Mereka yang Kool :)

Thursday, May 10, 2012

Kalau Murobbi Superb, Mutarobbi...?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Menyentuh Hati :)

[Nota terselit]: Entri kali ini buat mereka yang mempunyai mad'u atau 'anak-anak' khususnya. Buat yang belum ada, jangan sayu, anda juga bakal mendapatkannya bukan..? Dan jika tidak faham, sila silakan bertanya untuk pencerahan yang berganda :)
Moh jadi Super MUROBBI..! [Kredit]
Alhamdulillah, setelah hampir seminggu lamanya, sejak pulang dari konferens riang bersama akhawats tersayang (ok, saya admit saya rindu mereka), baru laa ni dapat update blog bholatan gembira. Maafkan saya wahai stalker blog sekalian. Hehe.
Pengisian oleh ukht yang cukup mantap menjadikan perkumpulan kami pada minggu lepas terasa 'berat' dan rasa bagai nak pengsan. *haipebola. Eniwei, tengsomac jazakillahu khairan katheera wahai akhwats untuk pencerahan dan nikmat ukhuwwah bersama-sama. :)


Qudwah qobla da'wah. 

Contoh sebelum dakwah. Atau be an example before preeching. Ayat ini terngiang-ngiang dan terbyang-bayang di fikiran saya daripada mula hingga tamatnya perkumpulan kami di Kaisy. Seriyusli. 
Ayat yang membuatkan saya kembali merenung sedalam-dalamnya, cermin semula diri ini. Kononnya dah deklair diri membawa anak-anak sekalian, namun adakah kita sudah menjadi contoh untuk mereka?

Kena ingat, anak-anak usrah kita bukanlah hidup di alam fantasi. Bukan seperti Sun Goku yang pandai melakukan jurus bayangan. Bukan, bukan dan bukan! Mereka seperti kita. Hidup di alam nyata. Di dunia. Dan mereka juga perlukan sebuah orang yang dapat mereka lihat, perhati, kaji dan analisis lalu dijadikan contoh tauladan dalam menjalankan gerak kerja dakwah. Atau, paling koman pun, anak-anak dapat mengubah diri mereka. Membuang jahiliyyah mereka. Bukankah pasa sahabiah dahulu kala tertarik dengan Rasulullah SAW kerana sikapnya yang sumpah kool itu..? Dan kerana itu jugaklah, Rasulullah SAW diciptakan sebagai seorang manusia yang sama dengan orang lain, kerana adalah lebih mudah untuk melihat contoh makhluk yang serupa dengan kita, tak begitu..? 



''Apa guna gi bulatan gumbira kalau boleh baca buku di rumah?''


Doom...! Kebabom kena tumbuk dengan ayat di atas. Iye, kadang kala kita terlalu memberi ilmu itu, tanpa kita sedar kita tersyok sendiri sedangkan adik-adik ternganga dan menunggu bilalah surah Al-'Asr akan dibacakan. Sedih tahap panda bukan jika kita bersusah payah tapi adik-adik masih tak faham dan tak tsiqah dengan kita..?


Sebab itu, apa-apa hal sekalipun, :
MUROBBI mesti OSEM. 
MUROBBI mesti BERFIKRAH. 
MUROBBI mesti KORBAN LEBIH. 
MUROBBI mesti HADAM BAHAN.
MUROBBI mesti BERIMAN.


Pendek kata, semuanya MUROBBI lah! Sebab apa ek? Takkan nak salahkan murobbi juga kalau ank-anak tak nak kongsi masalah dia? Dia yang taknak kongsi, i tak paksa hokeyyy...! Luah Mokcik Timah. 


Dalam hal-hal seperti ini,murobbi perlu bijak. Bijak mengaidentifai masalah adik-adik. Kekuatan dan kelemahan. Mungkin kurangnya kasih sayang antara kita dan adik tersebut. Hanya murobbi bijak dan beriman dapat mengenal potensi adik-adik tahu..! 
Heyy... Gunakanlah skill memujuk rayu dan menggoda anda itu..! Hehehe. Saya pulak segan.


