Mereka yang Kool :)

Wednesday, February 19, 2014

Murobbi Sekular?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

[Amaran satu per empat keras] : Entri ini mungkin tidak sesuai bagi anda yang belum berbulatan gumbira, yang belum membawa bulatan gembira tetapi ada keinginan untuk membawa, entri ini diharap dijadikan panduan. Juga tidak sesuai bagi yang anti kepada perkataan dakwah dan tarbiyyah. Juga tidak sesuai langsung bagi anda yang menyokong sekularisme. Heh. Padan muka. :p

Alhamdulillah thummalhamdulillah. Saat ini, saya baru sahaja sempat 'bernafas' daripada kesibukan dhonia yang semakin menarik-narik. Makin menjauh makin licik dia mengejar. Haila dhonia. 

Ya. Dakwah itu cinta. Mengapa tidak mahu berkasih sayang? [Kredit]

Thoib.

Masihkah anda ingat pada pokcik durjana bernama Mustafa Kamal Atartuk? Kejadian hitam 1924? Ingatkah 'sumbangan terbesar' pokcik itu kepada kehancuran dunia Islam kita hingga saat ini? Hengat? Ya! Bagus! Jika tidak ada memori mengenai pokcik ini di minda anda itu, mohon bersegera lari ke bilik anda dan lantas pergi menggeledah rak buku dan ambil buku Ini Sejarah Kita. Pssttt. Kalau takda buku tu kan, boleh tempah dengan Pustaka Buku Putih. Heh. Promosyen tak boleh belah. Kbai.


Jika dulu, kita telah dibukakan mata dan hati tentang ideologi sekularisme yang telah digembar gemburkan serta direalisasikan dengan kencangnya oleh pokcik yang namanya disebutkan seperti di atas. Ya. Kita tahu bahawa menurut kamus Cik Prada, sekularisme merupakan satu ideologi yang memisahkan antara perkara dunia dan agama. Kiranya bau-bau buah bacang, limau mahupun durian juga tidak ada! Bercerai habes! Jika kerja tidak menutup aurat, itu kerana tuntutan kerja, takda kaitan dengan agama. Atau, wujudnya sekolah jenis kebangsaan juga sekolah agama. Ohoiii! Adakah sekolah kebangsaan itu tidak Islam? Hoh. Pikiaq lah sendiri. 


Sesungguhnya kita sudah tahu bahawa ideologi seperti sekularisme, satu Malaysia, EH. Err, tidak perlu disokong sama sekali. Kerana bahawasanya telah termaktub dalam usul pertama dalam senarai usul dua puloh iaitu Islam itu Syumul, maka secara automatisnya sekularisme itu tertolak jatuh perigi Nenek si Ucop. Sekiang.

Ok. Sekarang, apa pulak kaitannya dengan murobbi sekular? Murobbi? Jadi sekular? Apakah itu maknanya? 

Jika anda sebagai murobbi atau bagi anda yang belum membawa bulatan gumbira (itu pasal lah kena bawak, baru dapat merasai keosemannya, hihihi), et lis anda mungkin tahu sindrom ini. 

TAKUT MUROBBI. 

Dah kenapa nak takut pada murobbi, ye dak? Kan takut hanya pada Allah swt. Heh.

Iya, ini berdasarkan pengalaman sendiri juga kengkawan yang lain yang pernah berhadapan situasi ini. Baik diri sendiri mahupun kepada hadek-hadek sayang. Ho yeah.

Kadangkala, terdapat segelintir hadek-hadek yang berasa kurang mesra dengan murobbinya walaupun telah bersama dalam jalan ini, secara bersama-sama, lebih kurang setahun! Wuish! Lama juga tu. Kalau baby, dah boleh mula merangkak dan bagi makan biskut cap Ping Pong. Eh, yeke? Ya. Masih berasa segan-segan ayam, malu-malu kucing Siam. Tika cuti juga tidak mahu berwhatsapp dengan murobbi mereka sendiri lantaran dek ketidakadaan rasa tsiqah itu. Mengapa ini berlaku?

Bila saya bertanya kepada segelintir rakan-rakan akhawat, ramai juga yang menjawab kerana kurangnya muayasyah. Tiada ikatan hati. Tiada rasa 'attached'. Ok, itu sedih. Namun, saya harus akui perkara ini memang betul!

Salah satu faktornya adalah kerana wujudnya sindrom murobbi sekular!

Cuba tanya soalan-soalan ini pada diri kita lantas bermuhasabah :

1. Anda pernah keluar membeli baju tidur, baju err, kecik,  sama-sama dengan adek-adek Quranic Circle anda?

2. Anda tahu saiz kasut atau jenama kegemaran bagi beg sandangnya atau jam tangannya atau kasutnya? Mungkinkah Prada? Errr.

 3. Anda pernah berbual mengenai zaman kecik-kecik zaman hingusan, pengalaman bersunat (wehh relevan untuk ikhwah la kotttt) bersama hadek-hadek usrah anda? 

