Mereka yang Kool :)

Thursday, March 29, 2012

Sayang, Esok Detik ke Jerusalem..!

Dengan nama Allah yang Memegang Hati-Hati Ini


Nota meja : Buat anda yang merasakan anda lemau ibarat biskut Chipsmore atau kelesuan selepas tidak kecukupan glukosa, maka jum! Kita saksikan video gempak ini..! 

[Kredit to IIUM Malaysia untuk Flashmob di Mydin USJ]

Maka, dengan bangga dan penuh semangat kesukanan, suka saya isytiharkan bahawasanya ESOK, 30 MAC 2012, akan bermula satu program yang besar kalah Gunung Fuji iaitu, Global March Jerusalem atau GMJ :)

Jika dahulu, pada 16 Mac 2012, kita sama-sama menyertai Perarakan Syria (dan saya sedang bertarung dengan kertas peperiksaan tika itu), esok kita ke Jerusalem pula..!

Mungkin kita tidak berada di Palestine, bersama-sama kakak, abang, pakcik, makcik, datuk dan nenek kita yang berjuang bermati-matian di sana, namun sebagai saudara yang deklair diri anda Muslim itu, maka WAJIBLAH kita membantu mereka dengan apa cara sekalipun. 

Macam dalam video di atas, bayangkan jika semuuuuuuuuuuuaaaaaaaaaaaaaa penduduk di Bumi ini bersatu dan melancarkan GMJ bersama-sama, tak ke gentar tentera goblok Israel itu..? Iran, dengan kuasa besar nuklearnya, Jepun dengan teknologi militan dan semua umat Islam tentunya, dengan semangat JIHAD persis Golongan Badar dahulu..! 

Sebenarnya, saya sedikit kesedihan berikutan ketidakhadiran saya untuk program esok. Hak seorang ibu perlu diutamakan. Akhawat, tolong wakilkan saya..! InsyaAllah, ruh sentiasa bersama anda wahai Jerusalem terchenta. Sobs sobs :'(

Ramai yg hebat-hebat ni..! JOM JOM! [Kredit]

Boleh tukar Default Picture FB anda sekarang juga..! [Kredit]
Jika dilihat di poster yang pertama, kelihatan banyak figura figura yang boleh tahan ''Anasir Taghyirnya'' *ejen pengubah* atau senang kata, mereka yang boleh mempengaruhi orang dengan 'alat' mereka sendiri. Seperti, Tun Dr Mahathir, Ally Iskandar, Yassin dan dan dan ramai lagi mereka yang insyaAllah ingin bersama-sama dalam usaha membebaskan Palestine. 

Jadi, jom saudaraku sekalian..! Ayuh jadi semangat tahap panda untuk GMJ di Jumaat yang barakah eosk..! Moga ia menjadi satu hujah yang paling mantop untuk kita di Akhirat kelak. 

''Akan ada di kalangan umatku yang menegakkan kebenaran dan berjuang menentang musuh mereka. Barangsiapa yang cuba menghampakan mereka, tidak sesekali akan dapat melukakan mereka, sehingga datang keputusan Allah, dan mereka berdoa akan tetap sedemikian, maka sahabat bertanya, Ya Rasulullah, di manakah mereka? Jawab Rasulullah, mereka berada di Baitul Maqdis dan sekitar Baitul Maqdis''

Ps: Saya doakan agar GMJ berjalan lancar biiznillah. I'm physically absent, but my ruh will always be with you, Jerusalem. InsyaAllah.

Wallahualam
-islamic desire-


Monday, March 26, 2012

Perempuan? Ke Dapur Juga Akhirnya..!

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani :)


[Hentrodaksyen] : Entri ini memang saya nak kreditkan buat seorang emak, isteri, hambaNya, dan lain lain lain. Puan Noor Ridah bt Daud. :)
***
Tolong saya! Tolong saya...! Tolong ambilkan saya kain lap kejap. Habuk tebal lima henchi dah kat blog ni. Sian ke dia. 


