Mereka yang Kool :)

Sunday, May 8, 2011

Puan Mommy yang Dichenta.

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Makin hari makin pendek umurku. Makin dekat waktu bertemu Allah SWT.
Ade orang yg tanya, ''Ga po dio ado hari ahad tuh?''
''Tohla kok, ore dok sibuk denge haghi ibu''.
Hmm.. Hari ibu, mak, mommy, ummi, mek, dan entah apa lagi yang bisa dipanggil biasa disambut pd 8 mei stiap tahun.
Tapi, pada aku dan keluarga yg tak tahu dan tak ambil 'port' sangat dengan event seperti ni, mcam biasa sajelah.
Sebab, stiap masa, mak kita ....
Cantik
Menarik
Mak memang The Best!!!



Lalu, aku teringat sesuatu baru-baru ni, sungguh FEELING sekali. Kalau anda nak turut feeling pun dijemput. :)

KISAH AKU DAN PUAN MUMMY.

Pada suatu malam yang hening bening, tiba-tiba GEMPAR satu rumah!
Mengapakah?
Ohh... Reult UPU dah keluar rupanya.
Laaa....
Tapi, apa yg lebih merunsingkan fikiran ku.
Macam mana nak bagitahu mak ni yang aku dapat Asasi Undang-Undang ?
Macam lah aku tak tahu menahu yang mak mmg tak setuju anak dia amik bidang guaman.
Aiseh... Dengan dada yang berdebar macam motorbot laju, DUP DAP DUP DAP, aku mencari jalan.
Lantas, tika maghrib aku bersolat sunat Rawatib disertai doa agar dilembutkan hati emak.

Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya: “Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.”
Riwayat al-Hakim

Tika terbaca hadis ini dalam Buku Bahasa Arabku dolu-dolu, aku jadi keliru dan gentar.
Kalau mak tak redha dengan aku, bagaimanakah? Lagi aku tak sanggup hadapi MURKA Allah.
Ohh.. Tak sanggup!!
Tapi, aku bertekad. Kebenaran mesti di 'reveal'kan. Lantas, aku menarik perlahan tangan kakakku yang sulung, sebagai sumber ke'power'an di situ. :)
''Adik, dapat UPU tak ?''
''Err.. adik dapat, mak. UITM SHAH ALAM.''
''Alhamdulillah. Course ape?''
Aku terdiam sekejap. Sambil tersengih macam ketam belum masak kat dapur tu, aku menjawab sekali nafas.
''ASASI UNDANG-UNDANG KPTM, PROGRAM 1 TAHUN , MAK''.
''Undang-undang??? Kau mintak ya?''


Allahuakbar!! Saat tu, aku rasa sangat kerdil. Tapi dikuatkan juga diri, aku terangkan segalanya tentang mengapa dan bagaimana aku memilih kursus itu.

Akhirnya, sambil tersenyum, mak memuji. Dan, kata mak, kalau boleh dielakkan turun naik court, baguslah. :)
InsyaAllah...
Gembira rasa nak main lompat-lompat tilam macam zaman dolu dolu. Tapi, jangan gumbira sangat . Kena ingat apa yang Allah pesan.


''Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput dari kamu, dan tidak pula TERLALU GEMBIRA terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membangga diri''.
(AL-Hadid:23)

Jadi, inilah logam yang insyaAllah akan diteguhkan buat Islam. Aku akan memper'alat'kan ia sebagaimana anasir thagir yang lain. InsyaAllah...


Jazakillah buat Bonda Puan Khairiah Binti Ahamad yg sudi menjaga ku, menjadi murobbi awal bagiku... Kasihmu membawaku ke syurga~

Ma fi Qalbi Ghairullah~
Wallahualam~

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. congrate for uitm!
    bittaufiq wannajah!!
    moga berjaya mnjadi seorg peguam muslimah yg memantulkan cahaya Islam!
    insyaallah..

    ReplyDelete
  3. lina asrar: doakan yg terbaik. moga Allah bersamamu... :)

    ReplyDelete

''... Katakanlah, ''Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran''

[Az Zumar 39:9]