Hanya mampu usap tangannya, sejuk sungguh. Tapi rautnya tenang sekali. Macam tengah tidur saja. 


Dalam 5 minit juga terhenjut di sebelah ummi. Quran di tangan juga basah. Mintak maaf ummi. Bukan saya sedih. Saya cuma mengagumi semangat ummi. Saya mintak maaf menangis. Saya cuba tahan, tapi tak boleh.

Dan, terasa bagai tak mampu nak berkongsi semua di entri ini. Sengaja saya tajukkan ia dengan Ummi 1.0 kerana terlalu berharapnya saya untuk berkongsi berita gembira mengenai ummi pada semua di entri 2.0 nanti. Ummi kan kuat! Kuda perang kan, mi?


''Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar''
[Al Baqarah 2:155]

 

Ummi...

Moga Allah tetapkan yang terbaik untuk ummi.
Jua sayang ummi lillahi ta'ala.
Apa pun yang Allah rancangkan selepas ini,
Kami redha.
Kerana kami dah bersaksi ummi dah pun tunaikan syahadatul haq ummi,
Kerja ummi,

Mungkin sekarang,
Allah swt nak ummi rehat kejap, 
Nanti siapa tahu,
Bila ummi sihat boleh kerja kuat semula,
Menghidupkan lebih banyak hati-hati,


Ummi,
Kami rindu ummi.
Jazakillahu khairan katheera 
Kerana membimbing kami di jalan ini. 

Allah swt dan semua di atas sana pasti bangga dengan ummi. 
Senyum.
Kesat air mata. 


ps: Doakan kecemerlangan saya dan rakan-rakan dalam peperiksaan finale bermula Jumaat ini. Mumtaz biidznillah! 



 Wallahualam
 

 

Tuesday, December 10, 2013

Tribute Besdei : Aku Tak Nak Yang Lain

Dengan nama Allah yang Maha Memberkati Usia...



Officially. [Kredit]

10 Disember 1993 - 10 Disember 2013. 


Ramai yang ucap,

 '' Sanah helwah. Meh hakak belanja awak gula-gula seposen lima nak?''
-XYZ-

'' Moga diberkati usia tau budak kecik! Happy besedei'' 
-XX-

 '' Happy Blessed Birthday, jangan perasan muda!''
-XY-

 ''Adik, usia semakin pendek, moga amal semakin meningkat, semoga cemerlang dunia akhirat''
-Puan Mummy-
 

Jazakumullahu khairan katheera buat semua yang mendoakan. Tengsomac. 

Seronok kan, bila ramai yang ingat besedei kita? Tiba-tiba rasa kita ada raaaaaaammmmmmaaaaaaaiiiiiii kenalan. Heh. Kononnyalah. 

Tapi, bila ada satu pertanyaan dihadapkan pada saya, 

''Awak nak hadiah apa tahun ni?''

Ya. Kebiasaan saya, tidak pernah menyambut ulang tahun kelahiran. Paling-paling bagus pun kami sekeluarga sambut serentak bulan Disember. Yelah, adik-beghadek saya mostly lahir bulan Disember. Anniversary Mak Abah pun Disember. Kalau adik tak salah lah kan? Heh. 


Jadi, selalunya saya memang tak pernah terfikir untuk dapat apa-apa hadiah daripada seseorang mahupun seseramai. Eh. 

Dan bila mereka yang bertanya saya mahukan hadiah apa tahun ini, saya cuma kata, 
''Doa korang dah lebih dari cukup dah.''

Klise woi!

Betul, jawapan tu bila difikirkan semula memang sumpah mainstream. Masakan tak terlintas langsung nak request hadiah apa-apa, ye dak? 


Ehem. 

Semalam. Saya tak lena tidur. Seriyusli. Sampai ke pagi ni masih. Saya tak tahu. 

Saya asyik terfikir kenapa saya masih berfikir soal , ''Aku nak hadiah apa ya?''

Bungkam. Diam. 

Dan saya teruskan buat omwek dan persediaan bahan buat hadek-hadek Ohana (nama baru bulatan gembira kami-mohon-jeles-kuasa-seribu )seperti biasa seusai Mathurat pagi.


 *****************
[Kredit]


Habis buat kerja. 