Saya sungguh amat sangat tertarik apabila membaca satu post daripada Kakak Muharikah, ''iman tak boleh menipu, tak pandai menipu''. Memang betul. Sebab itulah, kadangkala hubungan murobbi dengan Allah mesti settle. Hati mesti bersih. Fizikal mesti kuat! Baru boleh jadi mukmin yang dibanggakan Allah. Dan alhamdulillah, saya dikurniakan murobbiah yang pada saya cukup gojes. Dengan kesebukan dirinya, hingga kadangkala tak sempat prepare bahan untuk kami di bulatan gembira. Namun, benarlah, kerana apa yang disampaikan itu terbias daripada iman dalam hati, ayat yang pendek pun boleh buat saya menangis dan insaf. Sumpah! (saya sayang anda, murobbiahku!)



Dan buat diri saya khususnya, adakah saya sudah bersedia untuk hidup bersama adik-adik tersayang? Berkongsi segala material saya? Berkongsi privacy saya? Berkongsi masalah saya? Berkongsi segalanya..? 

Sharing is kongsi, betul tak..? [Kredit]

Bukankah membimbing adik-adik ini ibarat menanam biji benih..? 
Perlu berhati-hati bimbang batangnya yang lembut akan patah. Perlu tahu baja dan kuantiti air yang betul bimbang akan layu atau paling gempak, akan mati! Kita tentu tidak gumbira andai benih tadi tak berjaya menjadi pokok orkid kan..? Huhu. 


Seperti kata-kataNya:

''... Demikianlah sifat-sifat mereka (yang diungkapkan) dalam Injil, iaitu seperti benih yang mengeluarkan tunasnya, kemudian tunas itu menjadi kuat lalu menjadi besar dan tegak lurus di ats batang-batangnya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya....''
[Al-Fath 48:29]

Bestkan perumpamaan Allah bagi..? Haaa tulah! Dulu suruh kaji tafsir, baca makna Quran tak mahu... Kata Meon yang kini sudah join bulatan gumbira. Hehehe. 

Dan tugas itu, akan tetap berjalan hingga kita syahid di jalan ini.... 

Kitakan mahu melahirkan Mutarobbi yang lebih superb dari Murobbinya... [Kredit]
Moga Allah menguatkan langkah, menerima taubat kita, dan kurniakan taufiq dah hidayah dalam membimbing mereka yang menanti-nanti tangan siapa yang akan memimpin mereka kepada Allah. Ameen. 

ps: Tahniah buat rakan-rakan semua atas kecemerlangan u olls dalam pepriksaan hondang-hondang yang lepas. Dai'e itu perlu bijak pandai juga tahu..? Dan buat anak-anakku yang disayangi, best of bertuah akak ucapkan. Score gila gila tahap panda terbang ok! :)

Wallahualam
-islamic desire-

3 comments:

  1. salam...kak jua..sy suke bce post2 akak...tp somtime tak paham...tp kdg2 sy pnye aty ade tgkp mnda2 yg sy mmg perlu...tulis la lagi ye...myb sy xdpt g usrah mcm org laen..tp sy dpt jugak merase ilmu2 die kat cni....heee~~teruskan mengepost yep..caiyok!heee

    ReplyDelete
  2. syafi sayang... :) akak faham je kalau ada yang awak tak faham. huhu. awakkan kanak kanak ribena. ;)

    n thanks untuk recognition tu ehh. ^_^

    jom aa jumpa. akak bagi special treatment, nak? (macam apa je ayat akak ni)

    ReplyDelete
  3. hoho..kanakkanak ribena pulak..ish3..memang suke air ribena pon..hahaha~~saye ni bab kuar umah ni payoh sebenarnye..heheee...almaklum~jadi jaga rumah..h0h0~ =)

    ReplyDelete

''... Katakanlah, ''Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran''

[Az Zumar 39:9]

Daisypath Happy Birthday tickers