Mereka yang Kool :)

Saturday, July 28, 2012

Kisah Jalut Bersumo Dengan Talut #1

Dengan nama Allah yang Maha Memberkati Usia-Usia Kita.

Bersumolah dengan Jahiliyyah! [Kredit]
[Nota koyak] : Sudah hari ke-9 di bulan Ramadhan. Tapi macam mana dengan 8 hari yang sudah lepas? Gulp.

Pada suatu hari, terdapat sekumpulan kaum  yang sombong lagi bongkak serta tidak kurang kereknya. Pada ketika itu, kaum tersebut masih tercari-cari siapakah yang akan memimpin mereka sebagai raja. Yelah, adat sebuah masyarakat, mestilah ada ketua, bukan? Sedangkan di dalam kelas tadika saja sudah ada ketua kelas. Hehe. 

Lalu, datanglah seorang nabi yang sungguh berwibawa dan sangat bersemangat untuk membawa peringatan dan khabar yang sungguh riang lagi gembira. Khabar dari Tuhan mereka. Nabi tersebut lalu berkata kepada kaumnya, ''Nak tahu tak? korang mesti tertanya-tanya siapakah yang akan menaiki takhta kegemilangan sebagai rajamu yang sejati bukan? Hoho. Sini aku bagitahu. Sesungguhnya, Allah telah 'melantik' Talut sebagai rajamu. 

Mendengar sahaja perkhabaran itu, kaum yang dimensyen, dengan kuasa sombong yang tidak dapat dibendung lagi seraya berkata sambil mencebik, ''Cane pulak si Talut tu yang jadi raja? Dapat kerajaan pulak tu? Heyy, kitorang ni lebih layak tahu...? Dahlah si Talut tu tak kaya! Ada ke orang papa kedana nak dijadikan raja?''
Nabi mereka mereplai, ''Suka hati Allah lah! DIA telah memilih Talut sebagai raja u olls, DIA memberinya kelebihan dari segi fizikal dan ilmu tau! U olls hado? Allah lebih tahu lah siapa yang lebih layak. DIA kan Maha Mengetahui, ilmu Allah Maha Luas.'' *ok. over sikit. 

Sambung Nabi mereka, ''Kalau u olls nak tahu tanda kerajaannya ialah datangnya Tabut (peti menyimpan Taurat) kepadamu, dan dalam tu ada ketenangan serta tinggalan keluarga Musa dan Harun yang dibawa oleh malaikat''. Haa! Osem bukan tanda kekuasaan Allah tu? Kalau u olls beriman, pasti u olls akan nampak tanda kebesaran Allah di situ''

Wehh, biar betol Talut jadi raja? [Kredit]
Maka, tibalah masanya Talut yang telah dipilih oleh Allah sebagai raja memimpin kaumnya memerang kaum kafir laknatullah. Lalu pada suatu hari yang hening dan bening, burung kicau-kicauan, cengkerik bersahut-sahutan, angin sepoi-sepoi bahasa Mandarin... Talut membawa bala tenteranya yang gagah lagi perkasa untuk berlawan dengan si jahat, Jalut. Dan this is the best part. Mengenai ujian kepada mereka. 
Oh ya, obvieslli mereka berdua bukan lah si kembar dua.  Hehe.

Dalam perjalanan yang panjang dan berliku liku itu, tiba-tiba Talut berkata, 
''Wahai tenteraku yang disayangi, Allah akan menguji korang dengan sebatang sungai. Siapa saja yang meminum air sungai tu, dia tersingkir, tak boleh ikut aku.Kecuali mereka yang cedok dengan satu cedok tangan saja. Haaa.... Is that can be understood?''

Wahai... Wahai... Dah diberi amaran sepertiga keras pun masih ada yang melanggarnya. Hailaa. Maka, tinggal lah ciput sahaja bilangan tentera garuda milik Talut yang tinggal bersamanya. 
Ok. Meh cite tentang yang tinggal ni. 

Maka, ketika tentera yang tinggal ini menyeberangi sungai yang luas itu, sebahagian daripada mereka berkata dengan kepenatan. ''Alaaaa.... Rasa macam dah tak daya nak serang Jalut dan tenteranya. Tak larat. Nak back-off boleh dak..?''

Maka tinggal lagi seciput-ciput sahaja bilangan tentera Talut yang betul-betul berimandan bertaqwa, 
''Hisy korang ni, be tough men! Korang tak ingat ke berapa ramai golongan yang tinggal ciput macam kita ni dimenangkan Allah dalam peperangan? Bukan kuantiti yang Allah kira, tapi kualiti tahu..? Korang sabar lah. Allah sentiasa bersama dengan orang-orang yang sabar!

*Cer listkan, Perang Badar dalam lebih kurang 300 lebih saja lawan dengan 1000, dahlah puasa Ramadhan pulak tu. Ok yang ni saya tambah. Ngee. Refleksi seerah sekejap.

Dan mereka yang masih kental dan berjiwa buraq, melangkah dengan penuh harapan dan tawakkal kepada Allah SWT. Ketika mereka bertekad dan maju melawan Jalut dan bala tenteranya, mereka berdoa, 

''Ya Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, kukuhkan langkah kami dan tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir''
[Al Baqarah 2:250] 

Dan peperangan meletus-letus. Islam melawan Kafir. Islam melawan Jahiliyyah. Adakah Allah masih ingin menguji Talut dan tenteranya lagi? Menangkah mereka? Adakah kisah ini berakhir dengan happy ending story...? Atau Allah menguji sebagaimana Allah menguji hambaNya dalam peperangan Uhud yang berakhir dengan kekalahan yang hakiki?

 Jeng jeng jeng... Nantikan sambungannya dalam entri yang akan datang. *senyum sampai telinga

 ps: Selamat Hari Lahir kepada adik bulatan gembiraku yang sungguh comel, ukht J dan ukht Q, moga Allah memberkati usia antunna. Lebiyuuuu<3

Wallahualam
 

2 comments:

  1. urm.. silap2... dorg dikehendaki minum secedok tangan jah... x lay lebih... bkn x lay mnum lgsg...

    ReplyDelete

''... Katakanlah, ''Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran''

[Az Zumar 39:9]