Saya masih lagi terfikir. Bukanlah saya memang tegar dan bertekad sungguh-sungguh mahu meminta hadiah daripada seseorang. Tapi, saya tertanya dah 20 tahun hidup, apa lagi yang saya mahukan. 


Dan wajah itu. Susuk itu. Ternyata bagi saya satu jawapan. 

Dia yang sudah berehat bersama bidadari-bidadari sorga Firdausi mungkin.

Dia yang sama umur dengan saya. 

Dia yang sudah pergi dahulu dari kita. 

Dia yang perjuangkan apa yang saya, anda dan para Rasul terdahulu perjuangkan. 




Anda, jika lepas ini, ada lagi yang bertanya saya mahu hadiah apa?

Ingat jawapan ini. 

Saya mahu mengikuti langkahnya. Saya mahu mengambil semangat yang beliau tinggalkan di dunia. 
Saya mahu bersama-sama Rasul dan pengikutNya. Saya mahu.... Err...

Allah...

Saya pun tak boleh habiskan ayat. Setiap kalinya. Pasti teresak. (someone i need your shoulder please)

Berat nak ucap satu perkataan itu. Berbanding diri yang tak lekang dosa.


Saya tak nak yang lain. 

Saya mahu...

SYAHEED DIPELUK ALLAH SWT. 
FAMOUS DI LANGIT ILAHI.
BALIK KE PANGKUANNYA DENGAN UCAPAN SALAM.
DAN SAYA JUGA. BISA TINGGALKAN SEMANGAT SAYA BUAT MEREKA DI DUNIA.
BILA SAYA PERGI.
BIIDZNILLAH.


Saya tak nak yang lain.

Cukuplah itu. Cukuplah. 

Andai selepas ini, jika saya inginkan ''hadiah'' selain dari yang atas, anda ketuk kepala saya ya?

 
''Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta-benda mereka dengan (balasan), bahawa mereka akan beroleh syurga (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah didalam (kitab- kitab) Taurat dan Injil, serta Al Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jualbelinya itu dan (ketahuilah bahawa) jualbeli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.''
 [At Taubah 9:111]

  

 

 ps: Jzkk ya semua yang mendoakan. Allah swt mampu membalas kebaikan dan doa dari anda. Doakan saya terus thabbat dan kuat melangkah. Baki usia saya semakin sikit dan pendek ni! 


Wallahualam


 
 

Thursday, November 21, 2013

Bukan Aku tak Pernah...

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Mendengar Isi Hati...

:) [Kredit]
Alhamdulillah tsummalhamdulillah. Di tengah-tengah kesibukan dihimpit dengan kertas A4, kertas kajang (nape kajang eh?), pen, laptop dan pensel sebatang, Allah swt masih memberi kesempatan untuk saya meneruskan tuaian saham akhirat di sini. Alhamdulillah.

Dan sudah masuk 22 November 2013 bersamaan19 Muharram 1435H. Dua hari sebelum tarikh abah dipanggil bertemuNya. Al fatihah.

Baru sebentar tadi, bila hidup ditarik-tarik oleh dunia, hati saya bagai memberontak. Ini bukan yang saya mahukan! Jika saja boleh berhenti, dan seluruh hidup ditumpukan dengan membina manusia, bergiat dalam jalan dakwah dan tarbiyyah tanpa serabut memikirkan esaimen tak siap, kerja tutorial bertimbun. Astaghfirullah... Sememangnya bukan itu gerak kerjanya. Kerana Sultan Muhammad al Fateh saja di usia pemuda, telah berbuat bermacam-macam benda. Bayangkan, 7 bahasa asing telah dikuasai dengan fasih! Tu belum kira waktunya usrah, daurah, eh. Belum juga kira masa nya untuk latih sahabat-sahabat berperang, dan sebagainya. Allahuu!


Bukan saya tak pernah? Tak pernah apa eh? 

Sejujurnya, adakalanya, saya terasa kecewa malah sedikit hampa bila erm... 

keberadaan di jalan ini untuk membina adik-adik kurang memberi impak. Mungkin saja silap saya. Dan janganlah kerana dosa saya dan jahiliyyah saya, menyebabkan mereka terhijab keseronokan dan keoseman berada di jalan ini. Astaghfirullah...