Aaa. Terima kasih Pak Selamat atas kain itu. 
Okay. Jum sambung semula. 


Syukur alhamdulillah, hari ni, pagi ini Allah izinkan lagi saya menggunakan jari-jari yang sepuluh untuk menekan papan kekunci di komputer riba. *skema* Jadi, bagaimana mutabaah amal kita? Iman kita hari ni? Sihat walafiat ke dah nazak? Naudzubillah daripada itu.


Ok, Lurus ke titik.


Baru-baru ini, saya sempat berukhuwwah dengan seorang insan yang sangat berdedikasi. Perangainya hampir-hampir macam Puan Emak saya yang terchenta itu. Perkenalan kami bermula di MukaBuku. Ok, moh kita panggil nya Aunty R. 


Cerita antara kami bermula apabila anaknya yang merupakan kelasmet saya mengatakan mengenai keoseman puan mamanya dengan hal ehwal kek dan muffin dan lasagna dan dan dan dan itu... itu... memang osem..! Ditakdirkan Allah, saya juga sedang mengumpul semangat dan mencari inspirasi untuk belajar membuat kek. Ehem!
Mana lah ketahuan kan, boleh DF (dakwah fardhiyah) adek-adek dengan Kek Coklat Lembap, atau Tangan Buat Aiskrim (handmade ice cream) dan mungkin juga Kek Cawan Red Velvet. Walaweh, baru lah jadi dakwah yang terbaek di alam semestaaa, tak gitu anda semua...?


Tapi setelah kami bersembang kencang, ada satu kata-katanya yang membuatkan saya rasa diketuk-ketuk berulang kali sampai tertanam separuh badan dalam tanah gambut ini. Hiperbola sungguh di situ. Saya tahu. 


''Arwah emak aunty selalu pesan. Secantik-cantik perempuan, sepandai-pandai perempuan, pergi dapur juga akhirnya. Itu selalu aunty ingat. Huhu. Baru sekarang aunty faham betapa besar makna di sebalik kata itu.''


Kalau dapur macam ni, saya pun nak duduk dapur je.. [kredit]
Ini satu konfesi membunuh diri. Dulu saya sungguh menchi mendengar kata-kata seumpama itu. Sumpah! Pada saya, kata-kata itu seperti merendahkan kaum perempuan ni. Choyy sungguh saya ketika itu. Hehe. 


Rupa-rupanya, maknanya besar daripada itu. Kadang-kadang kata orang tua ni ada betulnya. Kan dia dulu makan garam dari saya..? 
Hah, sebab tu orang tua selalu darah tinggi, kata Hosni anak jiran sebelah. Erk. Apakah?


Setinggi mana pun seorang wanita itu belajar hatta setinggi Gunung Everest sekalipun, mestilah belajar masak. Et lis belajarlah. Bukankah Rasulullah juga begitu..? Membantu dan belajar daripada isteri yang tersayang untuk memasak di dapur walhal dia seorang lelaki. Kan seronok kalau mahir pelbagai bidang. Kata nak jadi daie super panda saiya..? Boleh tolong masak masa daurah nanti. Hehehe. Dush di situ!
Memasak tu pun ibadah tahu..? [kredit]
Tapi Cik Prada, saya ni wanita berkerjaya. Sibuk ke sana sini. Takda masa nak masak. 
Kata anda yang eksekutif itu. 
Ya, ya saya tahu itu. Tapi ini dalam konteks belajar. Tak salah bukan menambah ilmu dan fikrah di kepala hotak  yang berjambul itu..? Untung suami anda nanti dapat isteri solehah pandai masak macam-macam. Baru boleh jadi Chef yang tak bertauliah di rumah..! Eh.


Terima kasih buat Aunty R yang sudi berkongsi resepi dengan saya. Oh ya! Dia juga buatkan saya kek Coklat Lembap ini..! Heheh. Sila jeles sekarang juga.


