Mereka yang Kool :)

Sunday, October 28, 2012

Itu Baru Aidiladha Cik Kiah Oii!

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Membantu... Maha Membantu...

Senyum lebar-lebar di Hari Raya ini :) [Kredit]

Subhanallah walhamdulillah, Allah masih memberi jari-jemari yang kuat, tenaga yang tersisa masih boleh digunakan untuk menulis sesuatu, jika bukan untuk ummah, cukuplah jika ada sedikit hati yang terkesan.

Oh ya, oleh kerana saya tahu anda merindukan saya selama dua minggu ini, ehem, makanya, secara ofisyelnya saya menghulur sepuluh jari jemari memohon maaf zahir dan batin kerana membiarkan Diari Bulatan Gembira keseorangan. Hehe. Tapi tidak lagi! Kini dengan permisyen dariNya, saya kembali. ^_^

Dan err, belum terlewat rasanya untuk saya ucapkan Salam Eiduladha buat semua pembaca blog ini juga semua umat islam di seluruh dhonia. Jazakumullahu khairan katheera buat ucapan dan doa daripada kalian semua. Maaf juga kerana ada yang tak sempat dibalas dek kerana kekurangan prabayar. (maklumlah tak mampu guna line, eheh). Terharu sumpah bila ada yang menyampaikan salam raya dari perantauan. Nun, negara Eiffel Tower dan negara Pyramid sana tu! Tengs u olls!
Gembira. Itu subjektif. [Kredit]
 Ok. Cukuplah disklemer tak bertauliah itu. Mari sambung cerita hangat kita seperti selalu.

Saya tahu dah berjela-jela blog ataupun majalah Jom atau televisyen series yang berkata soal Hari Raya Aidiladha. Kan? Kan? Tak kurang pula ostad ostadjah yang memberikan talk sensasi mereka berkenaan raya ini. Sungguh siknifiken lah kan. Nama pun hari raya, ye dak?

Tapi saya mahu berkata soal hati. Apa hati kita rasa setiap kali hari raya Aidiladha datang? Teruja kerana dapat cuti? Gembira kerana akan kembali meneruskan aktiviti membesarkan tummy anda? Atau dapat berkumpul saudara mara? Ya, pada saya itu semua tidak ada salahnya. Malah, wajarlah hari raya kita berkumpul sambil mengeratkan silaturrahim. Dan sepatutnya, semakin banyak raya, semakin kita rapat dan dapat bertaaruf dengan lebih mendalam. Tipulah jika saya katakan saya dapat mengenali 5 generasi keluarga Tok Daddy dan Tok Mummy saya. Dari yang setua-tua orang hingga semuda-muda baby. Tapi, inilah tikanya, kita boleh berborak sakan dan mengenali mereka. Dan mana tahu, bonusnya, kita dapat menegembang luas empayar perniagaan, atau membantu masalah sendiri? Tak begitu wahai tok ketua? Hehe.

Dengarnya macam Hari Raya Eidulfitri je, Cik Prada. Eiduladha ni pasai korban laaaa..... Haihhh.

Ok ok. Saya faham Yang Berhormat. Sila duduk dengan tenang sambil hirup secawan Teh Strawberry Cap Cameron Valley anda itu.

Ya, mengapa pula saya menulis tajuk entri kali ini sebagai 'Itu Baru Aidiladha'?

Kerana sejujurnya, saya tak jamin diri saya akan kekal merasakan erti pengorbananyang ditekankan dalam setiap ceramah, atau membaca blog-blog akhawat dan ikhwah yang sememangnya osem jika, diri saya sendiri tidak menghadirkan hati di dalamnya.

Dan mungkin kerana itu, Allah memilih untuk mentarbiyyah saya. Mungkin dengan mengalami sendiri, kita akan lebih menghargai 'mesej' sebenar tentang erti pengorbanan itu. Ditambah dengan pengalaman dan perkongsian insan-insan tersayang, melihat mereka berjuang tak sudah-sudah dengan mehnah dari Allah. Cuba untuk tidak menunjukkan rasa putus asa dihadapan manusia lain, apatah lagi untuk meminta bantuan. Benarlah, orang-orang yang beriman itu bukan sombong tidak mahu meminta, tetapi ia lebih suka berusaha dan terus berusaha. 

