Mereka yang Kool :)

Sunday, July 29, 2012

Kisah Jalut Bersumo Dengan Talut #2

Dengan nama Allah yang Maha Menghidupkan Maha Mematikan

Nota kosong: Menulis dengan sedikit perasaan terkejut yang tersisa. Seriyusli. 
Lawan! Lawan! [Kredit]
 Maka, peperangan meletus-letus. Islam melawan Kafir. Islam melawan Jahiliyyah. Dan tentunya anda sudah mengagak bukan apa yang akan terjadi..? 

Bukankah sunnatullah itu kompem berulang dengan izin Allah? Ya! Seperti yang ditakdirkan, Talut dan pasukan tentera yang berimandan bertaqwa tadi berjaya mengalahkan Jalut dan tenteranya itu. Betapa hebatnya Allah membantu hambaNya! 

 Maka, itulah kisah yang dihidangkan Allah dalam al-Quran khas buat kita yang mahu mengambil pelajaran. 

Justeru, tamatlah kisah Jalut berlawan dengan Talut. Wallahualam. 

********* 

Seperti selalu, dalam penghujung buku sebelum muka surat kosong yang terakhir, pasti sesebuah kisah diselitkan dengan ibrah atau moral of the story right? Selalunya, jika adik-adik bulatan gembira saya bertanya, pasti saya akan menyoal mereka semula, ''Awak rasa macam mana?''. Ok. Itu sungguh tipikal. Hehe. 

Kisah Jalut vs Talut ini banyak sungguh ibrahnya. Secara pokok, ia berkisar tentang ujian-ujian atau tapisan-tapisan Allah buat hamba-hambaNya yang DIA sayang. Seperti tentera  Talut, ada beberapa ujian dan 'trick' juga TAPISAN yang disediakan. Jom kita tengok satu per satu. Eh, bukan. Baca.

1. Sebenarnya, di awal kisah ini, Bani Israel telah meminta diangkat seorang raja lalu mereka berjanji akan berperang di jalan Allah. Tapi, bila perang diwajibkan kepada mereka, ada yang berkata ''talk to the hand'' lalu menyombongkan diri kecuali sebahagian kecil sahaja. Itu tapisan pertama.
[Al Baqarah : 246]

2. Apabila Talut diangkat menjadi raja mereka, mereka malah bertanya yang macam-macam dan tidak berpuas hati hampir-hampir buat rusuhan. Err. Bukankah telah dikatakan kepada mereka, Allah Maha Tahu? Itu pula tapisan kedua. 
[Al Baqarah: 247]

3. Kisah di sungai di mana tentera Talut tidak dibenarkan meminum air sungai kecuali mereka yang mencedok dengan satu cedokan tangan sahaja. Yang melanggar arahan tersebut, tidak dibenarkan ikut berperang. Tapisan ketiga menyusul.
[Al Baqarah : 249]

4. Ini pula berkenaan sebahagian tentera Talut yang sudah berjaya ujian minum air sungai tetapi berasa tak daya dan ragu-ragu pula untuk berlawan Jalut dan hulubalangnya. Maka mereka tidak ikut berperang. Alasan demi alasan diberi untuk tidak turut berperang. Tapisan keempat.
[Al Baqarah : 249]

Inilah antara ujian dan tarbiyyah buat hambaNya yang disayangi. DIA mahukan kualiti dalam diri seseorang yang mahu menjalankan kewajipan dakwah dan tarbiyyah ini. Bukan yang suka beralasan, bukan yang suka lari-lari, bukan yang manja-manja. Bukan sama sekali. DIA mahukan mereka yang tulus ikhlas, beriman dan berjihad dengan sebenar benarnya. *Ok. Saya sangat terasa dan sentap tahap panda dengan perenggan ni.

Maka itulah dia. Allah sangat-sangat mahukan kebaikan dalam diri kita. DIA sangat sayangkan kita. Tapi sejauh mana kita sayangkan DIA? 

Ayuh! Dalam bulan yang mulia ini, tingkat kan amal kita. Berdampinglah dengan al-Quran. Gerakkan kaki untuk solat. Puasa lah dengan makna yang sebenarnya. Kelak bila ajal menjemput, malaikat akan mencium kepala kita, hati kita dan kedua kaki kita dan di situ malaikat akan nampak Al Quran di kepala, puasa di hati, dan solat di kedua kaki. Alangkah bagusnya! 

Saya mohon keampunan dari Allah dan kemaafan dari anda semua andai entri ini mengguris hati sesiapa. Hanay berkongsi dan sebarang kesilapan mohon ditegur. :)

ps: Al Fatihah buat sahabat di Asasi Undang-Undang dahulu yang telah kembali ke pangkuan penciptaNya dalam keadaan yang sungguh tenang dan mudah, insyaAllah. Iye, meninggal dalam bulan mulia dan keadaan tidur. Moga allahyarham ditempatkan dalam kalangan orang berjaya syahid. Ameen.

[Kredit]
Wallahualam

 

No comments:

Post a Comment

''... Katakanlah, ''Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran''

[Az Zumar 39:9]

Daisypath Happy Birthday tickers