Mereka yang Kool :)

Tuesday, December 13, 2011

Kisah Budak Tertinggal Tren

Dengan nama Allah yang Maha Membaca Isi Hati :)

Incek Thomas juga tahu erti komited dengan tugas nya tahu..? [Kredit]


Assalamualaikum gais..! Ohh.. Apa khabar orang kampung... Lama sudah tak berjumpa... Lalala~ Ehh. 
Maafkan saya. 

AMARAN : [Kisah ini lebih kepada curhat atau curahan hati nama panjangnya]

Jalan dakwah dan tarbiyyah ini sumpah panjang. Ya, tidak dapat dinafikan. Bukanlah berapa lama kita ditarbiyyah yang menjadi soalnya, namun sejauh mana kita komited dengan incek D dan puan T itu yang perlu disoal siasat kepada diri kita sendiri. 

Yes, I'm talking about Commitment. [Sila boldkan, besarkan font, italickan dan underlain]

 Jalan tarbiyyah ini menuntut segala-galanya dari kita. Pengorbanan masa, tenaga, wang, kesabaran dan semua sekali lah senang ceritanya.  Dan bukan mudah untuk seorang makhluk Allah untuk memastikan dirinya, hatinya dan segala-gala miliknya diserahkan bulat-bulat hanya untuk melakukan kerja abid dan khalifah. 
Bukan seperti memotong kek lapis Sarawak atau mengira 1,2,3. Ia lebih dari itu, Sumpah!

Beruntunglah bagi mereka yang sangat komited dan berusaha sedaya-upaya untuk memastikan keberjayaan dakwah dan tarbiyyah ini. Kalau diingat kisah Kaab bin Malik yang tertinggal dalam siri Perang Tabuk sungguh siknifiken dengan tajuk Komitmen ini. 

"Dan terhadap 3 orang yang ditangguhkan penerimaan taubatnya oleh ALLAH SWT, sehingga mereka merasakan bumi ALLAH SWT yang luas ini menjadi begitu sempit. Dan sehinggakan mereka merasakan diri mereka juga begitu sempit. Dan mereka merasakan bahwa mereka tidak dapat melarikan diri daripada azab ALLAH SWT. Kemudiannya ALLAH SWT menerima taubat mereka, supaya mereka tetap dalam keadaan bertaubat. Sesungguhnya ALLAH SWT itu, adalah Tuhan yang Maha menerima taubat."
[At Taubah 11:118] 

Adakah kita ingin menjadi Kaab the sekend? Oh tidak..! Sedangkan Kaab pun diboikot selama 50 hari 50 malam biarpun sudah memohon taubat kepada Allah, inikan pula kita..? Naudzubillah dari murka Allah.

Pesanan untuk diri sendiri *air mata mengalir laju* dan juga buat anda semua, marilah kita komited dengan jalan ini. Jom jadi super saiya untuk agama Allah hokei..? Tak mau main-main lagi dah tau ?
*angguk-angguk*

 Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras dan banyak di antaranya orang-orang yang fasiq (derhaka). "
[Al-Hadid : 16]

Moga seisi dunia redha dengan hidupnya kita sebagai makhluk Allah. 

Wallahualam
-islamic desire

No comments:

Post a Comment

''... Katakanlah, ''Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran''

[Az Zumar 39:9]