4. Anda pernah guntingkan rambut, atau ikatkan rambut, atau main jalin-jalin rambut macam masa kenit-kenit dolu bersama hadek-hadek anda?


Ok. Cukup empat soalan ini. 

Jika bagi keempat-empat soklan di atas jawapannya ya, maka, mungkin sekali (saya tak tahu situasi anda bagaimana) tetapi, besar kemungkinan, hadek-hadek anda tidak mengalami sindrom takut murobbi! 

Kerana apa? Jika dilihat soklan-soklan di atas, banyaknya macam saya tanyakan mengenai perkara yang tidak islami. Atau macam perkara lagho lah kiranya. Atau senang kata, yang tak ada kaitan dengan urusan masalah ummat. Atau kepeningan kepala untuk berqodhoya dan sebagainya. Ramai murobbi yang mungkin terlepas pandang. Sehinggakan, bila hadek bulatan gembira bertemu dengan murobbinya, mungkin saja topik pertama yang dibincangkan atau sepanjang perbualan tak de langsung menyentuh isu-isu so called lagho ini. 
[Kredit]

Bukanlah saya ingin katakan bahawasanya mesti borak pasal perkara di atas, tetapi yang jelas, murobbi mesti pandai mengambil hati sanubari hadek-hadek dengan tidak menjadi sekular dalam dakwah dan tarbiyyah! Takut-takut, asal jumpa adek-adek, agenda nya mesti berceghite soal umat lain, tanpa mengambil kira langsung perkara mengenai adik itu sendiri. Apa? Adik itu kebal, badan berbatu-batu macam Hulk kah? 

Jadi, apa yang saya mahu tekankan ialah, jangan sampai kita abaikan masalah dan perkara-perkara yang kita nampak macam ''alah, setakat nak tahu saiz kasut adik, erghh. Banyak lagi benda kene pikiaq!''

atau

''Baju tidoq pon nak kena beli sama-sama kee? Haip! Gerak kerja macam Encik Kura-Kura, ada hati nak keluar beli baju tidoq dengan hakak lagi. Choyy!''


Jadi, jangan terkezut panda sekirangan adik-adik takut dengan anda. Dekat dengan anda, tetapi hatinya terasa jauh dari anda. 

Pinjam cebis kain hujung katil tu, saya nak lap mata. Berpeluh. Heh.

Kerana inilah kita perlu 'all out' dengan kasih sayang [Kredit]

Jadi, sekularisme dalam murobbi juga adalah satu perkara TIDAK-TIDAK.

Jangan lupa, islam itu syumul. Maka, buatlah projek memikat hati adik-adik dengan sekali sekala main kejar kejar dengannya, menghantar gambar smiley mata bentuk lep lep dalam Whatsapp itu, mahupun, berceghite soal anda dikejar monyet ketika kecil. Heh. Percayalah! Benda -benda yang nampak kecil ini sebenarnya menjadikan kita semakin rapat dengan hadek-hadek. 


 Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam bersabda:
"Sesungguhnya diantara hamba-hamba Allah itu ada beberapa orang yang bukan nabi dan syuhada menginginkan keadaan seperti mereka, karena kedudukannya disisi Allah."

Sahabat bertanya:
"Ya Rasulullah, tolong kami beritahu siapa mereka?"

Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam menjawab:

"Mereka adalah satu kaum yang cinta mencintai dengan ruh Allah tanpa ada hubungan sanak saudara, kerabat diantara mereka serta tidak ada hubungan harta benda yang ada pada mereka. Maka, demi Allah wajah-wajah mereka sungguh bercahaya, sedang mereka tidak takut apa-apa dikala orang lain takut, dan mereka tidak berduka cita dikala orang lain berduka cita." 
(H.R. Abu Daud)



 Faham kelas?

Fahammmm chekduuu!


Ok. Maceh. Kelas bersurai dengan senyuman.


******************************



ps: Buat angah (you know who you are), selamat terbang ke Aussie dan teruskan langkah tarbiyyah di sana. Definitely will be missing you and hey! You owe me a kangaroo! :p

psII : Doakan rakan/teman/hadek-look saya yang sedang berusaha untuk mengejar keretapi dakwah dan tarbiyyah. Moga awak melaju dan terus menderu yaa! Ramai doakan ni tahu?

psIII : Doakan juga saya dan rakan-rakan yang sudah mula persekolah di sekolah undang-undang untuk terus menyuburkan bumi itu dengan Islam. Seriyusli, kena tajdid niat sokmo sokmo deyh! Biidznillah. Oh ya! Tahniah maksu untuk baby girl yang soooomeeellllll! Gerammm!


Wallahualam






No comments:

Post a Comment

''... Katakanlah, ''Apakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sebenarnya hanya orang yang berakal sihat yang dapat menerima pelajaran''

[Az Zumar 39:9]