Ya! Bukan tak pernah saya merasakan, alangkah bestnya jika saya ada baaaaaaaannnnnnnyyyyyyaaaaakkkkkkkkk masa untuk tidur seperti orang lain, atau balik awal ke bilik setiap hari dan tak perlu curi-curi masa menyiapkan kerja walaupun terpaksa tidur dua jam sahaja.
Bukan tak pernah, cuma SENTIASA ada ruang untuk berlawan!!! [Kredit]

Bukan tak pernah saya merasakan, untuk biar sahaja kawan-kawan dana dik-adik bulatan gembira begitu sahaja. Jika mereka memberi seribu alasan sibuk, ketahuilah, saya boleh mencipta sebilion alasan lebih sibuk. Lantak pi lah! 

Bukan tak pernah saya merasakan, oh! Kembali menjadi saya yang dahulu. Tak perlu merasakan berat nya memikul beban dakwah. Beratnya mahu mengembalikan hati manusia kepada Allah SWT. Walaupun Allah banyak kali dah mensyen, ''Rasul itu tidak lain hanyalah pemberi peringatan''

Bukan tak pernah saya merasakan, untuk mengherdik kembali insan-insan yang mengeji kami di jalan dakwah ini. Membuat ''silence treatment'' ,''loud treatment'' dan semua treatment yang sumpah membuat hati koyak rabak. 

Itu semua pernah saya rasakan. 

Tapi kata Allah,

 ''Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia lah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan agamanya); dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama, agama bapa kamu Ibrahim. Ia menamakan kamu: "orang-orang Islam" semenjak dahulu dan di dalam (Al-Quran) ini, supaya Rasulullah (Muhammad) menjadi saksi yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu, dan supaya kamu pula layak menjadi orang-orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah). Oleh itu, dirikanlah sembahyang, dan berilah zakat, serta berpegang teguhlah kamu kepada Allah! Dia lah Pelindung kamu. Maka (Allah yang demikian sifatNya) Dia lah sahaja sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Pemberi pertolongan.''

Allah SWT memilih saya. Memilih anda wahai adikku. Memilih kita semua untuk memikul beban dakwah ini. Saya tak meminta lebih, cukuplah saya tahu ada insan-insan yang sedang berhempas pulas bersama-sama saya di jalan ini. Kerana sekarang, mungkin saya di fasa bawah. Down. Deeply down.
Dan seriyusli, melihat anda semua sedang bekerja, membuatkan saya tak rasa keseorangan (walaupun di tempat saya, saya seorang)


Bukan masanya untuk kita berpatah balik. Dah takda masa untuk layan air mata bila adik-adik tak nak gi daurah dan usrah. Dah tiba masanya, untuk saya dan anda makin rancak bekerja demi Allah swt! 

Kerana redha Allah yang sebenar bukan bila kita mengatakan
 '' Markah aku cukup-cukup makan je masa test tu, redha jelah ehh.'' 

''Kereta Nissan Murano aku hilang wehhh!!! Hurm nak buat cane. Redha jelah, esok beli baru ok''
 (contoh bajet osem lah konon :p )

 Tapi redha Allah yang sebenarnya adalah bila Allah berpuas hati dengan kita sebagaimana Allah berpuas hati dengan Ahli Badar. Hingga apa-apa yang mereka lakukan, Allah tetap berpuas hati dan menjanjikan sorga FirdausNya buat mereka. Subhanallah!!!


Dan saya mendambakan syaheed di jalan ini... 



*************************************

 Buat adik-adik Quranic Circle,

Ketahuilah, saya di sini bukan yang terbaik buat anda,
Bukan murobbi agung,
Bukan naqibah agung,
Bukan seorang selebriti yang boleh dibanggakan,
Bukan pula seorang yang kebal perasaan.

Adakalanya,
Dia masih memerlukan sokongan,
Dokongan,
Harapan,

Adakalanya,
Dia masih memerlukan bahu untuk dipinjam,
Mencurahkan segala masalah yang dihadapi,
Berkongsi rasa 'berat' itu,
Dan saya. Bukan Incredible Hulk. 
Saya juga manusia biasa seperti anda. 

Adik-adikku...

Saya juga pernah berada di tempat anda,
Berbuat jahiliyyah yang sumpah besar,
Berbuat dosa yang terang-terangan haram,


Tapi ketahuilah adikku sayang...

Saya tak pernah berputus harap untuk
Kembali pada pangkuanNya
Walaupun lambat,
Biarpun penat,
Saya hayun juga kaki.
Mengharapkan Allah terima taubat saya.