Sumpah sodap..! [Kredit]
Ps: Akan kembali ke pangkuan keluarga, menjalankan kewajipan seorang anak semula setelah tamat secara rasmi kontrak dunia dengan asasi undang-undang. Doakan saya diberi keizinan berkhidmat di Selangor semula ;) Doakan juga saya berjaya belajar memasak!


Wallahualam
-islamic desire-

Tuesday, March 20, 2012

Satu Perkara Orang Tak Tahu..!

Dengan nama Allah yang Maha Berkuasa..! 

Semangat fisabilillah..! [Kredit]

[Kredit]

[Kredit]

Jom bersama saya..! [Kredit]
Kalau tanya isu apa paling panas meletop sekarang, kau katakan Album Bigbang terbaru dah keluar.
Kalau aku tanyakan apa ada dengan 30 Mac, kau katakan itu penghujung bulan, gaji habis. Duit takde. Fullsetop. 
Kalau aku ajak kau pergi sama-sama dengar talk Palestine, kau kata penat, banyak esaimen.
Bila aku tanya bila nak infak sikit duit makan minggu ni, kau katakan charity tu semua tipu.
Kalau aku nak cerita kat kau isu Syria, Palestine, kau kata itu bukan isu lama ke..?
Tapi kalau ajak tengok Running Man, Stairway to Heaven, Super Junior, kau lajuuuu je.

Aku nak tanya lah, 
Kalau Munkar Nakir tanya kat dalam kubur nanti, kau nak jawab apa eh?
Lagi,
Kalau kat depan Allah, kau nak bagi alasan apa eh?
Semua kau dalih. Semua kau taknak. Ish ish ish. 
Dah tu?
Ternganga lah kau nanti..? 
Macammanamacammanamacammana...

Wallahualam
-islamic desire-

Sunday, March 18, 2012

Adakalanya Markonah juga Menangis tahu..?

Dengan nama Allah yang Maha Berkuasa Maha Memiliki :)


[Kredit]


Subhanallah, hamdanlillah, Allahuakbar. Itu je yang mampu dilafazkan. Sibuk menelaah bukan bermakna kewajipan di belog ini terabai ya. Dalam fakta (in fact), kerana ini juga telah menjadi sebahagian daripada diri saya, maka secara logik akal manusianya, saya akan terus menulis selagi jari masih ada. Heh. 


Poster lusuh di dinding : [Entri ini khas buat mereka yang pernah berpimpinan tangan dengan si saya ini.]


Assalamualaikum wbt...


Antunna, 
Jika antunna sekalian baca entri ini, ketahuilah ia datang jauh dari dalam hati buat kalian. Tergerak hati saya oleh Allah untuk merungkai rindu, mengimbau semula kehidupan kita dahulu dan pasca ditarbiyyah...


Antunna,
Masih ingat tak dahulu masa kita sekolah lagi, di Ahmad High School, bangunan Inggeris yang usang dan lama itu. Kita bersama-sama dalam semua perkara. Dulu, aku masuk olahraga, kalian juga begitu. Di padang sekolah, di trek lumba lari itu, kita sama-sama berlari menuju garisan penamat. Oh..! Alangkah riangnya tika aku sempat mengusik Adik Pupu yang kelihatan comel sekali ketika berlari. Kalian juga ada di sana, menyambut aku tika aku hampir pengsan setelah menamatkan larian yang sumpah jauh. Indahnya hubungan kita. 
Jiah yang gugup ketika berada di ramai orang, Adik Pupu yang sering termelatah. Anda chomel tahu..?




Antunna,
Kita ditakdirkan Allah untuk berada di satu kelas yang sama. Belajar sama-sama. Kalian tahu aku tidak sukakan subjek Kimia. Sungguh tak suka. Namun, kalian juga yang berkongsi nota denganku. Sanggup menahan sabar dengan aku yang acuh tak acuh menghafal formula dek ketidaksukaan aku dengan subjek itu. Dan kalian juga yang memberi inspirasi buat aku akhirnya berjaya mencapai keputusan cemerlang dalam Kimia. Kalian tahu, aku masih ingat waktu itu... 


