Mereka yang Kool :)

Wednesday, May 4, 2011

Pesanan dari Kubur

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

''Wahai orang tua yang telah bongkok dan DEKAT AJALNYA...
Apakah engkau telah bersiap-siap menghadapi malam pertama???
Wahai pemuda gagah yang bergelumang harta dan sejuta asa
Apakah engkau telah bersiap-siap menghadapi malam pertama???
Ia adalah malam pertama dengan 2 wajah
Mungkin malam pertama yang menjadi malam-malam syurga berikutnya
Atau mungkin malam pertama bagi malam-malam neraka selanjutnya...''
Dr.A'idh Al-Qarni,M.A

Malam itu, aku seperti biasa menemani puan kakak dan puan emak, untuk menghantar abangku ke Kolej Kediamannya di Kuantan, Pahang. Kata mak, kami singgah di kedai Terus Maju dulu. Nak beli barang abang. 
Tiba di sana, kami ke tingkat atas. Mak mencari barang, kakak menjaga anak buahku dan abangku bersama puan emak. Aku pula berjalan 'cuci-cuci mata je gitu'. Hehe...
Memandangkan aku sukaaaaa membaca (berkat tauladan dan contoh mak dan abah, alhamdulillah) aku ke 'Book Section'. Membelek dan terus membelek apa saja buku yang terhidang di depan mata...

''MALAM PERTAMA DI ALAM KUBUR''. Ya, melihat kepada tajuknya saja, rasa gerun. Mungkin inilah kesan penyakit wahan (cintakan dunia dan takutkan mati), nauzubillah. Aku hanya sempat membaca sedikit sinopsis cerita di kulit belakang. Lagipun melihat riak wajah akak yang berkerja di sekitar section situ, persis berkata ''NAK BACA LEBIH, BELILAH DIK OII.....'' 
jadi apa lagi, aku pun beli. :)

Tapi tak sia-sia mak tolong berkorban membayarkan buku ini. P/S: thank you mak! :)
Buku ini berjaya membuatkan aku insaf dan menyedari hakikat aku sebenarnya sering terlupa mengenai MATI. Ya, dengan ditambah perisa nafsu oleh geng-geng syaitan durjana, aku maklum dengan kelemahan hati aku. Tak seperti Rasulullah S.A.W serta para sahabat sewaktu berperang. 

Persoalan ini sering bermain-main di kepala otak persis aku bermain POLICE AND THIEF dan BALING SELIPAR juga TENG TENG. 
Aku tahu aku adalah CALON MAYAT. Tapi...
  • Kenapa aku masih berFACEBOOK tanpa tujuan penting??
  • Kenapa susah untuk aku bertahajjud di 1/3 malam??
  • Kenapa aku KEDEKUT AIR MATA menangis takutkan ALLAH SWT?
  • Kenapa aku lambat kerjakan SOLAT FARDHU ??
  • Kenapa ibadah SUNATKU kadang ON kadang OFF??
  • Hutang piutang aku DAH BAYAR BELUM??
  • Kenapa MENGUMPAT jadi HOBI??
Ya Allah... Sungguh banyak kenapa itu...
Kata 'MALAM PERTAMA DI ALAM KUBUR', amalan yang baik akan datang menemani kita dalam kuburan seperti PEMUDA TAMPAN. Dia menyapa mesra, mengucapkan salam. Malaikat pula mendoakan kita dan datang ddan duduk di kepala dengan mesra dan lemah lembut . Lalu, malaikat mengucapkan nama yang indah-indah. Alangkah indahnya waktu itu... insyaAllah.

Namun, kalau kenapa dan kenapa tadi terus menjadi kenapa tanpa ada tindakan...
Amalan BURUK HODOH BUSUK BANGKAI akan datang menjelma menjadi makhluk GELAP HITAM PEKAT BUSUK lalu menghina jasad. Malaikat pula melaknat selaknatnya dan malaikat juga datang di kepala sambil melutut dan berwajah HITAM.. Nauzubillah.

Jadi, JOM kita hyati falsafah KEMATIAN yang mungkin menjemput kita BILA-BILA MASA TAK KIRA DI MANA ANDA BERADA...


No comments:

Post a Comment

''... Katakanlah, ''Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran''

[Az Zumar 39:9]

Daisypath Happy Birthday tickers