Mereka yang Kool :)

Sunday, April 29, 2012

Tak Cukup Class Ada Hati Nak Jalan Karpet Merah..!

Dengan nama Allah yang Maha Merahmati...


[nota terkoyak] : Tajuk entri tidak ada kaitannya dengan isi kandungan. Haha. Ayat je nak power. 


Tengok betul betul mana satu mad'u anda . Heee. [Kredit]
Alhamdulillah... Sejuk dan nyaman dan seronok bila tika ini hujan rahmat turun mencurah-curah. Mungkin ayat feymes yang selalu orang katakan, ''sodap kalau tidur ni''. Ya, ya saya tak nafikan keseronokan tidur pada waktu hujan mencurah-curah ibarat memakan satu mangkuk saiz jumbo Ais Krim Baskin Robin bukan..? Hehe.


Ok. Bukan itu yang saya hendak tulis lah wahai anda pembaca sekalian..!


Ohh sebelum saya mulakan, bagi sesiapa yang belum mentadabbur Surah Abasa, please do so. Seriyusli. Saya bimbang anda akan kehilangan rambut sehelai demi sehelai berikutan ketidakfahaman anda dengan cerita yang saya postkan ini. Hehe. *bajet bagus huh?


Sejujurnya, pengalaman demi pengalaman dalam jalan ini sangat mematangkan fikiran seseorang daie tersebut. Maka, sangat tidak merunsingkan apabila ikhwah dan akhawat kelihatan 'matang' sebelum usia. Hehe. Sebenarnya saya segan nak kata tua sebelum usia. 
Dalam melakukan kerja dakwah, tak boleh lah main redah dan tangkap muat saja. Perlu kepada fiqh (faham) dan strategi dan cara yang muntij (berkesan atau berhasil). 


Ya, mungkin dulu kita selalu didedahkan dengan anasir taghyir (agen perubah). Yang memiliki logam yang kalau polish, boleh dapat titanium.*ternganga*  Namun, jangan sesekali kita lupa, semangat mutarobbi juga penting! Sebab itu kena hargai setiap seorang daripada adik-adik kita. Mereka ibarat buah hati pengarang jantung pisang kita tahu..? Masalah dia, masalah kita. Jatuh bangun dia, urusan kita. Seperti dalam surah Abasa, Allah SWT menegur keras Rasulullah SAW kerana tidak mempedulikan Abdullah Ummi Maktum yang buta. Wahai! Padahal dia dah terang-terangan bersemangat dan menunjukkan minat yang ampuh kepada Islam. 


Itu Rasulullah SAW. Bagaimana dengan kita? Dah cukup bersabar dengan adik-adik? Bila sms tak berjawab, bila call tak berangkat, bila tweet, tak reply, apatah lagi bila bere-mail. Harommm... Kata Muaz, jiran sebelah. Hehe.


Boleh refer Surah Aln Anfal 44-46 [Kredit]
Bagi mereka yang pernah mendengar Muntalaq (yang taktahu apakah itu, sila usaha untuk tahu, haha) , apa yang lebih aula' (penting) adalah kita kena menyedarkan mereka yang berpegang teguh dengan Islam supaya melakukan kerja dakwah. Bukan baik sorang-sorang. Simpan sorang-sorang. Kedekut. Tak malu. *kanak-kanak jelir lidah


Itu bagi Murobbi. 
Mutarobbi apa cer pulak?


Laaa. Sama jelah. Pokok pangkalnya jaga adab tatasusila kita dengan Murobbi atau Murobbiah kita. Dia ibarat emak atau ayah kita (sounds old). Dia sorang kena jaga 6, 7, 8, 9  adik-adik yang setiap satunya macam-macam perangai, ragam dan songeh. Kena faham, dia juga manusia biasa. Bukan maksum. Bukan kartun Sin Chan boleh diubah-ubah ikut jalan cerita. Sebab itu, berdoa, berlapang dada lah sebanyak-banyaknya. Moga anda tidak cepat beruban, botak ataupun gila. Err.


Dan insan-insan ini jugalah yang banyak memikirkan masalah anda wahai mutarobbi. 


Seperti kata Hassan al-Banna :
''Aku merindukan insan-insan yang tidak lena malam memikirkan masalah ummat''


Dan kita? Tak tidur lena memikirkan esok peperiksaan akhir, atau keputusan peperiksaan dah nak keluar, atau hari hujan kain belum angkat lagi, atau nanti petang nak berbuka apa ya..? 


Sungguh banyak yang perlu kita muhasabahkan... 


''Ya Allah ya Tuhanku, tarbiyyahlah aku sebanyak-banyaknya dengan apa juga cara yang engkau sukai''
Ehem ehem! Inilah saya. Haha. [Kredit]





ps: Tidak sabar untuk kembali ke medan konferens riang bersama 'darling marling' yang super duper terbaek! Dan... doakan juga saya sihat ya. Hehe. ;) Juga berharap Allah makbulkan doa yang 'satu' itu. Ameen ya Rabb. 


Wallahualam

3 comments:

  1. Muka orang orang yang beriman pada hari itu berseri-seri. Tertawa, lagi bersuka ria. (Abasa 38-39) Semoga kita tergolong dalam golongan ni ye. Jauh lagi kan jalan? Phew*sambil lap peluh. Ayuh makin kuat kita melangkah :)

    ReplyDelete
  2. Pembetulan: sangat jauh lagi.

    ameen.

    ReplyDelete

''... Katakanlah, ''Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran''

[Az Zumar 39:9]

Daisypath Happy Birthday tickers