Mereka yang Kool :)

Wednesday, February 29, 2012

Boleh bagi saya Bayi Comel itu..?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Maha Penyayang...


[Nota poket tebal] : Tolong jangan muntah hijau dengan kemengadaaan entri ini. Sebarang kesulitan amat disukai. Ehh. Dikesali. 
Anda oh anda..! Ya, anda lah yang saya panggil tu. Jum kita istighfar kejap 15 saat. ;)
Astaghfirullah... Moga Allah ampunkan segala dosa kita, atas setiap perbuatan kita sehari-hari. 
Saya tahu sudah lama saya tidak menulis karangan SPM di sini. Dan saya juga tahu anda ternanti-nanti apakah yang akan saya mengarutkan di sini. Ehh? Yeke saya mengarut? Wuu... Jika betul, sila tekan cepat-cepat butang bertanda pangkah merah di hujung kanan laptop Apple Laici anda itu ya..!


Anda mahu tahu satu rahsia besar..? Meh sini saya bagitahu. Untuk anda pembaca yang kool saja tahu..! 


Saya kan... Err. Saya sangat terlalu amat sukakan bayi dan kanak-kanak kecil. Sumpah! Lagi-lagi bila melihat mereka bermain kejar mengejar, polis and thief, batu putih.. eh tak! batu seremban. Hehe. Comel kan? Tak pernah lagi setakat ni kalau saya bertemu dengan kanak-kanak waima mereka tidak ada pertalian darah dengan saya, saya akan memandang sebelah mata ataupun jalan dengan penuh keangkuhan persis singa Aslan dalam Narnia. Hohoho. 
Moga anak saya juga comel dan tentunya solehah...! [Kredit]


Alololo... Omeyyy [Kredit]
Berikutan saya juga mempunyai anak ponakan yang sihat, debab, kuat dan tentunya ceria (ikut Maksu dia lah tuu), menjadikan saya semakin sayang kepada kanak-kanak kecil. Mereka bebas bermain ke sana sini, meminta untuk dipeluk, disuap makan, juga dibelikan mainan. Ok, bab mainan ni saya lemah. Lagi-lagi bila ada yang meminta iPad. Heyy... Maksu awak pun guna kapur dengan batu je nak tulis tahu..! Hahaha. *Nampak sangat penipu lah heyy!


Apa yang saya nak sampaikan sebenarnya bukanlah mengenai kegirangan memeluk kanak-kanak chomel ini. Saya hanya ingin menyampaikan satu pesanan dari syuyukh kita, As-Syahid Syed Qutb dalam Tafsir femesnya, Fil Zilal Al Quran :)


Aku telah hidup di bawah bayangan al-Qur’an dan di sana aku melihat jahiliyah berkecamuk di muka bumi ini dan aku melihat minat dan cita-cita penduduk-penduduk dunia ini amat kecil dan kerdil, aku melihat pemuja-pemuja jahiliyah itu berbangga-bangga dengan ilmu pengetahuan yang ada pada mereka, iaitu ilmu pengetahuan kanak-kanak, kefahaman dan pemikiran kanak-kanak, minat dan cita-cita kanak-kanak sama seperti pandangan seorang tua kepada mainan kanak-kanak, percubaan kanak-kanak dan keteloran lidah kanak-kanak. Aku merasa kaget dan hairan mengapa manusia jadi begini, mengapa mereka jatuh ke dalam lumpur yang kotor dan penuh penyakit ini? Mengapa mereka tidak mendengar seruan Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Besar, iaitu seruan yang dapat meluhur, memberkati dan membersihkan usia seorang?
-As Syahid Syed Qutb-
Legend :) Al Fatihah buat Allahyarham [Kredit]
Hey... Nak tahu satu perkara lagi tak..? As Syahid Syed Qutb ni tak macam anda dan saya tahu..? Huhu. Macam tahu sangat je kan. Hehe. Dia berpeluang memperoleh nikmat hidayah ni semasa umur sudah lanjut, atau dalam bahasa punjabinya berumur lebih kurang empat puluhan. Dalam edisi nombornya, 40++. Phewiiittt..! 

Tipulah saya jika mengatakan stamina seorang pakcik hensem berumur 40 tahun sama sebijik dengan pemuda kachak berumur 20 tahun. Bohonglah saya jika mengatakan bahawa kecekapan fikiran remaja berusia 17 tahun sama dengan seorang ayah berumur 49 tahun. Betulkan..? 