Kita sama-sama menyiapkan kerja sekolah. Berfikir hampir pecah kepala memikirkan solusi Matematik Tambahan. Kalian sekali lagi tahu ketidaksukaan aku dalam mengira. Sekali lagi, antunna tidak pernah jemu pulang lambat dari orang lain, hanya semata mengajar aku. 
Kita sama-sama kena rotan, kena marah dan macam-macam lagi kerana tidak siap kerja. 


Dan akhirnya antunna fillah sekalian,
Ingatkah lagi kalian, hari keramat itu, pertemuan kita dengan 'si dia' yang membawa kita satu 'dunia lain'. Dia yang rupanya tidak mempunyai saudara mara di tempat kita. Hanya dihantar semata-mata sebagai kerjanya sebagai seorang guru. 
Ingatkah lagi, hubungan yang bermula antara kita dan 'si dia' itu bertukar dengan osemya, dari murid-cikgu kepada kakak-adik malah lebih dari itu. Masya Allah. 


Aku tahu kalian masih ingat, tika kita terdiam saat ayat-ayat suci Al-Quran dibacakan, dihayati, ditadabbur bersama-sama. Seperti kita tidak pernah menjumpai ayat-ayat itu... Padahal bukan kita tidak mempunya Al-Quran di rumah, bukan..? Si dia berjaya mencuri hati kita untuk bersama-sama mengingat kembali tujuan kita di muka bumi ni. 


Antunna,
Aku masih ingat setiap satu wajah sedih kalian tika kita berkumpul bersama buat kali terakhir. Sebelum kalian dan aku sama-sama ke fasa seterusnya. Melangkah ke tempat yang sudah ditetapkan Allah untuk kita berkhidmat di jalanNya. Aku masih ingat Surah As-Saff itu. Setiap satu titis air mata kalian yang jatuh ke atas kitab Al-Quran, aku perhatikan. Mudahnya kita tersentuh hati tika itu kan..?


Dan hari ini duhai Antunna yang kucintai kerana Allah,
Hari ini rupanya Allah bisa temukan kembali kita. Berada bersama dalam satu khatibah Kaisy yang sungguh bahagia. Kita merancang dakwah bersama-sama. Bertemu dan berpisah hanya kerana Nya. 


Dan aku ingin kalian tahu... 


Aku bahagia. Sungguh bahagia mempunyai kalian. Ukhuwwah yang dahulu hanya semata-mata kerana 'satu kepala' kini hanya semata kerana Allah SWT. Jazakillahu khairan katheera buat kalian kerana berpimpinan tangan denganku. Sayang antunna kerana Allah SWT. 


Aku berharap kalian takkan lepaskan tangan ini pergi [Kredit]
Khas buat antunna yang disayangi, dicintai dan dirindui kerana Allah SWT :

  • Najihah binti Abdul Raof
  • Putri Fadila Binti Meli @ Ramli
  • Nik Aida Mastura binti Nik Abdul Majid
  • Nur Ain Adni binti Effendy
  • Akhawat fillah abadan abada

Ps: Entri ini ditulis buat kalian dengan deraian air mata keharuan. Moga kita bisa berlari ke JannahNya bersama-sama. Ameen.


Wallahualam,
Najwa Farhana Binti Wahid @ Ab Wahid
18 Mac 2012
Jam 1727 
Selangor, Malaysia







Sunday, March 11, 2012

Sekali Sekala Jadi Joyah Pot Pet Apa Salahnya..!

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Bijaksana :)



Hadoyai..! Kanak-kanak Ribena pun tahu umpat! [Kredit]
Whoaa.... Tajuk entri macam nak buat kontroversi je enn? 


Nota belum cukup padat: [Entri ini mungkin mempunyai sentimen kasih dan sayang yang chukop tebal. Sila rasa terharu sekarang. Ngeeee.]