Adik-adikku...

Anda saham akhirat saya,
Anda juga kekuatan saya,
Bila melihat ruh-ruh baru itu hidup setelah dibersihkan,
Saya jadi bersemangat.
Anda mungkin tak tahu,
Itu pengalaman dan momen terindah saya melihat anda.


Saya mungkin takkan cakap begini,
Tapi ketahuilah, ingatlah,
Mungkin bila saya sudah tiada di bumi ini,
Dipanggil yang Maha Esa,
Yang saya rindu, yang saya sayang dan cinta,

Jangan pernah lupa adikku,
Saya sayang antum semua kerana Allah SWT.
Tiada sebab lain.
Itu dorongan saya.
Saya harap anda begitu juga.
Syahid di jalan Allah SWT.

Moga Allah izinkan...
Biidznillah.  

Cik Prada
Jam 0258
Kuala Lumpur.

(ditulis dengan linangan air mata haru. Ikhlas buat yang bersama saya di jalan ini)


Doakan saya. Dan saya doakan anda semua. InsyaAllah. 


Well said. [Kredit]


ps: Al fatihah buat akh Ahmad Ammar bin Ahmad Azam. Al fatihah buat Allahyarham Abah. Adik rindu. 
ps II : Mabruk buat sepupu tersayang. Moga walimah anda menjadi aset sorga abadi. Ho yeahh. Jangan sesibuk tanya saya bila yaww.


Wallahualam

 

Friday, November 8, 2013

Ceritera Demam Miss Arrogant

Dengan nama Allah yang Maha Mengetahui Segala Isi Hati :)


Oh yeah? [Kredit]

'' I love you Mr. Arrogant''

Ok. Sudah. Sudah. Biar saya cucuk kasi pecah belon angan-angan di kepala anda itu.  Heh.

Kali ini, bukan saya mahu mengulas mengenai drama 26 episod tersebut hokey. Saya amat maklum ramai yang sudah ketagih dengan drama ini. Walawehhh.

Sebelum saya mulakan, pertamanya saya mohon maaf, aseef jiddan, kerana contoh atau tajuk agak jahiliyyah. Hoho. 


******************************

Memandangkan anda (mungkin bukan anda lah sebab anda dah buang sindrom ketagih drama Melayu jauh jauh kan? *wink) kenal bebenor dengan Zafriel Irham yang sangat kering hati, poyo, berlagak dan hidung tinggi itu, maka, meh saya tarik anda, untuk mengenali sejenis makhluk yang sama, tetapi versi dalam tarbiyyah. Hoo yeahh. Guano tu?


Setelah hampir tiga minggu saya tidak menghapdet DBG ini, maka, dukacita saya maklumkan, bahawa selama hampir tiga minggu jugalah saya mengalami sindrom Miss Arrogant. Atau lebih tepat, hati kering. Tiada rasa. Tiada perasaan. Kosong. Zero. 

Hurm. Ya, buat anda yang tidak tahu, saya telah diuji dengan nikmat kesakitan hingga dikejarkan ke Pusat Perubatan Universiti Mahalaya (hehe). Namun alhamdulillah, berkat doa, usaha dan bebelan geng bulatan gembira yang dichentai, kesihatan makin pulih. Macehhh semua.


Sindrom hati kering ini saya alami dan sumpah perasaan itu tak best langsung. Yelah, anda cuba bayangkan. Haip! Saya kata bayangkan tau! Walaupun menghadiri bulatan gembira, walaupun ada usrahmate di sisi, adik-adik yang bersemangat, namun hakak yang sorang ini masih terasa kosong. Hinggakan mutabaah amalnya sendiri pun struggle Ya Rabbi nak penuhkan. Subhanallah. Saya tak malu bercerita di sini, kerana semakin saya simpan, saya rasa makin tak keruan. Risau bertambah arrogant saya dengan rasa kering ini. 

Pelik, bukan? 

Jika dulu, kita sering mendengar syuyukh, hakak atau abam bercerita tentang usrah yang bisa menghidupkan hati. Yang memberi nyawa saat menghadapi minggu yang kelelahan. Ya! Saya pelik. Seusai bulatan gembira adik-adik, mereka merasakan satu semangat baru. Sedangkan dalam hati ya Kareem, Allah je yang tahu betapa strugglenya nak sampaikan pada mereka sesuatu yang saya sendiri kurang rasa terhadapnya. Mungkin lebih tepat, saya tak rasa apa-apa! 