Namun, tahukah anda, Syed Qutb masih mampu tersenyum bangga bila dia mengatakan bahawa dalam hidup di bawah naungan Al-Quran, seolah-olah sudah mmapu memebrsihkan usianya yang dahulu pekat likat dengan hitamnya jahiliyyah tersebut. Fuuyooohh! Anda mampu..? Huhuhu

As-Syahid dengan tenang dan machonya boleh lagi menjawab dengan senyum simpulnya ketika ditanyakan mengenai hukuman gantung ke atsnya dengan jawapan cukup simplistik ''Mati Syahid''. Dia yang hanya mengenal tarbiyyah dan dakwah selama lebih kurang 20 tahun, sudah mampu menyebarkan chenta dan fikrahNya dalam hati manusia, hatta si saya yang kecil hina ini. 

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atasNya. Kami bersamamu, insyaAllah... 

Ps: Sungguh seronok bermuayashah dengan anak-anak. U guys are just too awesome..! :) Tak mau ada cita-cita kanak-kanak Ribena lagi ya..? *senyum simpul

Wallahualam
-islamic desire-

Wednesday, February 22, 2012

Tiada Sebab untuk Berkata Go Away kepada Bulatan Gembira!

Dengan nama Allah yang Memandu Hati-Hati Kita :)


Alhamdulillah tsumalhamdulillah la haula wala quwwata illabillah. Itu kalimah yang mampu saya ucapkan seusai bulatan gembira bersama murobbiah tersayang tadi. 


Kenalah rapat dengan akhawat macam ni, baru best..! [kredit] 
Saya akui, terlalu lama saya memendam masalah dan perasaan sendiri sehinggakan saya sendiri tidak sedar adakah saya masih manusia normal atau tidak. Pun begitu, Allah kurniakan orang-orangan sekeliling yang sangat prihatin tentang diri saya. Tengsomac. Jazakumullahu Khairan Katheera, u olls! 


Ketahuilah, daie itu juga adalah seorang manusia biasa. Akhawat yang kelihatan ligat ke sana dan ke mari juga adalah seorang makhluk Allah yang tentunya tidak lepas dari pelbagai masalah dan tanggungjawabnya. Adakalanya mereka juga merasakan seolah-olah mereka futur. Namun, ingatlah, Allah kan sentiasa caring dengan masalah keakhawatan ini..? Betul tak? Sebab tu hanya dengan izin Dia, kita semua dipilih untuk berada di jalan ini. Bukan calang-calang orang tahu..?


Err. Sejujurnya, saya merupakan insan yang sungguh tegar untuk tidak menangis. Payah amat. Sumpah! Kadangkala terfikir juga saya, saya ni ada masalah hati kering ke..? Tolong... Tolong... Nak Doktor  Aisyah Z! Hehehe. 


Kadangkala saya juga merasakan diri tidak mampu [Kredit]
Namun, itulah jelitanya Puan tarbiyyah ini bila ia berjaya mencairkan hati saya untuk mengalirkan air mata. Biarpun saya tidak menceritakan secara terperinci dan sistematik masalah diri, namun apa yang disampaikan berjaya menyentuh hati saya yang sedang tunggang -langgang ni. Ouch! Subhanallah!


Tenang sungguh rasanya bila bersama mereka. Entahlah, undiskraibebel.Nak tahu macam mana rasanya? Ia kompem lebih tenang dan beronok-ronok  daripada bercuti di tepi Pantai Teluk Cempedak, lebih bagus dari melihat Menara Eiffel (impian saya sejak kecil), atau menunggang itik di DuniaBasah aka WetWorld.  


Salam sayang buatku untuk antunna <3 [Kredit]
Sejujurnya, saya sungguh terkesan apabila Cik Murabbiah saya mengatakan bahawa kadangkala akhawat sekalian sebuk bercerita itu dan ini mengenai ukhuwwah, namun dalam kita tidak sedar, kita sebenarnya tidak betul betul menjaga satu golongan yang ramai menganggap remeh. 