Joyah Pot Pet tu apa, Maksu..? Tanya anak ponakan saya yang chomel itu. Hehe. (sebenarnya dia belum reti sangat bercakap, saya berangan je ni) 
Kalau saya katakan nama Joyah, apa yang terlintas di fikiran anda..? 
Perempuan? Suka bawak mulut? Suka mengumpat? Puan Norliah Ghani? Err...(pandang kiri dan kanan) 
Mungkin salah seorang ini adalah Puan Joyah itu..? Hahaha. [Kredit]
Opkos lah saya tak mahu langsung bercerita tentang puan pelakon itu yaa. Joyah Pot Pet adalah satu watak yang sinonim dengan perempuan yang suka menjaga tepi, depan, belakang, atas bawah kain orang lain. Kalau boleh, dia nak tahu jugak jahitan dan sulaman apa yang digunakan di kain orang lain itu. Pheww~ Sumpah bosan kalau ada orang sekeliling yang begini enn? 


Hah, dah tu kenapa pulak duk kata jadi Joyah Pot Pet tak salah...? Err. Mungkin biasa anda dengar dialog macam ni kan..?
''Mind your own bussiness lah, Cik Prada..! 
WHAT THE FISH nak sebuk sebuk hal aku. Kubur lain-lain meyh!''
atau yang ini,
Aku buat apa pun suka hati jantung aku lah. Duit aku, harta aku. Tak mintak pun kad kredit kau yang dah ekspaiyed tuu. Choyyy!


Fulamak! Memang kena maki habis kan kalau ada orang yang suka suki nak jadi Joyah. Tapikan, tahukah anda, bila kita mengucapkan kalimah syahadah, ''Aku bersaksi TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, dan NABI MUHAMMAD pesuruh Allah'' dah jadi tanggungjawab kita untuk jaga masalah ummat, aka jaga tepi kain orang lain tahu..? 
Err. Haha. [Kredit]
Hailaa. Dia mula dah. Dia mula dah, Cik Prada ni..! Ceramah lah tu!
Err. Anda, oh anda..! 
Saya tak nak anda tarik tarik kaki saya, atau tarik baju saya atau tudung saya di AKHIRAT nanti mengisytiharkan bahawasanya saya tidak menyampaikan Islam kepada anda tahu..?
Sumpah saya dah tak nak jaga tepi kain anda pada masa itu lagi..!


Mungkin sebelum ditarbiyyah, kita merasakan kita sudah baik. Yelah, solat jaga. Puasa wajib jaga. Hormat orang tua. Jadi pengawas sekolah. Dapat 5A UPSR. (Apa kaitan?) Haha. Namun,  tolonglaahhh percaya, dengan izin Allah, anda akan dapat merasakan kelainan, evolusi dan transformasi terhadap diri anda SELEPAS ditarbiyyah..! Sumpah!
Mungkin anda akan rasa mahu pengsan persis katak disuap kapur, atau ayam diberi makan Burger Big Mac McDonald kerana baru tahu betapa banyaknya kejahiliyahan yang pernah dibuat. 
  • couple
  • mencuri duit orang
  • hutang tak dibayar
  • tonton Drama Korea , dan Hindustan lebih lebihan
  • makan banyak dari sepatutnya
  • kara-k.o
  • paksa orang lain masakkan Muffin (haha. yang berkenaan, sila terasa)
  • study hanya untuk exam
  • malas mandi *err.apakah?
  • memandu kereta Puan Emak sehingga accident(ok. ini saya)
Dan pelbagai lagi karat-karat jahiliyyah yang mungkin bagi mereka yang sudah ditarbiyyah, masih lagi dibuat, mungkin..? Na'udzubillah. 

Dan lagi, tahu tak yang sebenarnya orang-orang yang mengajak anda ke arah kebaikan ni aka Dakwah, adalah orang yang penyayang tahu..? 
Dia nak jadi Cik Joyah Pot Pet yang sentiasa menjaga anda, pastikan anda tak sengsara akhirat nanti, makan cukup, pakai cukup, tak perlu meminta-minta di dunia ini. Dia nak anda hidup mengikut apa yang Allah mahukan, bukan apa yang Puan Mama atau Incek Papa anda nak. 