Entahlah, bagai tak tahu bagaimana mahu meneruskan ayat. Cukuplah kalau air mata dikongsi pertama-tamanya dengan Allah dalam sujud tahajjud kita. Dan tentunya kita takkan berasa indah pengorbanan itu jika tak pernah diuji dengan ujian yang maha hebat. Opkos untuk hambaNya yang osem sahaja.
[Kredit Encik Gugel]
 **********

Cerita kedua. (habis bebelan pertama)

Pada suatu hari yang bahagia, hehe, saya ondewei pulang ke kampung halaman rumah terchenta menaiki bas ekspress. Lalu, ditakdirkan Ilahi, bas tersebut kurang sihat, mengalami sindrom brek yang tidak efisyen, maka Pakcik Pemandu yang budiman tidak boleh membawa laju kenderaan itu. Sesampai di Syarikat Bas itu, kami disuruh untuk bertukar bas. Lalu, sekali lagi, ditakdirkan Allah, quran kesayangan saya tertinggal dalam bas yang pertama. Anda tahu perasaan saya waktu itu...? 

T____________T

Kbai. Heee. Tapi itulah yang saya rasa. Saya begitu sayangkan Al Quran itu kerana bermulanya jerni saya dalam jalan dakwah dan tarbiyyah ini bersama Quran itu. Daripada sekadar menjadi mangsa Gergasi Habuk Tiga Enchi di dalam *gobok, hingga menjadi teman rapat. Tak boleh dipisahkan. Hinggakan saya rasa, bila membaca Quran milik orang lain, hati saya tidak di situ. Mesti guna Quran sendiri juga! 

*gobok-almari

Astaghfirullah. Astaghfirullah. Astaghfirullah.

Ya, si hijau yang kini hilang. :( [Kredit]
Sampai macam tu sekali saya rasa. Dan... Benarlah, saya sudah tersalah jatuh chenta. Bukankah seharusnya ayat-ayat Allah yang menjadi inspirasi, bukan 'hak milik' Quran itu. Haiyaaaa... Kan dah kena ketuk kepala awak tu Cik Prada! Padan muka. 

Dan harapannya, agar sesiapa yang menjumpai Quran itu (penadu bas terutamanya) dapat terkesan dan menyayangi Quran itu seperti sayangnya anda dengan nyawa anda sendiri.Saya pasrah. :P

Jum tadabbur ayat-ayat Allah :)



"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
[Surah Yusuf: 12]









 "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"  

[Al Baqarah 2:45]

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
[Al-Baqarah 2: 286] 

 

[Kredit]

   

Lagu yang tak boleh didengar hingga habis. Sumpah basah baju nanti. 

Segenggam Tabah

Album : Tiada Lagi Kasih
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com

Bertali arus dugaan tiba
Menakung sebak airmata
Namun tak pernah pun setitis
Gugur berderai di pipi
Tidak ditempah hidup sengsara
Suratan nasib yang melanda
Menongkah badai bergelora
Diredah bersendirian
Bagaikan camar pulang senja
Patah sayapnya tetap terbang jua
Sekadar secicip rezeki
Buat yang sedang rindu menanti
Segenggam tabah dipertahankan
Buat bekalan di perjalanan
Kau bebat luka yang berdarah
Kau balut hati yang calar

Telah tertulis suratan nasibmu
Derita buatmu ada hikmahnya
Terlukis senyum di bibir lesu
Tak siapa tahu hatimu
Biarpun keruh air di hulu
Mungkinkah jernih di muara
Biarpun jenuh hidup dipalu
Pasti bertemu tenangnya

Senilagu : Fadzli Far East Senikata : ITO Lara (Gurindam Entertainment) Hakcipta : Inteam Records Sdn. Bhd. Penerbit : Fadzli Far East Susunan Muzik : Firdaus Mahmud

ps: Moga nenek sihat-sihat sejahtera di Bumi Makkah mengerjakan haji. Tak sabar nak tunggu nenek pulang. Misschuuuuuu....! 

pps: Buat anda (you know who) bertabahlah. Harta kita, sedih kita, gembira kita, kita kongsi bersama ya... Kerana memenuhi keperluan saudara seislam itu lebih utama. *kesat air mata

Wallahualam

Thursday, October 11, 2012

Jawatan Kosong! Pembalut Hadiah yang Kreatif Diperlukan!

 Dengan nama Allah yang Menyatukan Hati-Hati Ini...