Anda tak rasa ke demam Miss Arrogant saya ni makin parah?! Ohoii!

Jika Zafriel Irham mempunyai isteri sesabar Zara. Maka saya mempunyai Tuhan yang MAHA PENYABAR. DIA yang tak berhenti menguji dengan hati, dengan perasaan. DIA yang tak berhenti mengingatkan saya tentang ayat-ayat chentaNya. Subhanallah! Malu. Saya cukup malu bila tersedu-sedan di hadapanNya.
Well said! [Kredit]
Kata seorang ukhti yang saya sayang, 

''Nanti kita duduk sama-sama, kita sharing ayat Quran, nak? InsyaAllah kalau kita rasa kecintaan pada ayat-ayat Allah, kita akan rasa HIDUP. Atau kita mabit kat masjid kee. InsyaAllah''

''I think i just need some time to sit together, beriman sejenak with antunna. Qodhoya dan curhat''
-saya-

Alhamdulillah. Terubat dengan kata-katanya. Benarlah, bila kita ada masalah, carilah orang yang 'FAHAM' masalah kita. Yang sama di jalan ini. Supaya bila dia nasihatkan kita, memberi taujih pada kita, akan rasa terkena pada diri. Biidznillah. 

...dan seriyusli, nak menjadi seorang yang rabbani pada setiap masa, tidak bermuka-muka seperti Superman yang sekejap Superman sekejap Clark Kent itu memerlukan mujahadah yang super tinggi. 

Lebih-lebih lagi saat dhonia menarik-narik kita macamlah kita nak sangat main tarik tali dengan dia, kan? Eh. 


Sekarang, insyaAllah rasa kosong, hati kering, demam arrogant semuaaaaa tuuu makin menghilang sedikit demi sedikit. Benarlah. Ada masanya diri kita ini perlukan masa sendirian dengan Sang Penciptanya. Alone. Without any distraction. Like seriously. 

Masa tu air mata ni akan tumpah bak air yang jatuh daripada tempayan rumah atuk yang dah pecah itu. Dan masa tu kita rasa osem sebab takda sesiapa kacau kita, bunyi vibrate henpon pun tak ada (sebab tu letak jauh-jauh henpon bila sedang beribadah). Mahu mengadu apa-apa pun tak mengapa. Walaupun mengadu lapar. Hehe. 


Allah Ta’ala berfirman, “Janganlah engkau bersedih, sesungguhnya Allah bersama kami”
 (QS. At Taubah: 40)



''Jangankan kita sebagai manusia biasa, bahkan Rasulullah Muhammad shalallahu alaihi wasallam pun pernah mengalami keadaan tersebut pada tahun ke-10 masa kenabiannya. 
Pada masa yang masyhur dengan ‘amul huzni(tahun duka cita) itu, beliau ditinggal wafat oleh pamannya, Abu Thalib, kemudian dua bulan disusul dengan wafatnya istri yang sangat beliau sayangi, Khadijah bintu Khuwailid.

Sahabat Abu Bakar, ketika sedang perjalanan hijrah bersama Rasulullah pun di saat berada di dalam gua Tsur merasa sangat cemas dan khawatir dari kejaran kaum Musyrikin dalam perburuan mereka terhadap Rasulullah. Hingga turunlah surat At-Taubah ayat 40 yang menjadi penenang mereka berdua dari rasa kegalauan dan kesedihan yang berada pada jiwa dan pikiran mereka.''


:) [Kredit]
Moga Allah sentiasa memgang hati kita, memelihara kita daripada penyakit futur yang tak osem itu. Moga mujahadah kita lebih Allah redhai dan sukai daripada kita duduk sorang-sorang asyik mengenang nasib diri tak sudah-sudah. Tanpa ada tindakan susulan. Biidznillah. 


Jadi, nak demam Miss Arrogant lagi? Pergh! Sumpah tak hingin!


ps: Bittaufiq wannajah untuk semua adik-adik yang menduduki Espiyem. Banyakkan tahajjud yaa!

ps II : Barakallah buat Kak Sky moga baitul muslim anda osem seperti nama anda juga! Sakinah. So, who's next? 



Wallahualam