''Para daie itu melihat manusia dalam penderitaan jahiliyyah yang amat dahsyat. Mereka yang tidak tahu apa tujuan mereka diciptakan di dunia ini. Tidak beriman dan mengamalkan Islam itu, sungguh kasihan, bukan..?''
-sisaya-

Maka, benarlah firman Allah,
'' Sungguh, telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, BERAT TERASA OLEHNYA PENDERITAAN yang kamu alami, (dia) sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, penyantun dan penyayang terhadap orang-orang yang beriman''
[At-Taubah 9:128]

Haa. Kan dah kata! Cantikkan Allah umpamakan sekelompok manusia ini..? Jadi, jika anda sayangkan diri anda, sayangkan (sila isi nama orang-orang yang anda kasihi, banyak-banyak pun takpe) maka, anda kenalah jaga hal ehwal mereka. Pastikan kita semua berkasih sayang kerana Allah SWT sahaja. Bukan baik dengan Cik Prada kerana dia memiliki kereta Nissan Murano atau Audi Spyder, tahu..? (sila muntoh hijau sekarang juga) Haha.


Dah tu, tercegat apa lagi tepi katil tu..? Mohlah jadi Joyah Pot Pet. Hehehe. Jaga tepi kain orang ini ada pro dan kons nya. Ikut andalah mahu melihatnya dari segi apa pun hatta oktagon sekalipun boleh. *senyum simpul.


Haa. Ni bagus. [kredit]


ps: Mungkin tidak akan selalu menghapdet Diari Bulatan Gembira lantaran diri yang akan berjihad bersama beberapa batang pen Kilometriko pelbagai kaler, bersama kertas-kertas soalan Peperiksaan Finale yang akan berlangsung dengan jayanya sekitar 16 Mac - 26 Mac. Doakan kejayaan saya demi mencapai redha Allah..! 


Effort + Tawakkal=VICTORY lillahi ta'ala!

Wallahualam
-islamic desire-



Tuesday, March 6, 2012

Resepi Kek Ukhuwwah Berperisa Coklat

Dengan nama Allah yang Maha Memberi Rezeki


Yummyyyyyyy...! [Kredit]
Err. Anda ada dengar tak bunyi tu..? Tak dengar? Tapi... Hah! Cuba dengar betul-betul. Ada bunyi pelik laa... 


Saya lapar lah... Kata anda sambil menggosok-gosok perut. Laa... Anda rupanya. Lapar ya? Meh dapatkan resepi ini. Terhad untuk membaca blog Diari Bulatan Gembira sahaja tahu..?


Ayem hangri...!!!! [Kredit]


Bahan-bahan :


1. Al-Quran
2. Sekilo Talipon Bimbit Berjenama milik anda
3. 3 kati buku nota Bulatan Gembira 
4. Ingatan yang secukup rasa buat adek-beghadek bulatan gembira anda [boleh diaplikasi kepada murobbiah anda juga, haha]


Nota dinding: Bahan-bahan ini boleh ditambah mengikut keperluan dan ikut suka hati anda je. Haha. 


Cara-cara:
1. Gunakan Talipon Bimbit Berjenama milik anda untuk BBM atau sms adek beghadek bulatan anda. Kejutkan QIAM..!
2. Tanya khabar mereka paling koman 2 kali seminggu, ini memang tahap panda punya malas.
3. Ambil Al-Quran kesayangan anda yang berwarna-warni itu [hijau saya punya] untuk kongsi ayat tadabbur yang dirasakan osem.
4. Pinjamkan buku nota bulatan gumbeera anda kepada adek beghadek anda yang tidak dapat hadir ke sesi 'dating' bersama pada minggu itu. 
5. Gunakan segala jenis teknologi yang ada, (blog, video, oven untuk memasak kek, hehe.,) untuk merapatkan hubungan antara anda semua. 
6. Gunakan sekali lagi talipon bimbit berjenama anda itu untuk berkongsi masalah. Sharing is kongsi kan..? 