[Nota nak kena tumbuk]: Sesungguhnya tajuk entri hanya sekadar gimik. Tak lebih daripada itu. Mohon geram. Hehehe.
Jzkk :') [Credit to Kak Wawa]


Indeed :') [Credit]
Dulu aku tak begini
Aku langsung tak begini
Tak pernah langsung
Aku tak pandai menghargai
Tak reti mengekspresi
Aku tahu
Mereka tabah
Tegar
Sabar
Sabar 
Dan sabar lagi
Menunggu
Detik itu
Titik pusingan itu
Untuk aku hargai
Untuk aku ungkapi

Mungkin dengan satu lafaz
Jazakumullahu khairan katheera
Juga 
Tadahan doa buat mereka
Moga terus tsabat
Moga terus kuat
Moga terus hebat
Di jalan ini
Aku bersyukur aku temui kalian.
Alhamdulillah.
Kini mungkin aku sudah bermula
Tahu apa itu erti 'penantian'

Jaulah Urban Hampir Terduduk. Anda Mampu?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

[Nota koyak separuh]: Entri yang sudah lama mahu dipost. Cubaan kali ke empat puluh lima kali. Hehe.

Alhamdulillah, tsumalhamdulillah. Masih lagi Allah bukakan pintu hati saya untuk rajinkan diri menulis. Mungkin banyak untuk ingatan diri saya. Tengsomac ilebiyu Allah untuk rasa yang sungguh tenang ini. Sumpah! Mungkin sejak sekian lama tak dapat merasai ketenangan begini.

Anda... Oh anda...! Minggu lepas  kan, saya gi vekesyen dengan yang tersayang. Haaa. Mampu?? 


Ok. Ok. Tak nak merapu kerapu. Makanya, saya dengan rendah hati dan hina diri telah selamat kembali ke Kelumpo setelah menghabiskan hujung minggu berjaulah bersama akhawat KAISY tersayang. Atau boleh juga saya katakan ia seperti ber-jauh-lah. Mungkin kerana pengalaman pertama. Sungguh lah, ini antara wasilah tarbiyyah yang cossy tetapi berbaloi angad-angad. Macam-macam hal yang bakal menggugah jiwa dan fizikal anda! 


Melaka. 

Ya, satu negeri yang tak pernah saya kunjungi secara rasmi sebelum ini. Dan, bersama akhawat tersayang tentunya ia menjadi satu pengalaman yang sumpah osem! Ehem.
Mungkin boleh saya katakan, akhirnya, saya berjaya mencari hati saya, ruh saya, yang dah semakin merajuk dengan saya sebelum ini. Saya nampak diri saya tika bersama mereka. Inilah sapot sistem yang sebenar-benarnya. Subhanallah!

Entahlah, susah saya nak cerita satu persatu. Harapnya gambar-gambar ini membantu. Jika tidak, err. Anda boleh tanyakan murobbi dan murobbiah anda apa itu Jaulah ya!
[Kredit]

[Kredit]

Task di Bukit St Paul. Hafal Hadis 4! [Kredit]
Cincin sakti! Hehehe. [Kredit]

 Dalam seronok seronok ni, tertumpah juga air mata saya bila bercakap soal amanah. Soal tanggungjawab. . Hurm. Habis kemachoan. Ehh. Hehe. Yelah, sedangkan gunung dan bukit bukau saja sampai nak runtuh akibat kecuakan nak memikul amanah. Manusia dengan mendabik dada dan penuh yakin diri, berkata, ''Alaahh! Setakat jadi ketua darjah, nenek angkat aku pun bolehhhh..!''

atau


''Pangkat ni saja-saja aku terima. Yelah, nak cari pengalaman kata orang. Ye dak?''

Allahu... Jika saja manusia itu tahu. Jika saja...

Amanah itu berat. Cukup-cukup berat. 

Amanah. Bukan. Mainan. [Kredit]

Sampai syurga saya sayangkan anda semuaaaa.... Lillah! [Kredit]

Semoga kita semua terus diteguhkan langkah di jalan ini. Izinkan saya bersama-sama anda lagi di syurgaNya ya... *menangis terharuuuu. 
Dan err... Tahu tak, saya berjaya menangkis ketakutan memandu kereta Unser MANUAL on de wei pulang ke Kelumpo. Hehe. Heyy toksah perasan hebat lah Cik Prada. Tuii. Kata anda yang cemburu tak dapat ikut jaulah itu. Haha. 
Err err err... Agak-agak, boleh request jaulah ke Langkawi pula? Hehehe. Biidznillah.


ps: Alhamdulillah, Allah bukakan pintu hati seorang hamba Allah ini untuk bersama sama saya di jalan ini. Moga anda menjadi akhawat cemerlang di mataNya dan mata manusia. Sayang anda!