Itulah anak Encik Yatim. Eh! Anak yatim laa. Maap. Ya, satu konfesi berani terjun gaung. Nak tau, masa zaman muda-muda dolu kala, saya memang rasa sedikit tersisih dan rendah diri apabila berkata soal ibu bapa. Setiap kali ada bantuan kewangan, atau biasiswa, saya pasti rasa rendah diri. Kerana, itu menjadikan saya lain daripada rakan-rakan. Namun, satu perkara yang saya amalkan adalah untuk seboleh-bolehnya tidak mengambil biasiswa itu.


Kerana, pesan abah, ''kalau rasa masih mampu, elakkan. nanti bimbang terambil hak orang lain yang lebih layak.'' Itulah abah. Sentiasa memikirkan orang lain lebih daripada dirinya sendiri. Bukanlah saya bercerita tentang ini untuk meraih undi atau simpati, namun saya pasti ada yang mengangguk angguk kepada tanda setuju dengan dialog di atas. 


Dan, bukanlah itu yang saya hendak bebelkan dalam entri ini. Saya mahu berkongsi dengan anda pembaca yang sungguh kool itu keriangan di alam tarbiyyah ini. Jadi, apa tunggu lagi..? Sebarkan chenta anda dengan manusia-manusia di luar sana!


ps: Jazakunnallahu Khairan Katheera buat adik beradik bulatan gembiraku yang sudi menjaga diri ini. Saya tidak mampu membalas jasa anda, hanya Allah yang mampu. Maafkan saya jika tidak menjadi qudwah yang sungguh jelita lagi terbaek dalam jalan ini. Silalah tegur ya!


Wallahualam
-islamic desire-

Friday, February 17, 2012

Eh, Kejap Kejap. Anda Dilarang Masuk Syurga!

Dengan nama Allah yang Maha Penyayang :)


Roadblock di hadapan. haha [Kredit]
Whoaaa...!! Tajuk entri macam nak EKSTREM je enn..? Kata anda dengan muka sedikit menjengkelkan. Haha. Ops.


Daurah lepas yang sumpah seronok itu semakin membuatkan saya yakin dengan janji Allah bahawa Islam itu pasti menang! Tapikan... Kalau nak menang, mesti kena usaha betul tak? Macam dalam buku Dasar-Dasar Islam oleh Abul Ala Maududi, ''kalau asyik cakap dahaga je, tapi usaha nak amik air kat dapur tu takda, memang takkan hilanglah dahaga tu''. Atau mungkin kita mengharapkan jurus istimewa untuk menghilangkan dahaga? HomaiGod. Silaplah kita kalau berfikiran seperti kartun Naruto itu.


Eh kejap. Kenapa tajuk entri ni kata saya dilarang masuk syurgaNya? Suka hati awak jeeeee... Eee. Geramnya! Pffttt. *sambil menghentak-hentak kaki.


Sabar wahai pembaca sekalian. Sila baca sampai habis. Ngee~


Sebenarnya, perbezaan orang Islam dan orang kafir itu bukanlah disebabkan berlainannya nama, rupa dan bangsa. Bukanlah Michael Owen atau Muhammad Yasir yang menjadi garis pemisah antara kafir dan Islam. Tapi, AKIDAH. 


Kata Ukht M, setiap daripada kita ni dah dapat tanda nama Muslim tu. Dan haruslah syarat paling asas untuk masuk syurga ialah MESTI ISLAM. 


Sepenuh Masa tahu! [Kredit]
Dan dalam mengamalkan Islam, mesti secara sepenuhnya. Tak boleh separuh-separuh. Baru anda boleh gelarkan anda Muslim Sepenuh Masa. Dalam Islam, mana ada kerja separuh masa tahu..? Bukan macam kerja separuh masa di Kay Eff Si (KFC) atau di Gerai Pakcik Bob sebagai tukang buat air. 


Allah berfirman :


''Hai orang-orang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang NYATA bagi kamu''
[Al-Baqarah : 208]

Bayangkan kalau satu hari kita dah malas nak pakai tag nama Islam dan Mukmin itu. Lagu kita gantungkannya ke leher kambing biri-biri klon Dolly. Nampak mudah kan?Tapi impaknya, bayangkan pula satu hari, Malaikat Maut datang jemput kita. Di hari akhirat, kita dihadapkan dengan Syurga dan Neraka. 
Lalu, malaikat tanya,
 ''mana tag nama Islam dan Mukmin dan Daie awak?''  
Kata anda, ''Err. Kat leher biri-biri Dolly''

Late Puan Dolly [Kredit]
Mampu ke kata macam tu?