Selamat Mencuba..!


Nota dinding : [Cara-cara ini juga boleh dipelbagaikan mengikut kesesuaian bahan yang anda miliki. Jika terdapat buah ceri mahupun coklat tabur, mungkin lebih sodap kek anda itu. Hahaha. *Obviesli takda kaitan.]


***

Ok. Sila jangan baling buah tomato kepada saya dahulu. Sabar-sabar. Kan sabar itu separuh dari nama Cikgu Sabariah? 

Resepi ini sebenarnya untuk hengatan kita yang mungkin terlupa bahawa bermuayasyah sesama usrahmet juga krusyel tahu..? Baru lah dikatakan adek-beghadek. Jadi, buat yang lapar tadi, anda bolehlah singgah ke Resepi Rahsia untuk kudap-kudapan ya..! Hehe. Pis. 

Baru lah osem kalau ukhuwwah macam ni..! [Kredit]
Semoga anda dan adek-beghadek bulatan gembira anda lebih rapat ukhuwwahnya dan tentunya dapat bergerak bersama-sama dalam jalan yang sumpah panjang ini..! 

ps: Cemburu kuasa enam belas perpuluhan lima dengan kakak di rumah yang sedang mencuba resepi Blueberry Muffin. Wuuuu T_T 


Wallahualam
-islamic desire-

Sunday, March 4, 2012

Sayangkan Puan Mama Tinggal-Tinggalkan..!

Dengan nama Allah yang Maha Mencintai HambaNya yang bertaqwa :)


Nota poket tebal : [Entri kali ini bakal menjadikan anda tersentap, puan emak anda tersentap, dan mungkin juga jiran anda di sebelah akan tersentap. Sila nangis sekarang juga..! Hehehe]

Love you, Puan Emak..! [Kredit]

Alhamdulillah tsumalhamdulillah. Wiken lepas diisi dengan daurah yang sumpah best! (Kredit untuk Serdang, Selangor) Err. Kejap kejap. Ada ke daurah yang tak pernah best? Haha. 


Kali ini, saya serasa mahu menulis tentang puan emak. Oh ya, siapa belum kol atau sms atau twitter atau email atau mukabuku atau telegram atau hantar surat atau BBM atau atau (senang cerita kontek) tolonglah buat sekarang....! Saya merayu ni..! 


Err. Awak ni sebuk je, Cik Prada. Kata anda sambil mendail nombor talipon puan Emak anda. Huhuhu. Et lis saya mengingatkan anda tentang hak seorang ibu itu. Tak salah bukan..?


Ok. Lurus ke titik sebenar. 


Siapa masih ingat ketika dia berusia dua belas tahun aka darjah enam di sekolah rendah kebangsaan (sila sebut nama sekolah rendah anda yang osem itu), cikgu Bahasa Melayu yang anggun jelita lagi kachak bergaya mengajarkan tentang satu perumpamaan, ''Sayangkan anak tangan-tangkan, sayangkan isteri tinggalkan-tinggalkan''.


Ohh, tahniah Cik Prada kerana masih hengat lagi perumpamaan itu..! Hehe. Agaknya sebab itulah dunia sekarang menyaksikan kaum isteri yang sungguh mithali, ayu, pandai masak, comel (kaum suami sila jeles) seringkali ditinggalkan kerana urusan kerja hubbynya. Seperti kakak sulung saya juga, yang sungguh tegar mentaati suaminya yang terpaksa bekerja di kejauhan dan hanya boleh pulang hujung minggu. Tabik spring secara terhormat kepada Puan Kakak kerana jarang sekali saya mendengar keluh kesahnya berhadapan situasi itu. 
Sayangkan isteri tinggal-tinggalkan, chewah! [kredit]
Berkenaann tajuk entri ini, saya mahu ajarkan anda satu perumpamaan baru, iaitu Sayangkan Puan Mama, Emak, Mommy, Ummi, Ibu, tinggal-tinggalkan..! 


