Mereka yang Kool :)

Monday, December 30, 2013

Ummi 1.0

Dengan nama Allah yang Maha Merancang...


Ummi.

Dulu suka baca belognya.
Tapi Allah izinkan jumpa dengannya.
Dengar taujihatnya.
Dia yang ruhi. Cakap dari hati. Selalu termenangis bila memberi.
Dia. Lembut tetapi tegas.
Dia. Murobbiku.

Syafakillah. Moga Allah tetapkan imanmu. Menang atau syaheed. Itu pesanmu. 


[Mukabuku, Disember 23, 2013]
Harapan masih ada. Kerana kita berharap hanya padaNYA. [Kredit]


30 Disember 2013.

Hujan lebat di luar. Seakan-akan mengerti perasaan saya tika ini. Satu perasaan yang tak pernah berubah daripada dulu lagi. Saat saya mendapat khabar itu. 

''Cik Prada, ana nak kasi tahu ni, ummi... Err ummi.''

''Ummi kenapa kak?''

''Ummi awak... Err. Dikejarkan ke Hosp Sg Buloh. Demam dan sawan dan ada infection pada otak. Awak err sabar banyak-banyak ya''

Terdiam.

''Awak?''
''Awak ok tak? Hello... Awak!''


***********

2010

''Aku ada kenal sorang kakak ni. Comel-comel je. Kenal through blog dia. Di Bawah Bayangan Tarbiyyah. Aku siap beli Quran tafseer dengan kakak ni tau. Dia pun join usrah cam kita. ''


Itu dialog rakan karib saya suatu ketika dahulu. Dia yang sangat eksaited dan suka benar membaca blog-blog ikhwah dan akhawat. Haibat katanya. 

Memang contra dengan saya. Saya lebih suka membaca buku. (walaupun waktu tu saya sendiri tak ada buku tarbiyyah lagi) Jadi, bila si dia ni tak habis-habis dok ceghita pasal kakak yang sorang itu, saya jadi nak tahu, apa yang best sangat pasal dia. Hehe. 

Lalu episod selepas itu dipenuhi dengan penantian kakak ini mengupdate blognya. 


2011 

''Yang, jom ikut akak pergi sharing Palestine.''

''Jom''

Ajak murobbi ku kala itu. 

''Eh awak lah (Cik Prada) tu kan! Sama sekolah dengan ukht Jiji!''

''Haah. Saya. Hawkam hakak berdua kenal saya? Errr''

''Kita ni boleh kata sepupu usrah''

''Seriyusli? Haha. I get it.''


Indah. Itu kali pertama saya mengenali mereka. Mereka yang digelar ''Al-'Adiyaat''

Osem. 


Dan kali pertama juga saya bertemu dengan kakak yang rakan saya admire itu. Yang pada masa itu menjadi kakak usrahnya. Unsangkarebel. Mesti tsiqah (patuh) habis!

Teruja jugalah. Tapi entah. Heartless lagi kot masa tu. Haha. Apadaaaa~

Tapi mereka kelihatan sangat rapat. Sangat-sangat rapat bersama kakak itu. Jeles kott. Kbai, hehe.


2012

Saat ini saya memulakan jerni dakwah dan tarbiyyah di Universiti Mahal Malaya. Dan tak sangka pulak saya juga berpeluang menjadi adik bulatan gembira kepada kakak osem comel itu. Berbunga-bunga rasanya. Semangat menjulang tinggi. Dapat juga menjadi ahli Al-'Adiyaat. Terasa sungguh nikmat ukhuwwah fillah masa itu. 

Seronok. 

Terasa memperoleh tarbiyyah yang cukup ideal. Gembira dan senang hati sokmo kata orang Pantai Timur ye dok.


Insan yang selalu saya panggil kakak, membahasakan dirinya UMMI. Malah, semua ahli bulatan gembira kami memanggilnya begitu. Sebati. 

Berbunga-bunga lagi hati saya. Setiap taujihat yang diberikan terasa sangat masyukk. Bayangkan, ummi sangat pandai mengambil hati kami. Pesannya selalu dari hati. Hingga walaupun dia berbicara soal yang cukup simple, air matanya mudah sangat tumpah. Lembut sungguh hati ummi. Kadang-kadang saya lambat-lambat jawab soalan ummi. Bukan kerana malas jawab, tetapi saya ralit memerhatikannya. Insan muda yang sungguh hebat. 