Ok. Mungkin analogi tadi terlalu gempak atau anda sendiri pun tidak memahaminya. Apa yang saya ingin sampaikan ialah jika kita berniat masuk syurgaNya, kenalah usaha. Dan usaha itu telah dijelaskan dengan osemnya oleh Allah SWT dalam tujuan hidup kita di galaksi bima sakti ini. Nah, apa tunggu lagi...? Jum berlari cari redha Allah!!!

“Sesungguhnya bila salah seorang di antaramu meninggal, maka diperlihatkan kepadanya tempatnya di waktu pagi dan petang. Jika ia termasuk ahli surga, maka ia ahli surga. Dan jika termasuk ahli neraka, maka ia ahli neraka. Lalu dikatakan kepadanya: ”Inilah tempatmu sehingga Allah bangkitkan kamu pada hari Kiamat.” (HR Bukhary)

Semoga saya dan anda juga tidak akan dilarang untuk masuk ke mana-mana jua pintu syurga Allah. Syurga itu sumpah best tahu..? Tak dapat den nak cerita kebestannya. Hanya Dia yang Maha Mengetahui. 

ps: Destinasi wiken ini, Petaling Jaya bersama akhawats terchenta! Siapa nak join..? Hehehe.

Wallahualam
-islamic desire-




Wednesday, February 15, 2012

Saya Juga Pernah Menjadi Hantu..!

Dengan nama Allah, Yang Maha Melihat :)

Nota contengan : Buat anda yang menghidap lemah jantung, dinasihatkan untuk membaca bersama mereka yang sihat sejahtera untuk mengelakkan sebarang kecemasan. Haha. Ops!
Hah, jangan ada yang takut tidur malam pula! [kredit]
Err. Biar betul? Anda pernah menjadi sebiji hantu ke Cik Panda? (gelaran yg diberikan oleh seorang ahli kawasan) Tapi macam mana boleh berbelog ni? Pelik laaa. Takutttt. Kata anda yang runsing hingga mengambil bantal menutup muka sambil berhasrat lagi untuk menghabiskan bacaan belog ini. Hohoho. 

Kenapa nak pelik pulak bila saya kata saya hantu? Eh, ramai je sekarang ni berlomba-lomba menjadi hantu tahu..? Ahh..! Dusta semua itu. Kata anda lagi. Eh. Dia ni, sabar jelah. Tak nak percaya lagi..? 

Tuuu. Cuba ambil kejap remote tv anda. Atau saya ajar cara mudah. Gi u-tube, taip pontianak harum sundal malam, histeria, blok 404, congkak dan baaaaaaaaaaaaaannyaaakkkkk lagi. Ramai yang dah berlakon jadi hantu ni. Osem sungguh! *tangan di dada mata ke atas

Ok. Itu semua bukan apa yang saya nak sampaikan atau contengkan dalam belog bulatan gembira ini. Sila jangan cuba-cuba rasa untuk rasa takut. 

Err, anda mungkin pernah terdengar atau ternampak dengan mata bholat anda itu frasa'' hantu game atau hantu filem korea'' kan? Hantu di sini membawa satu definisi kegilaan dan keekstrasukaan terhadap sesuatu perkara. Dan ya, saya juga pernah menjadi salah seorang 'hantu' terhadap game ini. 

''The Sims'

Mungkin sekarang dah makin beranak pinak game ini [Kredit]

Ini Ghazwul Fikr juga tahu...? [Kredit]

[Kredit]
The Sims merupakan satu permainan di mana kita boleh mewujudkan keluarga the sims itu sendiri dan mengawal segala perlakuan mereka. Tidur, makan, mandi, bersosial, bina rumah, bina taman, bertani dan lain lain lain lagi. Phew~

Seingat saya, saya boleh menghabiskan masa enam hingga tujuh jam tanpa henti mengadap komputer setiap kali bermain game ini. Ok. Sob sob sob. Itu karat jahiliyyah. Moga saya dapat istiqamah daripada leka dengan game ini. 

Apa yang saya dapat lihat dari permainan ini, manusia dan watak dalam the sims ini tidak manyak bezanya. Seriyus tak tipu..! 

