Mereka yang Kool :)

Tuesday, December 10, 2013

Tribute Besdei : Aku Tak Nak Yang Lain

Dengan nama Allah yang Maha Memberkati Usia...



Officially. [Kredit]

10 Disember 1993 - 10 Disember 2013. 


Ramai yang ucap,

 '' Sanah helwah. Meh hakak belanja awak gula-gula seposen lima nak?''
-XYZ-

'' Moga diberkati usia tau budak kecik! Happy besedei'' 
-XX-

 '' Happy Blessed Birthday, jangan perasan muda!''
-XY-

 ''Adik, usia semakin pendek, moga amal semakin meningkat, semoga cemerlang dunia akhirat''
-Puan Mummy-
 

Jazakumullahu khairan katheera buat semua yang mendoakan. Tengsomac. 

Seronok kan, bila ramai yang ingat besedei kita? Tiba-tiba rasa kita ada raaaaaaammmmmmaaaaaaaiiiiiii kenalan. Heh. Kononnyalah. 

Tapi, bila ada satu pertanyaan dihadapkan pada saya, 

''Awak nak hadiah apa tahun ni?''

Ya. Kebiasaan saya, tidak pernah menyambut ulang tahun kelahiran. Paling-paling bagus pun kami sekeluarga sambut serentak bulan Disember. Yelah, adik-beghadek saya mostly lahir bulan Disember. Anniversary Mak Abah pun Disember. Kalau adik tak salah lah kan? Heh. 


Jadi, selalunya saya memang tak pernah terfikir untuk dapat apa-apa hadiah daripada seseorang mahupun seseramai. Eh. 

Dan bila mereka yang bertanya saya mahukan hadiah apa tahun ini, saya cuma kata, 
''Doa korang dah lebih dari cukup dah.''

Klise woi!

Betul, jawapan tu bila difikirkan semula memang sumpah mainstream. Masakan tak terlintas langsung nak request hadiah apa-apa, ye dak? 


Ehem. 

Semalam. Saya tak lena tidur. Seriyusli. Sampai ke pagi ni masih. Saya tak tahu. 

Saya asyik terfikir kenapa saya masih berfikir soal , ''Aku nak hadiah apa ya?''

Bungkam. Diam. 

Dan saya teruskan buat omwek dan persediaan bahan buat hadek-hadek Ohana (nama baru bulatan gembira kami-mohon-jeles-kuasa-seribu )seperti biasa seusai Mathurat pagi.


 *****************
[Kredit]


Habis buat kerja. 

Saya masih lagi terfikir. Bukanlah saya memang tegar dan bertekad sungguh-sungguh mahu meminta hadiah daripada seseorang. Tapi, saya tertanya dah 20 tahun hidup, apa lagi yang saya mahukan. 


Dan wajah itu. Susuk itu. Ternyata bagi saya satu jawapan. 

Dia yang sudah berehat bersama bidadari-bidadari sorga Firdausi mungkin.

Dia yang sama umur dengan saya. 

Dia yang sudah pergi dahulu dari kita. 

Dia yang perjuangkan apa yang saya, anda dan para Rasul terdahulu perjuangkan. 




Anda, jika lepas ini, ada lagi yang bertanya saya mahu hadiah apa?

Ingat jawapan ini. 

Saya mahu mengikuti langkahnya. Saya mahu mengambil semangat yang beliau tinggalkan di dunia. 
Saya mahu bersama-sama Rasul dan pengikutNya. Saya mahu.... Err...

Allah...

Saya pun tak boleh habiskan ayat. Setiap kalinya. Pasti teresak. (someone i need your shoulder please)

Berat nak ucap satu perkataan itu. Berbanding diri yang tak lekang dosa.


Saya tak nak yang lain. 

Saya mahu...

SYAHEED DIPELUK ALLAH SWT. 
FAMOUS DI LANGIT ILAHI.
BALIK KE PANGKUANNYA DENGAN UCAPAN SALAM.
DAN SAYA JUGA. BISA TINGGALKAN SEMANGAT SAYA BUAT MEREKA DI DUNIA.
BILA SAYA PERGI.
BIIDZNILLAH.


Saya tak nak yang lain.

Cukuplah itu. Cukuplah. 

Andai selepas ini, jika saya inginkan ''hadiah'' selain dari yang atas, anda ketuk kepala saya ya?

 
''Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta-benda mereka dengan (balasan), bahawa mereka akan beroleh syurga (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah didalam (kitab- kitab) Taurat dan Injil, serta Al Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jualbelinya itu dan (ketahuilah bahawa) jualbeli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.''
 [At Taubah 9:111]

  

 

 ps: Jzkk ya semua yang mendoakan. Allah swt mampu membalas kebaikan dan doa dari anda. Doakan saya terus thabbat dan kuat melangkah. Baki usia saya semakin sikit dan pendek ni! 


Wallahualam


 
 

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. happy belated bufday.may Allah blessed you and your entire family.sorry lah lambat wish,and I harap semua impian you tercapai.amin :)
    free2 do drop a visit to http://swatchoren.blogspot.com/2013/12/juniors-in-house.html
    thanks :)

    ReplyDelete

''... Katakanlah, ''Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran''

[Az Zumar 39:9]