Lebih-lebih lagi saat dirinya bermusafir ke United Kingdom, sungguh banyak ibrah yang ummi ceritakan buat kami. 

[Kredit]


Walimah ummi pun sempat saya hadir. Walaupun terpaksa pulang menaiki bas yang jaraknya sangat jauh. Malam pula tu. Ummi sanggup belanja tiket dan usai majlisnya, ummi, zauj dan pakciknya menghantar saya dan rakan saya ke Terminal Bas. Terharu kan? Culik pengantin baru. 


Masa tu, ummi malu-malu. Pantang diusik, mesti saya kena cubit. Haha. Ummi. Indahnya waktu tu. 


2013

Tahun ini. Terlalu banyak kejadian menimpa ummi. Ummi yang sedang struggle melahirkan anak sulungnya, Rasya Rayyan dalam keadaan fizikalnya yang masih kurang sihat. Kami masih setia bersama ummi. Daripada rumahnya di awangan (ada eh?) hingga ummi berpindah ke rumah atas darat. Alhamdulillah, Allah swt masih memberi peluang pada kami semua menjenguk ummi. Bertanya khabar. Berukhuwwah. Walaupun waktu tu... Kami dah pun... Err. 

Nevermind.


Kami masih sayang ummi. And always will.


**********

Masuk ke Wad ICU. 

Daripada pagi hati ni berdebar. Buku yang dibawa untuk study direnung kosong. Helaian demi helaian saya buka, separuh saja mungkin yang benar-benar masuk. Selebihnya hati saya teringatkan ummi. 

''Makcik, macam mana ya harini? Ada apa-apa perkembangan?''

''Ubat tidurnya Doctor dah stop bagi. Sekarang tunggu respon dia. Mungkin pergerakan mata. Tapi tadi Doctor kata ada macam gerak sikit. Tapi tak pastilah. Tunggu jelah macam mana, yaa''

Dan ibunya membacakan Yassin hingga habis dan keluar. Katanya mahu beri ruang kepada tetamu lain untuk melawat. Ibu itu. Tabah sekali. Tak menangis. Selalu tersenyum. Banyak sangat ucap terima kasih pada yang melawat. Walaupun beliau tidak mengenali kami. Allah swt memelihara anak mu, makcik. Bakal ahli syurga. Biidznillah. 

****************


Satu titik. Dua titik. Akhirnya, basah tudung. 

Tak tahan bila duduk berdua. Terasa macam baaaannnnnnyyyaaakkkk benda nak cakapkan. Tapi tak lepas. Tak tercakap. Hanya mampu usap tangannya, sejuk sungguh. Tapi rautnya tenang sekali. Macam tengah tidur saja. 


Dalam 5 minit juga terhenjut di sebelah ummi. Quran di tangan juga basah. Mintak maaf ummi. Bukan saya sedih. Saya cuma mengagumi semangat ummi. Saya mintak maaf menangis. Saya cuba tahan, tapi tak boleh.

Dan, terasa bagai tak mampu nak berkongsi semua di entri ini. Sengaja saya tajukkan ia dengan Ummi 1.0 kerana terlalu berharapnya saya untuk berkongsi berita gembira mengenai ummi pada semua di entri 2.0 nanti. Ummi kan kuat! Kuda perang kan, mi?


''Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar''
[Al Baqarah 2:155]

 

Ummi...

Moga Allah tetapkan yang terbaik untuk ummi.
Jua sayang ummi lillahi ta'ala.
Apa pun yang Allah rancangkan selepas ini,
Kami redha.
Kerana kami dah bersaksi ummi dah pun tunaikan syahadatul haq ummi,
Kerja ummi,

Mungkin sekarang,
Allah swt nak ummi rehat kejap, 
Nanti siapa tahu,
Bila ummi sihat boleh kerja kuat semula,
Menghidupkan lebih banyak hati-hati,


Ummi,
Kami rindu ummi.
Jazakillahu khairan katheera 
Kerana membimbing kami di jalan ini. 

Allah swt dan semua di atas sana pasti bangga dengan ummi. 
Senyum.
Kesat air mata. 


ps: Doakan kecemerlangan saya dan rakan-rakan dalam peperiksaan finale bermula Jumaat ini. Mumtaz biidznillah! 



 Wallahualam
 

 

4 comments:

''... Katakanlah, ''Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran''

[Az Zumar 39:9]

Daisypath Happy Birthday tickers