Manusia ibarat robot. Apa yang disuruh oleh Penheptanya, maka kena lah buat. Saya bagi anda satu epik. Ada satu robot yang macho, berwarna kuning keemasan, badannya diliputi emas 999 bertatahkan zamrud. Ok. Over pulak tu. Tugas dia, untuk membuat air Milo panas setiap pukul tujuh pagi dan hantarkan kepada tuannya yang manis dan ayu bernama Cik Prada. Eh! Tak. Puan Markonah. 

Semasa baru lagi dichepta yakni di zaman muda remaja, dia sangat patuh. Tiba-tiba! 
Setelah berlalu lima abad, (overnyaaa) robot ini tidak lagi mengikut suruhan tuannya. Lantas arahan tadi ditukar sesuka jantungnya. 
''Buat air Kopi O gula satu paket dan hantar ke ruang tamu rumah jiran Puan Markonah setiap pukul empat tiga belas minit pagi''.

Hayoyo..! Apa dah jadi ni..? 

Hah... Sama lah juga dengan ummat manusia ni. Masa tecik-tecik, comel je dia duduk kat saff konon-konon nak ikut solat sama-sama. Bila dah besar panjang, patutnya dah tahu baik buruk, halal dan  haram, tapi main sebattt je semua. Naudzubillah. Saya tahu anda yang membaca ini semua baik-baik. Alhamdulillah. 

Ibrah kedua tentunya saya merasakan jika manusia yang mengawal hidupnya sendiri tanpa peraturan dari Allah. alamatnya kemampusan lah..! Err. Apa maksud awak sebenarnya? Tanya Cik Karena dalam BBM nya. Bayangkan mengawal manusia yang macam-macam ragam dan songeh mereka tersendiri bisa menjadikan kita boleh mengalami sindrom panda gila. Sumpah!

Kerana itu, kena hengat dalam kepala! 

ALLAH SEBAIK-BAIK PENCIPTA DAN PENGAWAL.

Enaf said. Anda pun dah tahu kan..? Jenuh ustazah anda mengajar. Berbuih-buih mulut murobbi murobbiah anda sebut dalam bulatan gembira.

Sebab tu, jangan jadi macam The Sims tahu..? Pesan pada hadek-hadek, rakan-rakan anda yang masih mencuba menginstall game itu. Haha. 

Jadi? Sudah percaya yang saya juga pernah menjadi hantu? Okay, saya faham dengan anggukan anda itu. Terima kaseh! Hehehe.

Ps: Doa saya buat kita untuk terus istiqamah dalam jalan ini...

Wallahualam
-islamic desire-

Tuesday, February 14, 2012

Bukan Milik Awak, Tahu..!

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Memiliki :)


Dahulu kala, saya pernah bertanya kepada seorang ukht, 
''Sis, u tak penat ke? Every wiken ada program, drive jauh-jauh semata nak gi jumpa adek-adek untuk satu atau dua jam cuma, malam dah nak ready untuk kerja esok, u tak kesah ke hidup macam tu, sis? I yang tengok ni pun lelah.''
Haruslah bukan begini kan..?Haha [Kredit]
Dia hanya ketawa manja. Err. Manja ke? Hahaha. Ok. Sungguh pelik. Sampai ada rasa nak lepuk dia secara beriman pun ada. Grr. Lawak aje... Hehe. 


Namun, satu hari saya menerima sms darinya.


"Demi Allah! Sekiranya seseorang itu diberikan hidayah kerana [usaha dakwah] mu, maka 
itu lebih baik bagimu daripada kamu memiliki unta merah."
[Hadith Riwayat Muslim]

Terfikir juga saya, apa siknifikennya si incek unta yang berkaler merah itu? Rupa-rupanya unta merah kalau dolu-dolu nun jauh kat Arab sana, merupakan haiwan yang memang sangat berharga dan mempunyai nilai yang mahal. Lebih mahal dari Rantai labuh jenama Habib nek jah tahu..?

Dan, sangat gojes bila terhengatkan seerah Nabi, bila diminta meninggalkan kerja-kerja pendawaian  dakwah dan tarbiyyah ni, baginda dengan osemnya menjawab

“Sekalipun jika diletakkan bulan di tangan kiri ku dan matahari di tangan kanan ku, namun untuk aku memberhentikan usaha dakwah ini tidak sama sekali. Aku akan teruskan sama ada aku berjaya atau mati dalam usaha ku ini”
[Hadith Riwayat Al Baihaqi No:522].

