Mereka yang Kool :)

Thursday, August 16, 2012

Permainan Mencari Percaya.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Membahagiakan :)
Mungkin dalam daurah kita boleh buat game macam ni? Gulp. [Kredit En. Gugel]
 Ok, nampak tak habuk kat diari bulatan gembira ni? Tolong ambilkan vacuum cleaner berjenama Panasonic itu boleh? *bunyi vacuum kedengaran

Err. Okay. Dah siap. 

 Assalamualaikum wbt anda semua! Acano hari ke dua puluh lapan ramadhan? Anda, jangan buat Ramadhan menangis tau. Saya penat pujuk dia. Dia terasa hati dengan kita, katanya kita eksaited sangat nak tinggalkan dia. Kenapa tak manfaatkan dua hari yang berbaki? 

Ok. Sentap dan zass. Terima kasih. Sekianggg. 

 Entri kali ini saya tulis dengan perasaan berbunga riang. Bagi mereka yang setia mengikuti laman muka buku saya, sudah tentu banyak yang perasan di pertengahan Ramadhan saya banyak mengepost status berkenaan futur, jiwa kacau, serabut, rasa down dan sebagainya. Ya, secara jujurnya itulah yang saya rasa pada waktu itu. Kadangkala bila saya terasa begitu, hampir-hampir saya terlupa akan kata-kata hekmat yang dilontarkan kepada adik-adik bulatan gembira selama ini berkenaan sabar. Haihh. Tapi itulah tarbiyyah, apa yang kita cakapkan, pasti akan diuji. 

Dan, pada satu petang yang aman damai, ketika menemani kakak tersayang membeli lauk pauk, (haritu malas masak) hehe, saya termenung seketika tatkala melihat sebuah kren sedang mengalihkan sebijik batu yang cukup besar saiz jumbo. Apa yang saya kagum, ialah apabila seorang pekerja setia menunggu di bawah kren itu. Sangat terserlah rasa percayanya dia kepada pemandu kren tersebut. Yalah, kalau saya, mana mungkin saya berani untuk duduk di bawah kren yang sedang mengalih batu besar tu. Buatnya batu besar itu menghempap saya, tak ke leper? Hehehe. Ok. Cukup.

Lantas, saya teringat satu game yang cukup seronok malah mencabar keegoan saya di konferens riang tempoh hari. 

Mungkin ramai yang sudah tahu. Game tersebut saya memberi namanya, ''Permainan Mencari Percaya''. 
Sungguh simple. Game ini memerlukan dua orang sahaja. Seorang berada di hadapan dan seorang lagi di belakang. Manusia yang berada di hadapan, perlu menjatuhkan badan secara kebelakang dan dia perlu PERCAYA kepada manusia di belakang untuk menyambut dirinya daripada terjelepuk ke lantai. Hehe. Comel bukan?

Err. Gambar kecil saja. Sila tundukkan pandangan. Hehehe. [Kredit]

Oh, dan satu lagi permainan yang cukup menggugah jiwa dan fizikal saya. 

Permainan kedua ini memerlukan sekurang-kurangnya lima hingga enam orang. Dan, seorang daripada hamba Allah ini perlu baring. Lalu, yang lain perlu mengangkat orang yang terbaring tadi dengan hanya menggunakan satu jari! Jika ada 6 orang, maka 6 jari sahaja. Dan tentunya jari yang digunakan ialah jari telunjuk!


Feww~ 

Ok. Motif saya bercerita tentang 2 permainan ini? Tentulah mengenai menaruh kepercayaan. 
Adakah kita benar-benar percaya bahawa setiap kesusahan akan ada kesenangan? Adakah kita percaya dan sangat-sangat yakin bahawa malam Qadr itu ada? 

Lalu, jika kita yakin, mengapa masih malas dan liat mahu beramal ke arahnya?

Percayalah pada Allah. DIA tak pandai mungkir janji. [Kredit]
Refleksi kembali diri saya yang diuji dengan masalah hati baru-baru ini. Ya Allah ya Rabbi, DIA je tahu betapa susahnya nak mujahadah. Seriyusli. Dan apa yang saya suka tentang tadabbur, ialah setiap kali saya membaca quran, pasti ada saja ayat yang memujuk. Yang mengetuk. Yang menumbuk. Bagi saya sedar. 

Sesungguhnya... 

Di sebalik setiap kesusahan, memang ada kemudahan. 

''Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan''
[Al Syarh 94:5-6]

Tanggal 14 Ogos 2012. Tarikh itu. Akan saya ingat sampai bila-bila. 

Oh ya, dalam tarikh itu juga, kucing saya Cheeq telah selamat melahirkan 5 ekor anak kucing baka Himalaya yang sangat comel. 4 jantan 1 saja betina. :)


Konklusinya, ibarat pekerja yang sangat percaya dengan kren yang sedang mengalih batu besar, sesungguhnya keprcayaan kita terhadap Allah perlu LEBIH lagi. Bukankah DIA yang memberi angin sebagai khabar gumbira? 



Semoga Ramadhan yang akan berkata babai nanti menjanjikan rahmat dan keampunan dariNya untuk kita semua. InsyaAllah. 


ps: Tolonglah hati-hati memandu di jalan raya. Semalam baru sahaja melawat orang meninggal accident di depan rumahnya sendiri. Moga berita gembira saja untuk lebaran kali ini ya! Biidznillah.
 

Wallahualam

No comments:

Post a Comment

''... Katakanlah, ''Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran''

[Az Zumar 39:9]