Eh, tapi kenapa pulak? Awak ni suka hati jantung sendiri je suruh saya tinggalkan puan ibu saya yang anggun itu. Soal anda lagi lalu meneruskan pembacaan. Hahaha. Ya, saya tidak akan menarik kembali entri ini hanya semata-mata untuk anda...!


Anda tahu tak kisah dalam Hadis Ghulam *pemuda??
Ok, obviesli kalau anda belum tahu, anda boleh baca di sini. Hadis ini sangat siknifiken dengan diri saya, atau kita yang bergelar seorang anak. Dalam menjalankan kerja-kerja sebagai seorang daie di jalan dakwah dan tarbiyyah ini, saaaaaaaaaaaaaannnnnggaaaaaaatttttttt banyak perkara yang perlu dikorbankan. 
Heyy... Kan sudah ku bilang, ini bukan kerja part time atau main-main..? 


Sehinggakan, cuti bersama keluarga tersayang juga kadang-kala perlu dikorbankan demi mengattend bulatan gumbeera, konferens riang, jaulah, rehlah, mukhayyam dan banyak lagi. Sebab itu, kita perlu faham dan hadam dengan hadis ghulam ini..!


Buat mereka yang sangat sayangkan Puan Emak anda itu, ketahuilah tiada anak dalam galaksi bima sakti ini yang tidak sayangkan Puan Emak dia. Hatta, anak kuchen Parsi saya yang baru lahir itu juga akan mengiau (meow meow) jika Mommnya hilang kerana terlalu sayangkan Puan Mommy dia, tahu..? Duhai... Saya juga sayangkan Puan Emak saya lillahita'ala..!


Namun, satu perkara yang perlu, harus dan wajib diingat! 
Jika kita terus-terusan berada di rumah, berehat bersama keluarga tersayang, berapa banyak pula masa yang kita gunakan untuk keluar dan menyebarkan ayat-ayat Chenta Allah? Berapa baki minit kita ada untuk menjadi ligat dalam memastikan usrah terus teguh dan utuh? Dan tentunya adakah kita ingin menjadi Incek Sameon yang sungguh jual ikan untuk tidak membantu akhawat dan ikhwah dalam menjalankan misi Syahdatul Haq ini..?


Siapalah saya untuk menidakkan hubungan suci seorang anak dan emaknya. Bukanlah saya tidak berhati perut dan limpa untuk mengatakan anda tidak boleh langsung pulang ke rumah sekiranya ada choti yang masih berbaki. Namun, inilah kuasa KEUTAMAAN! 
Lihatlah di mana keutamaan untuk kita berada pada waktu tersebut. Namun , jangan lupa, hak-hak seorang ibu, ayah dan keluarga tidak boleh sesekali diabaikan. 


Mungkin dalam masa seminggu cuti, dua hari diperuntukkan sepenuhnya untuk berdaurah, dan bakinya dihabeskan di rumah menjaga hak keluarga anda agar anda  ada 'alasan' untuk tidak balik cuti seterusnya kerana mempunyai daurah, jaulah, atau bulatan gembira yang lain. Sungguh simpel, bukan..?


Jadi, apa lagi..? Bukan salah saya bukan, jika mengatakan ;
''Mommy, I love You with all my heart lillahita'ala! But then, i need to leave you for the sake of Dakwah and Tarbiyyah..! For the sake of Allah!''


InsyaAllah, saya tahu buat yang menjadi anak lelaki mommy (mommy's boy) atau si manja Adik Bongsu perkara ini sedikit berat. Namun, bak kata Wonderpets yang telah ditarbiyyah, 
''Apa yang penting??? MUJAHADAH!!!'' 


Oktengsbai.


Ps:Bakal menjalankan hak ke atas keluarga khamis hingga ahad ini. Mommy..! Tunggu kepulangan adik..! Hehehe. (Kadangkala tertanya, macam mana kalau dapat suami yang anak lelaki mommy? Hihi)


Wallahualam
-islamic desire-