Dan saya juga pernah menjadi mangsa pertanyaan itu oleh adek-adek sekalian. Dan, kefahaman dan tsiqah (keyakinan) saya terhadap Allah, menjadikan saya dengan yakinnya menjawab
 ''Dik, akak ni bukan milik keluarga akak sorang, akak ni milik Allah, Dakwah dan Tarbiyyah. Akak milik Islam, dik.''

Err. Tolong jangan muntah hijau dulu. Naudzubillah dari murka Allah kerana riak. 

Ya, kerana saya bukan milik keluarga yang mutlak. Juga saya tidak ada hak ke ats diri sendiri secara mutlak. Kerana saya merupakan antara berbililon, gazilion orang di luar sana yang sudah pun berjanji sehidup semati dengan Islam . 

Kerana itu, saya mahu mengajak anda untuk sama-sama membandarkan janji (mengotakan) kita. Heyy... Siapa yang tak berdakwah, dia yang ketinggalan dan ekstrem angat-angat tahu..? 

Kerana itu juga, saya betul-betul mahukan jaminan kelangsungan tarbiyyah bagi saya dan anak-anak serta keturunan nanti apabila sudah berubah fasa nanti. InsyaAllah...


ps: Tahniah buat anda yang berjaya meninggalkan zaman berkaratnya jahiliyyah anda dengan menyambut Hari Kakashi. Eh tak. Hari Kekasih. *tepuk tangan

Wallahualam
-islamic desire-

Thursday, February 9, 2012

Namanya Si Songeng Sukarsono

Dengan nama Allah, Pemilik saya dan anda tentunya :)


Nota poket hari ini: [Entri ini bermoodkan seriyus, hoho]


Err. Sila abaikan gambar ini. [Kredit]


Setelah bersama akhawats terchenta dalam satu perkumpulan SH pada cuti yang lepas, seperti dalam perancangan saya pulang ke kampung halaman yang terletak tidak jauh dari bumi Selangor ini. Hanya memerlukan 4 setengah jam saja jika naik bas. Hahaha. Namun hari itu, Ukht S telah mengajak saya untuk pulang bersamanya. Tengsomac sis!


 Dan apa yang mengosemkan diri nya, perjalanan pulang tersebut hanya memakan masa dua jam sahaja! 
Kalah Pakcik Michael Schumacher tahu..? Haa. Sapa kata akhawat ni tipikal lady driver? Reti pecut lagi. Hehe *habeslah kalau dia baca ni.


Tak dapat bayang kalau naik ni untuk 4 jam [Kredit]


Ok. Lurus ke titik. 


Sepanjang saya berada di rumah, banyak perubahan yang berlaku. Mungkin kerana renovasi secara fizikal membuatkan saya pelik dengan rumah sendiri. Mungkin sementara ini, rumah itu belum lagi menjadi rumah manis rumah buat saya. Haha. Namun, apa yang seronoknya, puan emak berkongsi kisah zaman muda dolu-dolu ketika belajar dan ehem! macam mana incek Abah ketemu dengan Puan Emak. Hohoho. 


Kata puan emak, dolu-dolu pun ada minggu orentasi atau juga dipanggil hari membuli junior. Huhuhu. Incek Abah ketika itu merupakan salah seorang committee. Seperti tipikal junior yang lain, puan emak turut dibuli oleh senior yang lain. Sehinggakan, puan emak disuruh memanggil seorang seniornya itu dengan nama ''Songeng Sukarsono'' walhal nama sebenarnya Zulkifli. Haha. Pun ada manusia begini? 


Dan ditakdirkan Allah yang Maha Esa, Incek Abah bertemu dengan Puan Emak juga ketika minggu orentasi ini. Namun, sebagai lelaki yang kachak lagi gentleman, Incek Abah telah bertekad untuk menyelidik. Kira-kira macam misyen imposibel lah. 
Dan, setelah mendapat tahu serba serbi sedikit tentang Puan Emak, Incek Abah sekali lagi bertekad untuk ke Johor Darul Takzim yang ketika itu dipenuhi dengan tanah merah saja jalannya. Macho sungguh! Hihi. 
Dan, seperti yang dikehendaki syariat Islam incek Abah dengan beraninya menyurakan hasrat menyunting bunga di taman. Err. Tolong amik baldi. Saya terasa nak muntah. Haha. 


