Mereka yang Kool :)

Tuesday, May 29, 2012

2, 3 Kucing Berlari, Manakan Sama Si Kucing Kurap. Eh.

Dengan nama Allah yang Maha Memiliki Maha Menenangkan...

[Nota entri]: Entri ini sesuai buat anda yang memang kaki kucing. Bukan kaki manusia. Hehe. 


1
Kucing oh kucing. Kaulah hiasan dunia.... [Kredit]
Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah. Minggu ini ternyata minggu yang sungguh penuh dengan mehnah dan ujian yang sumpah menggugah hati. Memandangkan, saya ini manusia biasa, tipikal, maka sudah tentu saya juga tidak terlepas daripada mengalami masalah jiwa kacau. Hoho. Er. Malas cerita lebih-lebih. Saya kurang pandai bercerita masalah diri. Ya, itu saya. Sila kenal. Hoho lagi. Sekian.

 Ok. Anda jangan nak buat saya ubah topik ya. Saya ingin bercerita mengenai haiwan ternakan saya yang terbaik dari ladang. Ya, dalam entri yang lepas-lepas, sudah saya ceritakan dengan panjang dan lebarnya kalau saya cerita lagi mahu dapat satu kitab purbakala. Eh. Ini berkenaan dua jantung hati saya. Lily Bobo dan Cheeq. 


Memandangkan mereka berdua sahaja yang sudi tinggal di rumah ini dengan setia jayanya, maka, wajarlah saya menjaga makan dan pakai mereka. Kucing saya tak pakai apa-apa ya. Itu anda perlu tahu. Huhu. Ironiknya tentang kucing ini, beberapa bulan yang lepas, mereka telah dijangkiti wabak kurap dan kegatalan. Mungkin tidak kerana kelemumur kerana sudah pasti mereka dimandikan dengan syampu anti kelemumur jenama Friskies. Eh. Ya, saya yang kasihan melihat kondisi mereka. Setiap hari akan menggaru-garu hingga kadangkala berdarah. Habis cadar baru bilik saya. Haisy! (tak baik mengomel, Cik Prada!)


:) [kredit]
Lalu, hari ini kami bertekad untuk membawa mereka kepada Doctor Veterina yang sungguh tampan lagi suci hati. Dia memberikan suntikan mesra kepada kedua-dua kucing saya dan satu butir kapsul vitamin berperisa coklat. Yummy! Oh ya. Berat Lily Bobo sudah bertambah, (bahagia kot) kepada 3.7 kg. Cheeq macam biasa malas timbang. Kucing betina agaknya memang taknak kasitahu berat mereka. Dan jangkaan saya bahawasanya Cheeq mengandung adalah dibangkang sama sekali oleh Tuan Doktor yang arif. Rupanya dia memang mengalami sindrom kuat tidur. Zzz. Ok. Minggu depan kena buat rawatan lagi.

********** 

Err. Sebenarnya, apa point sebenar anda bercerita tentang kucing-kucing ini semua..? Tahukah anda bahawasanya saya juga memelihara lebih daripada dua puluh satu anak kucing di rumah. Tak ada sebok nak chanang dalam blog punnnn...... Huhuhu. Kata anda sambil menjuihkan bibir. 

Erm. Sebenarnya, ini salah satu cara saya untuk menghilangkan rasa terbeban, rasa stress, rasa disakiti, rasa tak tenang, rasa serabut, rasa tak berguna, rasa bingung, dan segala macam rasa. Opkos, mentadabbur al-Quran dan bertemu dengan akhawat serta adik-adik tercinta adalah yang utama. 
Tapi, bukankah pada haiwan ternak itu Allah jadikan pengajaran untuk dijadikan tauladan dan pedoman? Haa... 
Dan kucing juga tahu erti sakit dan sedih tahu..? [Kredit]
Ya, seperti perenggan pertama di entri ini, telah saya katakan, saya di ambang kesedihan. La tahzan ukhti. La tahzan, innallaha ma'ak. Ya, jazakumullahu khairan katheera buat pesanan itu semua ladies and gentleman. Fahamilah saya. Kadangkala, saya perlukan waktu bersendiri. Dan mentadabbur kucing menjadikan saya terhibur jua. Hati saya bukan sempurna. Hati saya bukan untuk disepak terajang. Hati saya butuh tarbiyah. Perlu kepada aura iman yang basah. Dan, tentunya, hati saya takkan diberi kepada sesiapa selain ALLAH SWT. Hanya DIA yang layak. Fullsetop. Jangan minta lebih lagi. Atau anda akan terima sepak terajang saya yang belajar Silat ini. Chewah! *bajetweyh!

ps: Boleh tak kalau saya nak request pada Allah, saya nak terbang jauh? Terbang sejauh-jauhnya dari bumi yang sedang saya duduk sekarang. Mungkin tarbiyah di sana mampu lebih mematangkan saya, menjadikan saya kuat dan lebih berdikari, lebih qawiy!Boleh tak saya nak request, saya selalu bersama mereka yang berjuang di Syria? Boleh tak? Boleh tak?

ps 2: Dalam sedih-sedih, terubat juga bila mengetahui Ustaz Salam yang disegani akan datang untuk satu konferens gembira. Jadi, tolak tepi semua masalah cikai yang wahan itu, dan FOKUS!!! Jum semua!

Wallahualam

3 comments:

  1. Cik prada... Kucing di rumah saya pun baru je selamat melahirkan dua ekor anak kucing yang sihat semalam... Mohon cik prada membawa kucing2 anda untuk berkawan dengan anak anak kucing saya... hehe.. :)

    ReplyDelete
  2. Permohonan ditolak sebulat suara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baiklah.. kucing2 di pekan memang sombong dan hidung tinggi.. hehe... Tidak semesra dan seramah kucing2 di paya rumput.. :p

      Delete

''... Katakanlah, ''Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran''

[Az Zumar 39:9]

Daisypath Happy Birthday tickers