Wallahualam

 

Tuesday, October 2, 2012

Stesen Berikutnya..? Next Station..?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang....

[Nota pendek]: Entri tahan air mata. Sumpah.
Dan sila baca tajuk entri dengan nada seolah-olah anda diterima bekerja untuk LRT Rapid KL. Hehe.
Stesen berikutnya..? Alam Barzakh. Pertukaran ke Alam Akhirat. *gasp
Alhamdulillah tsummalhamdulillah, sangat bersyukur kerana meskipun diri saya yang gemuk  hina ini, penuh dengan dosa dan noda *chewah , Allah masih lagi berikan peluang untuk memberi sedikit saham-saham sorga buat kita, insyaAllah.

Ya, secara ofisyelnya, sudah sebulan saya di sini. Err, sebelah saya ni ke Cik Prada? 
Tanya anda dengan muka suci. Memang tak lah kannn....~ 

Mungkin sudah hampir sebulan juga saya menyepi. Menyepi dalam erti kata, kehadiran hati dan ruh. Ya, mungkin secara fizikalnya saya wujud. Saya tersenyum. Saya ke sana dan ke sini. Tapi secara hakikatnya, saya tercari-cari di mana pergi hati saya yang dulu? Mana pergi ruh saya yang berkobar-kobar dahulu? Pergi Mid Valley mungkin? Err
[Kredit Encik Gugel]
Bila kerapkali telefon cap Chokia saya berbunyi, dan nama-nama insan yang dahulu pernah sama-sama berada dalam jagaan saya, menyatakan perasaan rindu, tak larat, rasa nak futur, saya jadi sedikit malu. Mungkin banyak sebenarnya, saya tak pasti. Tapi pada tika ini, saya masih berada dalam satu fasa transisi. Saya kagum bila melihat mereka yang masih tsabbat biarpun usia sudah lanjut, masih bertahan memberi taujihat kepada kami. Lalu, bila soalan bagaimana bisa bertahan hingga tika ini, insan-insan ini mempunyai jawapan yang hampir serupa.

Ikhlas. 

Kadangkala saya bermuhasabah. Ikhlaskah saya melakukan kerja tarbiyyah ini? Jika ya, apa buktinya? Mengapa tika jahiliyyah datang menjemput dengan karpet merahnya, saya menghulurkan tangan dengan mudah? Kalau begini, tak payah susah-susah mengharapkan anak binaan menjadi super duper ikhwah atau akhawat, jika diri saya sendiri tepu dengan lumpur jahiliyyah!

Astaghfirullah... Astaghfirullah... Astaghfirullah.

Dan percayalah, fasa transisi ini bukan mudah buat saya. Kadangkala saya tak kuat. Mudah mengalah. Hanya atas alasan belum boleh sesuaikan diri di fasa ini.

Tapi sampai bila? 
 Sampai bila mahu meleret-leretkan alasan itu?  

Entahlah, kalau ikutkan, bukan tak pernah saya melalui beberapa fasa transisi seperti ini suatu ketika dahulu. Tapi perasaan itu sangat berbeza setiap kalinya. Dan untuk pertama kalinya juga, saya baru seakan mengerti dan sedar saya sedang berada dalam fasa ini. (ok, maaf jika ayat berbelit)

Dan kata Ummi, universiti tarbiyyah itu, takkan dapat memberi sijil graduan buat pelajarnya jika tidak dengan kehadiran sabar, ikhlas, iman dan taqwa. Kerana at the end of the day, amal dan taqwa sendiri yang ditimbang. Tarikh graduasi yang hanya ditentukan oleh Allah. Hatta para malaikat juga tidak mengetahui. 

Sebentar ya. Tisu Premier panggil saya.

[Kredit]
 Baiklah. Sekurang-kurangnya saya sedikit lega sekarang. Jazakumullahu khairan katheera buat anda semua yang sudi menyokong saya, membantu saya, mendoakan saya. 

Mungkin kerana dosa dan jahiliyyah saya sehari-hari, tak memungkinkan saya untuk berada di jalan ini tapi segalanya mungkin dengan berkat dari doa anda semua. 

Doakan moga saya dapat terus bertahan dan bersabar dalam ketaatan. 

Yang pahit itu kadangkala sedap. Bukankah nenek anda gemarkan kopi hitam pahit? Hiihi [Kredit]

ps: Happy Graduation Day buat Angah, Acik dan Ucu. Moga graduasi anda menjadi senjata paling tajam buat ummah! Aiwah! 

 Wallahualam