Tahniah Incek Abah dan Puan Emak kerana menjadi contoh . [Kredit]
Alhamdulillah, berkat dari Allah SWT mereka disatukan. Wah wah wah... Osem sungguhkan? 
Erm okay. Saya dengar ada orang tanya tadi, ''kenapa awak cerita pasal ni?''


Sejujurnya, saya sangat sedih bila melihat mereka yang 'bahagia' berpimpinan tangan, duduk berdua-duaan sedangkan tahu itu haram. Dan apa yang ingin saya sampaikan, perhubungan yang berlandaskan syariat itu lebih berkekalan. Seriyus tak tipu!


Lagi-lagi bila terkenangkan sahabat lama yang baru saja mendirikan masjid putrajaya  mereka sendiri. Sungguh lah perancangan Allah itu gojes tak terperi. Anda mampu? Huhu


Maaf andai entri kali ini tidak memberi mesej yang jelas atau membuatkan anda rasa macam nak kasi penampar bongsu kat saya. Yang jelas, saya hanya menyampaikan sesuatu yang baik dan ia dipanggil dakwah. :) Peace untuk u olls.


ps: Selamat Hari Lahir buat incek Abang, Muhammad Nuruddin. Semoga usia diberkati. Jaga hati, jaga iman dan jaga diri. Sayang sokmo <3 Err. Hadiah tuntut bulan 4. Hihi. 


Wallahualam
-islamic desire-

Monday, February 6, 2012

Saya sayang Rasulullah SAW. Enaf said.



I LOVE YOU, OH RASULULLAH. [kredit]


Jum selawat 10 kali ke atas Rasulullah SAW dan ahli keluarga baginda juga rakan-rakan Baginda. 


Ok. Alhamdulillah dan tengsomac kepada anda yang sudi berselawat. 


Dalam konferens riang gembira SH yang lepas, ukht I telah menanyakan anak-anak bulatan gembeera kami sekalian, apakah sunnah terbesar Rasulullah SAW? Anda tahu tak? 


Jap jap. Saya teka. Selawat! *dengan muka bangganya anda menjawab. Hoho. 


Err. Tapikan anda, salah lah jawapan tu. Maaf lah ya. Tak dapat hadiah. Jawapan sebenarnya adalah Incek D atau lebih gelemer dengan panggilan manja Dakwah. Betul. Dakwah adalah sunnah terbesar sekali di galaksi bima sakti ini. 


Persoalannya, kalau saya mengaku saya sayang cinta rindu kasih amat kepada Baginda Rasulullah, adakah saya sudah menjalankan sunnah nya? Dari sesimpel-simpelnya hingga yang paling besar? Adakah saya makan ikut cara Rasulullah? Berjalan sepertinya? Banyak senyum sepertinya? Hatta cara memandang juga ikut model Rasulullah ini? 


Gulp. Adakah saya telah menelan air liur sebentar tadi? 


Wahai, sungguh sayang sekali Rasulullah dengan umatnya, sampai bagi syafaat, pertolongan lagi masa di akhirat nanti. Hari yang takda sapa boleh kompemkan dia akan masuk syurga mahupun neraka. Sob sob sob. Sungguh gerun bukan? 


Lagi, apakah sumbangan kita dalam kerja-kerja dakwah ni? Kalau Rasulullah sampai berkocak-kocak darah dalam kasutnya, kita pula bagaimana? Tidur sempit-sempit sikit masa konferens riang pun dah merungut. Eh, yeke? Huhuhu. Mungkin tidak. Saya tahu anda seorang yang bebas ego, bukan? 


Jika di hari jadi puan emak, kita boleh hadiahkan Nissan Murano, iPad Apple dia hari kelahiran adik bongsu, untuk Rasulullah SAW? Apa lagi...? Jum ramai-ramai kita amalkan sunnah Nabi. Oh ya! Dan banyakkan selawat. Baru Nabi tak deklair kita ni ummat yang sombong tahu..?


''Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat untuk Nabi. ''Wahai orang-orang 'yang beriman! Berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penuh penghormatan kepadanya''
[Al-Ahzab 33:56]
Salam Maulidur Rasul [Kredit]


Salam Maulidur Rasul buat semua pembaca belog DBG. Moga kita sentiasa dalam keberkatan Allah dan menjadi umat yang osem di mata Rasulullah!

Wallahualam
-islamic desire-